Colectivul muncitorilor congolezi de pe plantații va reprezenta Olanda la Bienala de la Veneția
Cercle d’Art des Travailleurs de Plantation Congolaise, un renumit colectiv de muncitori de pe plantații din Republica Democratică Congo, și colaboratorul lor, Renzo Martens, vor reprezenta Țările de Jos la Bienala de Artă de la Veneția din 2024, care se va deschide în luna aprilie a aceluiași an.
Înființat în 2014 în Lusanga, CATPC, așa cum este cunoscut pe scurt colectivul, este cunoscut la nivel internațional pentru crearea de sculpturi realizate din cacao obținută de pe plantațiile din întreaga lume. Banii folosiți din vânzările acestor lucrări au fost folosiți în mod constant pentru a sprijini Congo, mergând către inițiative agricole și alte proiecte.
Colaborarea colectivului cu Martens, periodic sub semnul întrebării
Colectivul colaborează de mult timp cu Institutul pentru Activități Umane, organizația fondată de Martens, care are sediul la Amsterdam și Kinshasa.
Deși lucrările CATPC au fost lăudate pe scară largă atunci când au apărut în locuri precum SculptureCenter din New York, Bienala de la Sydney și Bienala Dak’Art din Senegal, colaborarea grupului cu Martens a fost periodic testată. Un reporter de la The Guardian l-a acuzat odată pe Martens, un european alb, că încearcă să „gentrifice jungla”. Martens a încadrat colaborarea ca fiind una menită să repare inegalitățile economice și violența colonialismului olandez.
Expoziții simultane la Veneția și Lusanga
În mod neconvențional, prezentarea CATPC pentru Bienala de la Veneția se va extinde dincolo de festivalul de artă italian. O expoziție conexă va apărea, simultan, la White Cube, spațiul de artă Lusanga pe care îl administrează CATPC. În anunț a fost precizat că cele două expoziții vor fi „direct oglindite și conectate”.
Hicham Khalidi, director al Jan van Eyck Academie din Maastricht, va organiza pavilionul olandez al colectivului.
Pavilionul din 2024 va marca revenirea Țărilor de Jos în Giardini, spațiul în care se desfășoară în mod regulat multe dintre cele mai intens circulate prezentări naționale. Anul trecut, Țările de Jos au cedat pavilionul Estoniei și, în schimb, și-au organizat prezentarea, realizată de artista Melanie Bonajo, într-o biserică desacralizată din secolul al XIII-lea, departe de principalele festivități ale bienalei.
Foto © 2023 KOOS_BREUKEL