Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Cum a rămas un muzeu din America de Sud fără artă de sute de milioane de dolari
robo sel sieglo, museo de bellas artes asuncion atelier de reinterpretare a operelor

Cum a rămas un muzeu din America de Sud fără artă de sute de milioane de dolari

Capodopere europene se numără printre lucrările în valoare de 200 de milioane de dolari care au fost furate de la Museo Nacional de Bellas Artes din Asunción în urmă cu 22 de ani și încă sunt date dispărute.

În iulie 2002, hoții – o bandă din Brazilia, după cum au spus autoritățile – au săpat un tunel pentru a lua mai multe lucrări de artă importante. Cazul a făcut înconjurul lumii, având în vedere numele artiștilor ale căror opere au fost furate, dar și strategia folosită pentru sustragerea lor.

Printre cele dispărute se află un autoportret de Tintoretto, „Tête de Femme” al lui Adolphe Piolt, un peisaj de Gustave Courbet, o Madonă cu pruncul de Bartolomé Estéban Murillo și un portret neatribuit din secolul al XVI-lea al Sfântului Jerome.

Muzeul a fost fondat în 1909, la 67 de ani după ce Paraguay și-a declarat oficial independența față de Imperiul spaniol. Muzeul ocupă aceeași clădire cu Arhivele Naționale și deține 650 de opere de artă, de la picturi la ceramică, alături de monede antice și multe altele din colecția primului director general Juan Silvano Godoi.

Problemele socio-economice ale țării ar putea reprezenta un motiv pentru care instituția nu a reușit să instaleze camere de securitate pentru a filma hoții. Ulterior jafului, a fost descoperit un tunel lung de 25 de metri care ducea la un magazin alimentar de vizavi, de unde pornea un al doilea tunel spre o parcare, pe unde, cel mai probabil, au scăpat nevăzuți. Investigațiile ulterioare au arătat că bărbații care deschiseseră acel magazin folosiseră identități false.

„San Gerónimo”, lucrare recuperată

Poliția internațională cercetează piața neagră de atunci. Până în prezent, s-a ivit o singură ocazie. În 2008, Centrul Național pentru Protecția Patrimoniului Cultural din cadrul Departamentului INTERPOL-Argentina a primit o informație conform căreia piesa pierdută „San Gerónimo”, realizată de un artist anonim și evaluată la 200.000 de dolari, era scoasă ilegal la vânzare în Posadas, Argentina.

În scurt timp, o misiune de anchetă a poliției, însoțită de forțele federale argentiniene, a recuperat tabloul în stare perfectă. Lucrarea a revenit în muzeul din Asunción în luna iulie a aceluiași an, ca parte a unei acțiuni mai ample a autorităților argentiniene de repatriere a operelor de artă furate găsite pe teritoriul lor.

Operele, recreate de artiste contemporane

Între timp, în februarie 2024, instituția a însărcinat cinci artiste contemporane să recreeze operele de artă pierdute, în timp ce 700 de participanți au privit acest proces.

Pânzele rezultate au fost expuse timp de o lună, începând cu finalul lunii martie, sub titlul „Robo del Siglo”. Prin această expoziție s-a dorit ca lucrările de artă furate în jaful secolului din Paraguay să nu fie uitate.

Experiența unică a permis vizitatorilor să pătrundă în istoria evenimentului care a șocat lumea artei, fiind ghidați prin reinterpretări ale pieselor furate, alături de lucrarea recuperată și proiecția celor care încă lipsesc.
În această expoziție, artistele Victoria Bedoya, Leticia Casati, Masha Liachovitskaya, Anna Scavone și Camila Cadogan și-au prezentat viziunea personală asupra capodoperelor pierdute, cu colaborarea scriitoarei și poetei Bea Bosio, care a însoțit procesul de creare a pieselor care au alcătuit expoziția.

Foto: Museo Nacional de Bellas Artes de Asunción, atelierul în timpul căruia au fost recreate lucrările dispărute