![corner of a cafe concert national gallery](https://curatorial.ro/wp-content/uploads/2025/02/corner-of-a-cafe-concert-national-gallery-1109x731.jpg)
De ce a rupt Manet un tablou în două
Cele două jumătăți ale scenei de cafenea din 1878 pictate de Édouard Manet vor fi reunite la Galeria Națională din Londra, pentru prima dată în 150 de ani.
Reunirea oferă o perspectivă rară asupra evoluției procesului de creație al lui Manet și asupra culturii cafenelelor pariziene pline de viață pe care a încercat să o surprindă.
În 1874, modernistul francez a început să lucreze la o nouă pânză, pictând nu un portret pompos sau o glorioasă scenă de luptă, ci doar un instantaneu al vieții cotidiene dintr-o cafenea pariziană. Se întâmplă, însă, ca ceva în compoziția generală să nu fie în regulă. După câteva încercări de a rezolva problema, Manet a renunțat și a împărțit pânza în două. Nu toată lumea a fost de acord că aceasta era cea mai bună soluție. Gaston La Touche, prietenul și colegul pictor al lui Manet, și-a exprimat îngrijorarea împărtășită și de alții din cercul lor, remarcând că această „compoziție avea multe calități deosebite”.
Cele două tablouri rezultate în urma împărțirii, „Au café” și „Corner of a Café-Concert”, descriu părți diferite ale aceluiași bar de la Brasserie Reichshoffen din cartierul Montmartre din Paris. Deși inițial au fost tăiate din aceeași pânză, ele au fost realizate independent una de cealaltă. Ambele au fost expuse la Salonul trienal din Anvers în 1879, deși în săli separate, și ambele au fost cumpărate de colecționarul Étienne Barroil din Marsilia. Acestea au fost separate după moartea acestuia în 1887.
„Corner of a Café-Concert” a intrat în colecția National Gallery din Londra în 1924.
„Au café” a fost achiziționată de colecționarul elvețian Oskar Reinhart în 1953 și este de obicei expusă publicului la fosta sa casă, acum muzeu, din Winterthur, în nordul Elveției. În prezent, însă, se vede la Londra ca parte a expoziției „Goya to Impressionism: Masterpieces from the Oskar Reinhart Collection” la Courtauld Gallery, expusă până la 26 mai.
Galeria Națională din Trafalgar Square și Courtauld din Somerset House aflându-se la capetele opuse ale străzii Strand din Londra, cele două picturi nu au fost niciodată atât de aproape una de cealaltă. Însă admiratorii lui Manet nu vor fi nevoiți să meargă înainte și înapoi pentru a-și imagina pictura originală așa cum a fost odată. După închiderea expoziției „Goya to Impressionism” în luna mai, cele două jumătăți vor fi reunite temporar la Galeria Națională.
Desen cu cretă și creion
Expoziția va oferi vizitatorilor o perspectivă asupra unei compoziții care a fost concepută inițial de Manet sub forma unui desen cu cretă și creion într-un caiet de schițe de buzunar, pe care este posibil să îl fi avut asupra sa atunci când frecventa cafenelele și barurile locale. În această versiune figurau doar bărbatul cu pălărie și camerista de vizavi, însă odată ce Manet a transpus ideea pe pânză, a adăugat mult mai multe figuri pentru a crea o scenă mult mai animată.
![au cafe manet](https://curatorial.ro/wp-content/uploads/2025/02/Au-cafe-Manet.jpg)
„Au café”, Edouard Manet, foto credit: www.roemerholz.ch
În tabloul „Au café”, domnul cu pălărie era poziționat alături de o femeie, iar perechea a fost creată după artistul Henri Guérard și actrița Ellen Andrée. Relația dintre ei este ambiguă, deoarece privirile lor se îndreaptă în direcții diferite, însă convențiile sociale din acea vreme ar fi stârnit controverse pentru că era neobișnuit ca o femeie să bea singură într-o braserie.
Manet a refăcut pânza în mai multe locuri și a făcut alte ajustări mai radicale, inclusiv mutarea unei fâșii de pânză care a fost tăiată din „Au café” și adăugată la „Corner of a Café-Concert”, înainte de a fi îndepărtată din nou și atașată din nou la marginea din dreapta a lucrării „Au café”. Aceasta conține un personaj care pare să fi fost imaginat inițial ca un bărbat, de unde și gulerul alb masculin, dar care a fost transformat într-o tânără cu părul lung.
Înainte de a ajunge la Galeria Națională, lucrarea „Au café” este unită pentru scurt timp cu cea mai cunoscută scenă de cafenea pariziană a lui Manet, „A Bar at the Folies-Bergère”, care face parte din colecția permanentă a Courtauld Gallery. Expoziția muzeului „De la Goya la impresionism: Capodopere din colecția Oskar Reinhart” include mai multe lucrări din colecția Reinhart care nu au fost expuse niciodată în afara Elveției, inclusiv picturi de Goya, Renoir, Cézanne și Van Gogh.
Foto credit: National Gallery, „Corner of a Café-Concert”, 1878, Édouard Manet