Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial  /  Artǎ   /  Cinci obsesii ale lui Dalí
Salvador Dali

Cinci obsesii ale lui Dalí

Fobii, deliruri și fantasme, iată câteva reprezentate de Salvador Dalí în lucrările sale de artă. Mustața, lăcusta, camembertul, ceasurile, pâinea, oul, fasolea și sertarele sunt câteva dintre cele mai cunoscute simboluri daliniene.

Mustața

Mustața lui Dalí, căreia fotograful Philippe Halsman i-a dedicat o întreagă carte („Dalí’s mustache”, 1954), este semnătura sa. Pentru a întreține acest accesoriu prețios, pictorul avea propriile sale rețete de întreținere, cum ar fi cu „spermă” sau „miere” („La Vie secrète de Salvador Dalí”). Înfățișarea și personalitatea sa sunt prima sa operă de artă. Chiar și în moarte, mustața sa nu și-a mișcat nici un fir de păr. În 1989, Dalí și-a îmbălsămat trupul înainte de a fi înmormântat în cripta muzeului-teatru din Figueres. Surpriza a venit în 2017, la 28 de ani de la moartea sa, când trupul său a fost exhumat pentru teste de paternitate… Mustața s-a păstrat intactă, după cum a notat medicul legist: „Era în poziția sa clasică, la zece și zece”.

Camembert, ouă și pâine: explorări comestibile

Printre obsesiile majore ale lui Salvador Dalí, vizibile în picturile și sculpturile sale, se numără delirurile sale comestibile, de la celebrele „ceasuri moi”, despre care se spune că s-au născut din visul unui camembert care curgea, la ouăle prăjite fără farfurie sau pâinea catalană. Ca și alte motive fetiș – melcul, ariciul de mare – pâinea este subiectul ideal pentru explorările daliniene ale crustei și miezului. Ea amintește de ritualul creștin al Euharistiei. În ceea ce privește oul, simbol al nașterii și al cosmogenezei, Dalí evocă adesea amintirea unei vieți intrauterine în culorile roșu, portocaliu și galben: „Cea mai splendidă viziune a mea a fost aceea a două ouă prăjite, dar fără platou”. Oul trimite la fratele artistului, numit tot Salvador, care a murit cu câteva luni înainte de nașterea sa, un dublu care îl va bântui mereu.

Conopida și fasolea: superputerile legumelor

Artistul avea o pasiune deosebită pentru conopidă: „Totul își are originea în „La Dentellière” a lui Vermeer („Jurnalul unui geniu”, 1964). În 1955, a împachetat 1.000 de astfel de legume, un Rolls Royce și s-a dus la Sorbona pentru a ține o conferință despre „aspectele fenomenologice ale metodei paranoico-critice”. Dar ar fi putut vorbi ore întregi și despre fasole. Pentru artist, fasolea catalană concavă, reprezintă „arta de a sexualiza cel mai banal hiperlocal pentru a-l universaliza”. Potrivit maestrului, tema celor două boabe care se întrepătrund evocă împerecherea.

visage du grand masturbateur (face of the great masturbator)

„Visage du Grand Masturbateur (Face of the Great Masturbator)”, Museo Reina Sofia

Insectele: fobiile copilăriei

Un autoportret adormit pe fanteziile sale, între „dur” și „moale”: aceasta este imaginea pe care Dalí a fixat-o pe pânză atunci când a întâlnit-o pe Gala în 1929. Sexul la Dalí? Este complicat. „Grand Masturbateur”, care va figura în mai multe tablouri din același an („Le Jeu lugubre”, „L’Énigme du désir”, etc.), a luat forma unei figuri biomorfe inspirate de o stâncă de pe Cap de Creus, un peisaj din copilăria artistului. În acest tablou de mari dimensiuni, lăcusta reprezintă o angoasă teribilă din copilărie. Dalí, care va avea prima sa relație heterosexuală cu Gala, și-a depășit fobia de sex canibal cu ajutorul acestei insecte. O altă obsesie din primii ani a fost cea a furnicilor care colonizau tablouri precum „L’Âne pourri”. Dalí le urmărise mult timp devorând resturile descompuse ale animalelor. Undeva între fascinație și repulsie, furnicile evocă deopotrivă decadența și efemerul.

Cârje și sertare: inima deschisă a inconștientului

Motiv ambivalent pentru maestrul catalan, cârjele ridică corpurile care se prăbușesc la fel cum străpung carnea. O altă lecție freudiană este utilizarea sertarelor sau a figurilor cu nișe pentru a dezvălui secrete îngropate, așa cum se poate vedea în „Cabinets anthropomorphiques” ale artistului: „Corpul uman este alcătuit din sertare secrete pe care numai psihanaliza le poate deschide”, afirma el. Dalí, care s-a format la Beaux-Arts, nu a uitat să străpungă corpurile Venus. Aceste siluete spintecate amintesc de marea tradiție a desenelor anatomice ale lui Leonardo da Vinci, precum și de figurile jupuite din cabinetele secolului al XVII-lea.

nl image

Descoperă arta alături de noi – abonează-te acum!

Artă, artiști, frumusețe și istorii inedite..
Abonează-te la newsletter pentru o selecție curatoriată de povești din lumea artei și a frumuseții care ne înconjoară.

Nu trimitem spam! Citește politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.