
Cézanne 2025, anul în care Aix-en-Provence se reunește cu cel mai cunoscut locuitor al său
Cézanne 2025, un program de evenimente și expoziții care au loc în orașul natal al pictorului francez, Aix-en-Provence, promite să marcheze „anul în care orașul se reunește cu cel mai cunoscut locuitor al său”.
Sezonul începe cu două inaugurări importante: Bastide du Jas de Bouffan, casa familiei Cézanne, acum accesibilă publicului după ample lucrări de renovare, și o mare expoziție la Musée Granet, „Cezanne au Jas de Bouffan”, care analizează opera pictorului în timpul celor 40 de ani petrecuți acolo.
Artistul este înmormântat pe o parte a muntelui, în cimitirul Saint-Pierre din oraș – și de cealaltă parte se odihnește Pablo Picasso. Când Picasso a cumpărat Château de Vauvenargues, i-a spus faimosului său dealer parizian, Daniel-Henry Kahnweiler, că a cumpărat „Sainte-Victoire a lui Cézanne” – nu o pictură a artistului pe care îl numea „singurul meu maestru”, ci o bucată din stâncă.
Cu toate acestea, când Bruno Ely a ajuns la Musée Granet în anii 1980, în calitate de director adjunct, Aix-en-Provence era, spune el, „orașul fără Cézanne”. În prezent director al muzeului, Ely conduce programul Cézanne 2025 împreună cu Denis Coutagne, fost director al Musée Granet și actual președinte al Société Paul Cézanne.
Muzeul ar fi putut deține 100 de lucrări pe care Paul Cézanne s-a oferit să le lase înainte de moartea sa, în 1906. Directorul de atunci, Henri Pontier, a refuzat darul într-un acces de furie. Aix va trebui să aștepte până în anii 1980 și un împrumut pe termen lung de la Muzeul d’Orsay pentru a avea picturi de Cézanne.
Acum, chiar și tablourile Cézanne presupus „mediocre” se vând cu zeci de milioane de dolari, iar cele mai bune, cu sute de milioane. Ely afirmă că este puțin probabil ca statul francez, cu atât mai puțin Aix, să își poată permite vreodată să cumpere un alt Cézanne.
Mural descoperit
Paul Cézanne student la drept în vârstă de 20 de ani când tatăl lui, Louis-Auguste, a cumpărat o casă și o fermă în ceea ce era pe atunci periferia orașului Aix și este astăzi un cartier rezidențial banal. După moartea mamei lor, în 1899, el și surorile sale au vândut casa familiei Granel-Corsy, în posesia căreia a rămas timp de aproape un secol. Familia Granel-Corsy a vândut-o orașului în 1994, dar a păstrat dreptul de utilizare până la moartea ultimului membru al familiei, la începutul anilor 2000.
Restaurarea casei a fost lentă și costisitoare. În 2023, fragmente ale unei picturi murale au fost descoperite în Marele Salon. Intitulată ulterior „Entrée du port” (1864), aceasta este a zecea adăugare neașteptată la un ansamblu de lucrări pe care Cézanne le-a pictat direct pe tencuială. Majoritatea au fost transpuse pe pânze atunci când familia Granel s-a mutat aici, apoi au fost vândute muzeelor din întreaga lume. „Le jeu de cache-cache” (1862-64), un panou lat de doi metri pe care Cézanne l-a pictat peste partea inferioară a lucrării „Entrée du port”, a fost îndepărtat și se află acum în proprietatea Muzeului Nakata din Japonia. Ceea ce a mai rămas din primul panou a fost pur și simplu tencuit și uitat.
Reperele expoziției
Piesa centrală a expoziției de la Musée Granet este o reconstituire a acestui mare salon. Dintre lucrările originale, 70% sunt împrumutate. Printre panourile reunite pentru prima dată se numără lucrarea Muzeului Nakata, „Cele patru anotimpuri” (1860 – 1861), împrumutată de la Petit Palais din Paris. O altă lucrare e „Tatăl pictorului, Louis-Auguste Cezanne” (în jurul anului 1865) de la National Gallery din Londra, care a fost de acord să împrumute această capodoperă, în ciuda interdicției actuale privind împrumuturile în contextul celebrării celei de-a 200-a aniversări a instituției.
Expoziția pune accent și pe formarea lui Cézanne la fosta școală de artă din Aix, pentru care Muzeul Granet a fost inițial un fel de anexă funcțională. Mult timp, singurul Cézanne pe care muzeul îl deținea era din această epocă – un studiu academic al unui nud masculin, descoperit în 1925.
Familia și prietenii reprezintă un al doilea punct tematic important. Împrumuturile includ „Tatăl artistului”, „Lecturând L’Événement” (1866) de la National Gallery of Art din Washington, și o altă lucrare timpurie, „Portretul lui Émile Zola” (1862) – prima pictură de Cezanne pe care Muzeul Granet a reușit să o achiziționeze, în 2011.
Vor fi expuse și peisaje, între care „Casă și fermă la Jas de Bouffan”, pe care cei doi curatori au reușit cu greu să o împrumute de la Galeria Națională din Praga.
Vor fi expuse mai multe scene cu muntele Sainte-Victoire, inclusiv „La Montagne Sainte-Victoire” din 1888, vândută la licitație în 2022 pentru 137,8 milioane de dolari și împrumutată de un colecționar privat.
Programul Cézanne 2025 din Aix-en-Provence are loc în perioada 28 iunie – 12 octombrie.