„Brâncuși: surse românești și perspective universale” – Zeci de reproduceri și 16 eseuri scrise de istorici de artă români și străini
Catalogul oficial al expoziției „Brâncuși: surse românești și perspective universale/ Romanian Sources and Universal Perspectives”, care va fi găzduită de Muzeul Național de Artă Timișoara în perioada 30 septembrie – 28 ianuarie, cuprinde zeci de reproduceri ale lucrărilor artistului, imagini documentare și 16 eseuri scrise de istorici de artă români și străini.
Volumul bilingv (engleză-română) coordonată de curatoarea expoziției, Doina Lemny, expert în opera și viața marelui sculptor, este tipărit în condiții grafice excelente, având 296 de pagini – reproduce 190 de sculpturi, desene și fotografii ale lui Constantin Brâncuși, conține și imagini documentare, cum ar fi cele de la construcția „Coloanei fără sfârșit”.
Instrument de lucru
„Brâncuși: surse românești și perspective universale” este un veritabil instrument de lucru și un ghid care detaliază lucrările prezente în expoziție, oferind posibilitatea unei înțelegeri mai detaliate a universului brâncușian, precum și o punere în context românesc a artistului, în care accentul cade asupra perioadei artistice timpurii, influențată de anii formativi din țara sa natală.
Doina Lemny explică: „Expoziția organizată la Timișoara încearcă să puncteze anumite aspecte care evocă legătura artistului cu țara sa natală, cu arta și literatura românească, lăsând publicului libertatea de a sesiza aceste relații prin propriile intuiții și simțăminte. De aici rezultă și necesitatea de a prezenta, mai ales prin acest amplu catalog însoțitor, capitole importante din creația sa, punând accentul pe prima perioadă, ce poartă însemnele formării sale în România, și pe dialogul pe care l-a întreținut în permanență cu confrații săi de la București, prin participarea la diverse manifestări artistice”.
Unsprezece istorici de artă, despre creația lui Brâncuși
Volumul reunește texte inedite ale unor istorici de artă români, francezi și englezi – Ioana Vlasiu, Elena-Bobi Dumitrescu, Matthew Gale, Ariane Coulondre, David Grob, Doina Lemny, Cristian-Robert Velescu, Mica Gherghescu, Valerie Loth, Georges Banu, Sorana Georgescu–Gorjan -, cu traduceri realizate de Mirela Iacob și Samuel Onn.
Cele 16 eseuri reunite în acest volum sunt consacrate creației lui Constantin Brâncuși, de la operele realizate în perioada 1907–1914, la „Pasărea în văzduh”, care a provocat un celebru proces împotriva Statelor Unite (1926–1928), și până la construcția ansamblului monumental de la Târgu Jiu (1937–1938). O parte din aceste texte accentuează rolul esențial pe care l-au jucat fotografia și filmul în creația și receptarea artistului.
Catalogul este publicat de Fundația Art Encounters, fiind finanțat din surse proprii. Acesta poate fi comandat de pe site-ul dedicat expoziției (brancusi-2023.info) și de pe site-ul librăriei La Două Bufnițe, putând fi achiziționat și fizic, începând cu 30 septembrie 2023, de la Muzeul Național de Artă din Timișoara și din alte librării din țară. Până pe 27 septembrie, el costă 243 de lei, ulterior prețul fiind de 270 de lei.
Despre Doina Lemny
Doina Lemny este doctor în istoria artei și reputată expertă în opera lui Constantin Brâncuși. A publicat arhivele lui Brâncuși în „L’Atelier Brâncuși, La Collection” (Paris, 1997), în „La Dation Brâncuși: dessins et archives” (Paris, 2003) și corespondența românească și notele de artist, în „Brâncuși inedit” (București, Humanitas, 2004).
A co-curatoriat șapte expoziții tematice la Galeria Studio Brâncuși, între 1998 și 2002, și a curatoriat și expoziții despre Antoine Pevsner, Henri Gaudier-Brzeska, Henri Matisse și Theodor Pallady, editând cataloagele respective.
Doina Lemny este autoarea mai multor volume – „Brâncuși, au-delà de toutes les frontières” (2012), „Brâncuși, coll. «Monographies»” (2012), „Correspondance Brâncuși & Duchamp” (2017), „Brâncuși & Marthe ou l’histoire d’amour entre Tantan et Tonton” (2017), „Brâncuși, la chose vraie” (2022) – și a publicat numeroase eseuri despre arta modernă.