Descoperirea unei opere majore a lui Camille Claudel pierdută de peste un secol
Un bronz excepțional de Camille Claudel căruia istoricii îi pierduseră urma din 1908 a fost descoperit întâmplător în timpul unui inventar realizat de Matthieu Semont, comisarul de licitații din Orléans. Reprezentând „L’Âge mûr”, această sculptură, pe care Claudel o considera capodopera sa, va fi prezentată pentru prima dată în licitație anul viitor.
Scena lui Claudel ar putea stabili un record francez pentru artistă atunci când va apărea în licitaţie la 16 februarie 2025. Ea a fost estimată între 1,5 și 2 milioane de euro (1,6 și 2,1 milioane de dolari). În cazul în care estimarea maximă va fi atinsă, piesa va reprezenta a treia cea mai scumpă lucrare a lui Claudel vândută la licitație, conform Artnet Price Database.
Biografia artistei a avut tendința de a-i eclipsa arta. Ea a suferit – în primul rând din cauza sexismului secolului al XIX-lea; în al doilea rând, din cauza mentorului ei Auguste Rodin; și în ultimul rând din cauza unei boli cronice care a dus-o într-un spital de psihiatrie. Cu toate acestea, măiestria artistică a lui Claudel este demnă de o atenție sporită.
Şase mulaje ale lucrării
Lucrarea „Vârsta maturității” (1898) este metafora magistrală a lui Claudel despre îmbătrânire. Tinerețea apare ca o femeie, în genunchi. Vârsta mijlocie se îndepărtează având o expresie ce sugerează probabil că nu este conștientă de pierdere. Legătura dintre mâinile celor două personaje tocmai s-a rupt, iar între cele două se simte durerea timpului și a tinereții pierdute. Deasupra, o femeie în vârstă îl îndrumă pe bărbat mai departe, cu mâinile sale puternice – abilitatea lui Claudel de a exprima mâinile și picioarele era foarte apreciată în atelierul lui Rodin.
Sculptura este una dintre cele patru versiuni cunoscute (celelalte trei sunt deținute de muzee franceze) și a fost turnată cu nisip în 1907 de Eugène Blot, un proprietar de turnătorie, galerist și artist care s-a dovedit a fi un apărător înfocat și perseverent al lui Claudel.
Până în acel moment, Blot dobândise proprietatea exclusivă asupra lucrării „Vârsta maturității” și avea să producă șase mulaje (la o treime din dimensiunea originală), expunând lucrarea de trei ori alături de artiști ai epocii. Desigur, este o lucrare minunată a lui Claudel, a declarat prin e-mail Alexandre Lacroix, care a contribuit la autentificarea sculpturii, dar în ceea ce îl privește pe Blot, este capodopera sa.
Ediția lui Blot a fost văzută public ultima dată în 1908 și a reapărut în circumstanțe oarecum neobișnuite. În timp ce făcea inventarul unui apartament parizian nelocuit de 15 ani, comisarul de licitaţii Matthieu Semont a găsit sculptura acoperită de o pânză. Lucrarea a fost apoi cercetată și autentificată de Le Cabinet Lacroix-Jeannest, experți în sculptura franceză, care au contribuit la localizarea și vânzarea a peste 20 de lucrări Claudel în ultimul deceniu.
Grupul a contribuit la vânzarea Colecției De Massary din 2017, care a condus la actualul record francez al unei sculpturi Claudel, 1,2 milioane de euro plătiți pentru „L’Abandon” (circa 1905).
Foto credit: Musée d’Orsay