
Cine este autoproclamatul fondator al abstracției lirice
Artistul francez Georges Mathieu, autoproclamat fondator al abstracției lirice, beneficiază de o amplă expoziție la Monnaie de Paris, organizată în colaborare cu Centrul Pompidou.
Abstracția lirică, termen inventat de criticul de artă Jean José Marchand în 1947, a apărut în Parisul postbelic ca variantă a abstracției. Autoproclamatul inventator al acestui stil de pictură a fost Georges Mathieu, figură dinamică atât pe scena artistică franceză, cât și pe cea americană în secolul al XX-lea. În ciuda practicii sale de pionierat și a asocierilor sale cu alte figuri semnificative ale vremii – precum Jean-Paul Riopelle, Wols și Francis Picabia – moștenirea sa a fost adesea trecută cu vederea.
„Georges Mathieu: Gesture, Speed, Movement”, în desfășurare până la 7 septembrie, urmărește cariera prolificului artist – cronologic și tematic -, de la primele sale experimente în pictură din anii 1940 până la picturile lui târzii din anii 1990, care demonstrează măiestria sa asupra tehnicii. Un punct de atracție al expoziției este „Orion I”, care datează din 1980, în care semnele caracteristice lui Mathieu în alb închis sunt aplicate pe un câmp gri. Această lucrare a fost împrumutată de Galerie Berès din Paris, care, începând din 1952, a menținut o expertiză în pictura franceză de avangardă a secolelor XIX și XX.

Georges Mathieu, „Yper” (1972), Galerie Berès Paris
La începutul anilor 1950, a început să lucreze pe pânze mai mari, iar până la finalul deceniului a avut importante expoziții personale. În 1978, la apogeul carierei sale, a avut o retrospectivă majoră la Grand Palais. Decorat cu însemne ale Legiunii de Onoare și Ordinului Artelor și Literelor, artistul este unul dintre avangardiștii apreciați. Lucrările lui pot fi găsite astăzi în mai mult de 90 de muzee din întreaga lume.
Deși a fost unul dintre cei mai influenți artiști francezi din perioada postbelică și a avut un succes profesional considerabil, după moartea sa, cariera i-a fost în mare parte trecută cu vederea sau eclipsată de omologii americani. Retrospectiva de la Monnaie de Paris oferă unei noi generații o perspectivă asupra practicii lui unice și îl readuce în centrul unor discuții mai ample privind abstracționismul secolului XX.
Credit foto: Galerie Berès Paris