
Camille Pissarro, radical inovator al epocii sale, outsider devenit figură centrală în colectivul impresionist
Camille Pissarro, radical inovator al epocii sale – și nu numai datorită politicii lui anarhiste -, este dezvăluit astfel într-o amplă retrospectivă deschisă la Muzeul Barberini din Potsdam în perioada 14 iunie – 28 septembrie.
Cele 100 de lucrări prezentate aici – peisaje, peisaje urbane, naturi statice și figuri – arată modul în care Pissarro a contribuit la introducerea picturii pe un nou drum, cu peisaje stradale și scene pastorale care se descompun în tușe multicolore, încapsulând lumea nu așa cum era văzută, ci așa cum era simțită.
„The Honest Eye: Camille Pissarro’s Impressionism” dezvăluie un outsider devenit figură centrală în colectivul impresionist.
Născut în Caraibe, el a venit în Franța în 1855, a simțit recrudescența anti-academică a picturii și a atras oameni care gândeau la fel. Cu stilul lor revoluționar de a picta, ei au fondat mișcarea impresionistă.
Camille Pissarro este considerat figura fondatoare a mișcării impresioniste din Franța și este singurul artist care a participat la toate cele opt expoziții impresioniste din Paris. Începuturile sale artistice au avut loc în Caraibe și America de Sud. Aceste rădăcini au fost combinate cu un interes pictural pentru scenele rurale cotidiene și simpatii pentru anarhism.

„Luvru, dimineață, primăvara”, 1902, Camille Pissarro
Expoziția de la Barberini are în centru șapte picturi Pissarro din colecția Hasso Plattner și oferă o imagine de ansamblu bine fundamentată a întregii sale opere, bazată pe mai mult de 100 de lucrări din aproximativ 50 de colecții internaționale, inclusiv Muzeul Van Gogh din Amsterdam, Muzeul Metropolitan de Artă din New York și Muzeul d’Orsay din Paris, și, în același timp, arată ideile sociale utopice ale artei sale.
Retrospectiva va fi prezentată la Denver Art Museum în perioada 26 octombrie 2025 – 8 februarie 2026.
Foto: Camille Pissarro, „Bulevardul Montmartre, Apus”, 1897