Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Brâncuși la Timișoara – „Surse românești și perspective universale”, continuitatea sculptorului și legătura lui permanentă cu țara de origine
mnart, muzeul national de arta timisoara, curatorial.ro

Brâncuși la Timișoara – „Surse românești și perspective universale”, continuitatea sculptorului și legătura lui permanentă cu țara de origine

Expoziția „Brâncuși: Surse românești și perspective universale”, care va fi deschisă publicului la Muzeul Național de Artă Timișoara pe 30 septembrie, a fost prezentată în avanpremieră la o conferință de presă.

O expoziție care cuprinde mai multe lucrări ce nu au fost vreodată văzute în România, „o întoarcere simbolică a sculptorului în țara natală”, ea cuprinde 22 de sculpturi, 11 desene, 55 de fotografii și diverse documente de arhivă ale sculptorului.

Curatoriată de Doina Lemny, expert în opera lui Brâncuși, este primul eveniment de o astfel de anvergură în ultimii 50 de ani în România.

Punct culminant al programului Timișoara – Capitală Europeană a Culturii 2023, „Brâncuși: Surse românești și perspective universale” reunește lucrări emblematice ale artistului, atât din perioada de tinerețe, cât și din anii de maturitate, creionând astfel traiectoria care a impus lucrările artistului în patrimoniul universal.

Tate London a fost prima instituție care a confirmat împrumutul. Muzeul a oferit trei din cele patru lucrări Brâncuși pe care le deține, iar acesta este primul împrumut spre România pe care îl face. Au fost aduse lucrări-cheie pentru artist și pentru expoziție de la Centrul Pompidou, dar și de la Muzeul Național de Artă al României și de la Muzeul de Artă Craiova, între alte entități.

Brâncuși, legat întotdeauna de România

Doina Lemny a amintit, la conferință, sursele care au condus spre expoziție. I-a fost propus proiectul după participarea României la Europalia, unde a fost de asemenea prezentată o expoziție Constantin Brâncuși. Având în vedere că programul Capitală Europeană a Culturii 2021 a fost amânat, din cauza pandemiei, doi ani, timpul pentru pregătire a fost suficient. Muzeul timișorean a fost pregătit, renovat și modernizat, pentru a putea găzdui astfel de opere de artă.

„Am intitulat-o «Surse românești și perspective universale», iar acest titlu spune exact intenția mea – nu puteam face o retrospectivă. Expoziție retrospectivă Brâncuși nu poate fi făcută azi, pentru că operele sunt împrăștiate în toată lumea și sunt foarte greu de transportat, iar muzeele le țin la ele. Ideea a fost să arătăm că el a fost legat întotdeauna de România și mai mult”.

Brâncuși a plecat în 1904 din România, anterior studiind la Craiova, iar Lemny a vrut să pună în valoare și ceea ce el a învățat în țară. Artistul a fost sprijinit de colecționari din țară, care i-au cumpărat operele create peste hotare și l-au ajutat financiar.

Expoziția arată și continuitatea lui Brâncuși. Sunt prezentate, pe lângă  lucrări din prima perioadă de creație – una neexpusă vreodată – „Jupuitul/ Ecorșeu” (de la Liceul „Carol” din Craiova), realizată cu profesorul său de anatomie pentru facultățile de medicină din țară, și „Piatră de hotar”, adusă în premieră de la Centrul Pompidou, de unde a venit și o coloană a lui Brâncuși care a părăsit acum prima dată muzeul parizian. Mai sunt prezentate „Muza adormită” (în bronz), două păsări – „Măiastra” (împrumutată de la Tate Gallery) și „Pasărea în văzduh” (de la Peggy Guggenheim Veneția), care a fost folosită și pentru afișul expoziției.

„Un moment istoric”

Ovidiu Șandor, președintele Art Encounters, fundație care organizează expoziția, și comisarul expoziției, a declarat: „E un mic miracol că această expoziție are loc”. El a adus în discuție despre scenografia deosebită creată de Attila Kim, care a fost dificil de pus în scenă, având în vedere condițiile impuse pentru prezentarea operelor.

Alin Nica, președintele Consiliului Județean Timiș, a punctat: „Este un moment istoric. (…) Doar cu evenimente de marcă putem stârni comunitatea către un scop comun”. Aducerea Festivalului „George Enescu” a fost unul dintre acestea, a mai spus Nica, însă expoziția Brâncuși este cel mai important în viața comunității anul acesta.

Această expoziție este „încununarea unei munci de ani de a face Timișoara și România puncte centrale în atenția europenilor”, a adăugat el. „Revoluția din 1989 a adus Timișoara în atenție prin sacrificiul timișorenilor de la acea vreme. Acel sentiment îl regăsim acum, când Timișoara e în prim-planul Europei. Acel sentiment de mândrie locală e ceea ce Timișoara avea nevoie pentru a se reconecta cu sursele de vitalitate ale sale”.

„Expoziția Brâncuși reprezintă, pentru România, o reconectare cu trecutul glorios. Francezii vor spune că e francez. Ei bine, nu e o incompatibilitate. Brâncuși nu e al Franței, al României, el transcede granițe, e universal. Această universalitate a lui e ceea ce face din această expoziție un act important”, a mai afirmat Nica.

Expoziția va putea fi vizitată între 30 septembrie și 28 ianuarie 2024, de miercuri până duminică, între orele 10:00 și 20:00. Lunea și marțea, precum și în perioadele 24 – 26 decembrie, pe 31 decembrie și 1 – 2 ianuarie 2024, va fi închisă. Vizitarea va fi posibilă pe bază de bilet pe un interval de timp alocat, pentru o experiență plăcută și pentru siguranța operelor.

„Brâncuși: surse românești și perspective universale” este organizată de Muzeul Național de Artă Timișoara, Fundația Art Encounters și Institutul Francez din România, fiind finanțată de Consiliul Județean Timiș.

Brâncuși la Timișoara, expoziție de jumătate de miliard de euro – Lucrări în premieră românească, o întoarcere simbolică a sculptorului în țara natală