Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial  /  Artǎ   /  „Directorul de fabrică”, rară ipostază a puterii în colecția Statului român
directorul de fabrica, frans masereel, mnar, curatorial

„Directorul de fabrică”, rară ipostază a puterii în colecția Statului român

„Directorul de fabrică”, ulei pe pânză care apare drept donație către Statul român, făcută în 1949, este singular în opera lui Frans Masereel, despre care se cunosc destul de puține lucruri. Artistul s-a remarcat drept gravor și ilustrator de carte, activist pentru drepturile lucrătorilor, după Primul Război Mondial.

În această lucrare, el a descris un personaj al lumii industrializate. Lovind cu pumnul în masă, este redat într-o postură de putere, înconjurat de lucrători anonimi, pe fundalul unei metropole. Multe astfel de lucrări protestatare de după 1920 au fost distruse de regimurile politice.

În cazul celei păstrate de Muzeul Național de Artă în depozite și expusă acum public, până la finalul lunii iunie, nu este clar dacă donația a fost „reală” sau Adelbert Kamner – oficialul donator – a fost forțat să lase tabloul, poate și alte obiecte de artă, și să părăsească țara. Dr. Mălina Conțu, istoric şi teoretician de artă şi arhitectură, șefa secției Artă Europeană din MNAR, spune că nu există detalii suplimentare privind modul în care pictura a ajuns în proprietatea Statului. Situația acestui tablou nu este singulară.

Noua Obiectivitate, gravura socială și prima nuvelă mută

Portretul, din cele mai vechi timpuri până astăzi, este o reprezentare a puterii. Fie că vorbim despre statuile faraonilor, ale conducătorilor Imperiului Roman ori Papi, fie că este vorba despre lideri în mediile în care activează, grandoarea este redată pentru a transmite un mesaj simplu – cine are puterea.

Odată cu industrializarea, în secolul XIX s-a schimbat modul de portretizare și s-au schimbat și subiectele pictate. Au apărut în scenă muncitorii, familiile simple, oamenii care se distrează. Au fost modificate și expresiile personajelor, schimbându-se relațiile de putere și cele familiale.

Masereel a fost influențat de Noua Obiectivitate din A Doua Republică Weimar (1919 – 1933), care reda urmările războiului, libertinajul, neajunsurile, parveniții. În această ultimă categorie se integrează „Directorul de fabrică”.

Frans Masereel, pictor și gravor belgian, a locuit la Berlin și în Franța, inițial la Paris, a participat la Primul Război Mondial, era interesat de problemele socio-politice. S-a remarcat în gravura socială, iar convingerile sale revoluționare și antimilitariste se regăsesc în romanele ilustrate pe care le-a semnat, în desenele realizate pentru diverse reviste.

Apropiat al lui George Grosz, cea mai prolifică perioadă creativă a lui a fost 1920 – 1925. A realizat prima nuvelă mută – „Călătorie pasionantă” (1920) – și seria „Orașul” (1925), prima ediție fiind publicată la Paris. A murit în 1972, la Avignon, la vârsta de 82 de ani.

Tabloul „Directorul de fabrică” va fi prezentat de Mălina Conțu, la 4 iunie, în programul „Opere în prim-plan”, în Galeria de Artă Europeană a MNAR.

Credit foto: curatorial

nl image

Descoperă arta alături de noi – abonează-te acum!

Artă, artiști, frumusețe și istorii inedite..
Abonează-te la newsletter pentru o selecție curatoriată de povești din lumea artei și a frumuseții care ne înconjoară.

Nu trimitem spam! Citește politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.