
Cum reușește un muzeu european să încheie anul cu un plus de 20 milioane euro
Muzeul Prado a încheiat anul 2024 cu un plus de 22,8 milioane de euro, în principal datorită veniturilor din vânzarea de bilete, care au fost de aproximativ 27 de milioane de euro, cu 13% mai mult decât în 2023.
Cel mai vizitat muzeu spaniol, care a stabilit un record anul trecut (cu 3,45 milioane de vizitatori), a obținut alte 10 milioane de euro din diverse activități, ajungând la un venit total propriu de peste 37 de milioane de euro, după cum a anunțat instituția după reuniunea Consiliului de Administrație.
Organismul a aprobat conturile de închidere pentru exercițiul financiar 2024, care arată că veniturile totale ale muzeului s-au ridicat la 85,2 milioane de euro, din care 37,2 milioane de euro au fost venituri proprii și puțin peste 48 de milioane de euro au provenit din subvenții publice.
Pentru președintele Consiliului Regal de Administrație, Javier Solana, aceste cifre „demonstrează excelența instituției în toate domeniile sale de activitate, rigurozitatea cu care sunt realizate toate proiectele, de la expoziții la sarcini de gestionare” și duc la o „situație financiară solidă”.
Surse de venituri
Principala sursă de venituri a fost reprezentată de subvențiile publice, în valoare de 48 de milioane de euro, din care aproximativ 20,5 milioane de euro au fost destinate lucrărilor prevăzute pentru Salón de Reinos.
Prima sursă de venituri proprii a fost vânzarea de bilete, care a crescut la 26,8 milioane euro, Prado înregistrând 3.457.057 de vizitatori, dintre care 45% au avut acces gratuit.
Veniturile din sponsorizări au reprezentat 6 milioane euro și audio-ghidurile închiriate au adus 1,6 milioane euro, printre altele.
Muzeul a avut cheltuieli totale de 62,3 milioane de euro, din care cel mai mare capitol corespunde personalului (aproape 25 de milioane de euro), urmat de cheltuielile curente, care au atins 22,9 milioane.