
Covoare imprimate 400dpi vs covoare anatoliene, la MNAR / galerie foto
„Covoare Zburătoare – Thomas Ruff & Transilvania & Anatolia”, curatoriată de Erwin Kessler, este deschisă la Muzeul Național de Artă al României, parte a noului sezon expozițional, până la 28 februarie 2026.
Expoziția aduce în discuție tradiția și modernitatea. Tradiția, prin covoare de Transilvania anatoliene, iar modernitatea, prin covoare realizate cu noi tehnologii de fotograful Thomas Ruff. Este prima dată când lucrări de acest tip ale lui sunt expuse într-un muzeu.

curatorial
Covoarele de Transilvania erau covoare anatoliene de rugăciune, care au fost exportate prin Transilvania către vestul Europei încă din secolul XVI, după cum explică Erwin Kessler. Această „marfă spirituală” a devenit una estetică și astfel de țesături pot fi văzute inclusiv în picturi de Caravaggio și Vermeer, între alții.
La MNAR sunt prezentate 15 creații de secol XVII – XIX, covoare anatoliene aduse pe teritoriul de azi al țării noastre. Ele sunt puse în comparație cu lucrări ale lui Thomas Ruff, artist și fotograf, exponent al Școlii de la Düsseldorf.

curatorial
De patru ani, el face covoare cu imprimeuri generate de computer. Cu un soft, creează subiecte fantastice, psihedelice. Seria se numește „d.o.pe”, de la „The Doors of Perception”, carte a lui Aldous Huxley, despre extazul în fața propriei fantezii. Aceste covoare de dimensiuni mari evocă, după cum susține Erwin Kessler, covoarele orientale din colecțiile MNAR și Muzeul Național Brukenthal aduse în expoziție.
Reacțiile publicului, împărțite
Este al treilea proiect non-fotografic al lui Ruff, fascinat de geometria fractală. El a decis să folosească matematica pentru a crea imagini, mai exact un algoritm care are mai multe funcții. Pot fi ajustate formele, culorile, iar softul creează continuu imagini.

curatorial
Fotograful a ales mai multe fragmente, părți care i-au plăcut cel mai mult, și le-a imprimat. Pe hârtie însă, așa cum a povestit în deschiderea expoziției, nu aveau impact. Asemănarea cu un screen saver era prea mare. Astfel, după ce s-a consultat cu unii colaboratori, a decis să imprime imaginile pe covoare. Dimensiunea cea mai potrivită a fibrei a fost de 6mm.

curatorial
Ulterior, au venit reacțiile privitorilor. Dacă fiica lui și-a pus un astfel de covor în propriul dormitor, alții nu au fost neapărat încântați. Culorile vii și formele fac lucrările perfecte pentru Instagram, însă pot trece cu ușurință drept kitsch, pe de o parte, iar pe de alta, pot fi o mărturie a felului în care știința influențează arta continuu.
„Sunt menite să fie puse pe perete, ca un goblen”, spune Ruff. Rămâne de văzut dacă peste două sau patru sute de ani lucrările „d.o.pe.” vor fi la considerate piese de artă sau utilitare.
Credit foto: curatorial









