Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Culorile reci: Care sunt și cum le folosești în pictură
roata culorilor 2

Culorile reci: Care sunt și cum le folosești în pictură

Culorile reci sunt utilizate în artă, în decorațiunile de interior și în vestimentație pentru a crea anumite efecte emoționale, volumetrice sau de distanță, precum și pentru a pune în evidență, prin contrast, elemente în culori calde. Este un subiect complex și, dincolo de dezbaterile privind împărțirea culorilor în aceste două mari categorii, abordarea lui ține cont în primul rând de aplicațiile practice.

Află din acest articol tot ce trebuie să știi despre temperatura de culoare și delimitarea celor două jumătăți – caldă și rece, de pe roata culorilor, alături de sfaturi utile în ceea ce privește folosirea culorilor reci în pictură.

Ce sunt culorile reci

Temperatura de culoare ne influențează percepția asupra obiectelor din jur, precum și starea emoțională. Plecând de la această realitate simplă, artiștii au folosit de-a lungul timpului potențialul culorilor de a crea efectele dorite de ei și de a comunica privitorilor mesaje și trăiri pe care le-au experimentat.

Pe roata culorilor, există culori calde și culori reci. Dacă primele sunt asociate cu percepția de căldură, lumină, apropiere și mișcare, culorile reci sunt legate de apă și stările ei de agregare, de distanță și imobilitate. Cele două tipuri de culori inspiră sentimente diferite. Culorile calde sunt utilizate pentru a reprezenta soarele, focul sau sângele, în timp ce nuanțele reci apar în reprezentările apei, aerului, cerului și întunericului sau nopții.

Pe paleta de pictură, pe hârtie sau pe pânză, precum și într-o încăpere, plasarea de culori calde inspiră pasiune, căldură și voie bună, precum folosirea culorilor reci temperează, calmează, răcorește, relaxează ochiul.

Care sunt culorile reci

La o împărțire simplă, se obțin două categorii mari. Culorile reci sunt albastru, verde și violet, iar culorile calde sunt roșu, oranj și galben. În realitate însă, temperatura de culoare se definește în raport de prezența în amestec și de saturație a culorilor pure din care provine culoarea respectivă. Saturația măsoară intensitatea culorii și variază de la 100%, culoarea pură nediluată cu alb, și până la 0%, care este albul.

Gri, care este de regulă neutru, poate fi considerat gri cald, dacă se adaugă roșu sau galben în el, și gri rece, dacă în amestec se pune albastru, violet sau verde. Astfel, pe lângă cele trei culori reci amintite, putem include în aceeași categorie toate nuanțele de la verde deschis la violet, cum ar fi verde lime, verde ou de rață sau verde mentă, turcoaz, verde smarald ori indigo.

Granițele nu sunt foarte bine definite la nuanțele obținute din amestec, însă, dincolo de o împărțire clară, temperatura de culoare se poate observa foarte bine în raport cu nuanța din vecinătate și poate fi percepută diferit în contexte variate, aceeași culoare putând arăta mai caldă sau mai rece poziționată diferit pe o pânză. Lumina poate de asemenea să influențeze percepția și temperatura de culoare a obiectelor din jur. Altfel se percep culorile în lumina amiezii față de momentul asfințitului de soare sau de vederea lor la lumina lunii. Un bec cu lumină galbenă face culorile din mediul nostru mai calde față de aceleași obiecte văzute la lumina unui bec alb.

Același peisaj fotografiat în lumini diferite, cu filtre diferite, poate inspira diverse stări. La fel, modul în care un pictor se folosește de paleta de culori într-un tablou va influența receptarea acestuia.

Cum combini culorile reci în pictură

Folosirea culorilor reci în pictură este o necesitate atât în termeni de echilibru cromatic, cât și în ceea ce privește mesajul pe care vrei să îl transmiți prin creația plastică. Rareori artiștii folosesc doar culori calde sau doar culori reci, însă, atunci când procedează astfel, elementul cald sau rece utilizat în contrast vine să puncteze un aspect important al mesajului.

Scufița Roșie într-o pădure întunecată, redată în culori reci precum verde închis, violet sau albastru ultramarin este un personaj care se distinge clar, iar sentimentul pe care îl inspiră este de singurătate și de pericol. Pe un fundal de noapte rece, lumina a unui felinar sau lumina de la geamul unei case aduce peisajului viață, căldură, mister și poveste.

O zi cețoasă va face ca anumite obiecte să capete nuanțe diferite în funcție de distanță. Munții aflați la câțiva kilometri depărtare pot apărea albaștri, violeți sau alte nuanțe reci datorită particulelor atmosferice care reflectă culoarea albastră a cerului. Un cer senin aduce în sine un sentiment de profunzime, de eternitate. Prin asociere, pigmenții albaștri – albastru ultramarin, albastru pthalo, albastru de mangan, cobalt, cyan și cerulean, vor sugera distanța și, prin urmare, vor părea să se îndepărteze de privitor într-o pictură.

the starry night, vincent van gogh

„Noapte înstelată”, Vincent van Gogh

În tradiție, legată desigur și de practici și evenimente istorice, culorile reci, ca și cele calde, au anumite conotații: verdele este asociat cu natura, protecția mediului, creștere sau politică; albastrul poate simboliza loialitate, onoare, adevăr, sinceritate, prestigiu și încredere; violetul e legat de regalitate, aristocrație, putere și bogăție.

Culorile reci amplifică spațiul și creează impresia de distanță. La fel ca în realitate cu bolta cerească și întinderile de apă pe care le percepem scăzând gradual ca intensitate a culori pe măsură ce distanța crește, nuanțele reci sunt folosite adesea pentru fundal, pentru adâncime și pentru a crea straturi în reprezentarea spațiului. Culorile reci cu saturație mică creează contrast și accentuează obiectele din planurile anterioare.

Regula culorilor 80/20 este frecvent utilizată de artiști și designeri pentru a crea compoziții vizuale echilibrate și de impact. Conform acesteia, 20% din compoziție trebuie să fie alcătuită din culori puternice și îndrăznețe, în timp ce, pentru restul de 80%, se folosesc nuanțe neutre și atenuate. Această abordare concentrează atenția asupra elementelor intens colorate, evidențiindu-le și făcându-le memorabile, în timp ce culorile reci sau cele neutre oferă un fundal armonios și echilibrat, evitând supraîncărcarea vizuală.

Culorile reci joacă așadar un rol esențial în pictură, nu doar prin capacitatea lor de a crea senzații de calm și distanță, ci și prin modul în care contribuie la echilibrul vizual al unei lucrări. Utilizarea lor adecvată poate adăuga profunzime, volum și contrast, evidențiind elementele calde și dând viață compoziției. Fie că este vorba de peisaje, portrete sau scene abstracte, culorile reci sunt un instrument puternic în mâinile artiștilor, capabile să comunice emoții subtile și să influențeze percepția privitorului asupra spațiului și atmosferei.