Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Christie’s, obligată să înapoieze o pictură de secol XVIII unor moștenitori îndepărtați ai lui Proust
sainte marie madeleine pénitente

Christie’s, obligată să înapoieze o pictură de secol XVIII unor moștenitori îndepărtați ai lui Proust

Un tribunal francez a ordonat casei Christie’s să returneze moștenitorilor unui bancher francez și rudă îndepărtată a lui Marcel Proust un tablou olandez din secolul al XVIII-lea care a făcut obiectul unei cereri de restituire.

Tabloul aflat în centrul disputei, „Sainte Marie-Madeleine pénitente”, a fost realizat în 1707 de artistul olandez Adriaen Van Der Werff. Făcea parte dintr-o colecție deținută de Lionel Hauser, un văr al lui Marcel Proust, despre care se știe că l-a ajutat pe autor cu finanțele sale până în 1920.

Lucrarea, care a fost trimisă spre vânzare la Christie’s Londra în 2018 și tranzacționată cel mai recent prin casa de licitații în 2005, a fost confiscată din proprietatea lui Hauser în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.

Zeci de lucrări din colecția Hauser, furate în război

În timpul războiului, Hauser a fost amenințat cu deportarea și, în cele din urmă, s-a refugiat în sudul Franței. Se crede că un total de 40 de opere de artă au fost luate de naziști atunci când reședința lui Hauser din Paris a fost percheziționată în 1942. Înainte de a muri, din cauze naturale, în 1958, finanțatorul evreu a încercat să recurgă la justiție în Germania pentru a recupera lucrările furate, dar nu a avut succes.

Christie’s i-a anunțat pe descendenții colecționarului că tabloul a reapărut în 2018, când a fost trimis spre vânzare de un colecționar britanic anonim. Potrivit unui avocat care reprezintă șase dintre moștenitorii lui Hauser în această dispută, Christie’s a încercat fără succes să faciliteze o mediere privată între moștenitori și proprietarul tabloului, care a rămas nenumit de către casă, pentru a ajunge la un acord de înțelegere.

Actualul proprietar a refuzat să se prezinte în timpul procesului. Christie’s, citând standardele legale din Marea Britanie, a refuzat să identifice proprietarul operei și a păstrat tabloul la o unitate din Londra, în custodie.

Toate vânzările operei după 1945, declarate nule

Instanța a ordonat casei Christie’s să dezvăluie identitatea proprietarului tabloului, precum și înregistrarea vânzării tabloului și locul în care se află acum. De asemenea, casa a fost obligată să plătească moștenitorilor taxele de procedură. A fost declarată și „nulitatea” tuturor vânzărilor operei după confiscarea acesteia în 1945, care este înregistrată în arhivele publice.

Christie’s a argumentat că un standard din Marea Britanie permite ca titlul actualului proprietar să rămână șase ani de la achiziția sa, fără să se fi făcut vreodată o revendicare.

Lucrarea a fost vândută cel mai recent la Christie’s în 2005 pentru 60.000 de lire sterline. Avocații moștenitorilor au declarat că, la momentul vânzării, în catalogul lucrării nu era menționat faptul că Hauser a deținut-o anterior. În 2019, Christie’s a evaluat lucrarea la o valoare cuprinsă între 30.000 și 50.000 de lire sterline.

Inițial, Christie’s s-a oferit să vândă tabloul și să împartă încasările între actualul proprietar și moștenitorii Hauser. „Discuțiile dintre Christie’s Londra și clienții mei nu au avut succes, deoarece clienții mei nu au considerat satisfăcătoare propunerile Christie’s Londra”, a declarat Charlotte Caron, avocata moștenitorilor, pentru ARTnews. Ea a adăugat că nu a existat nicio încercare de „mediere juridică” din partea lui Christie.

Christie’s ar putea face apel la decizia tribunalului din Paris sau ar putea încerca să blocheze returnarea tabloului în Marea Britanie, a precizat Caron.