Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
DOCUMENTAR – Frida Kahlo, artista cel mai bine cotată de pe continentul latino-american

DOCUMENTAR – Frida Kahlo, artista cel mai bine cotată de pe continentul latino-american

În noiembrie 2021, Frida Kahlo devenea cea mai bine cotată artistă de pe continentul latino-american, datorită unei mici pânze de 30 x 22 centimetri. O privire în urmă asupra reevaluării lucrării „Diego y yo” și asupra uneia dintre cele mai iubite personalități din istoria artei.

Anunțată drept „unul dintre loturile vedetă ale serii în sesiunea de vânzări de artă modernă de la New York” în noiembrie 2021, „Diego y yo” (Diego și eu) fusese deja vândută la Sotheby’s pentru 1,4 milioane de dolari en 1990. Pe atunci, Frida Kahlo (1907 – 1954) devenea primul artist latino-american care depășește milionul de dolari la licitație. Treizeci de ani mai târziu, aceeași societate de vânzări reevalua prețul acestei pânze la 30 de milioane de dolari. O reevaluare puternică, făcută pe baza pasiunii pe care o stârnește Frida.

„Diego y yo” este emblematic între autoportretele intense și enigmatice care au făcut-o celebră pe pictorița mexicană, decedată în 1954, la vârsta de 47 de ani.

Autoportret magnetic

În această pictură desăvârșită în 1949, chipul iubitului și mentorului ei Diego Rivera (cu care a fost căsătorită de două ori) apare pe cel al Fridei, deasupra ochilor ei negri, de unde țâșnesc lacrimi. Rivera, care era în epocă apropiat de actrița mexicană Maria Felix, este reprezentat aici ca un al treilea ochi, semn al chinurilor pe care i le-a provocat soției sale.

„Diego y yo” constituie deci un autoportret magnetic în jurul relației dintre Frida și Diego. Frida include pe pânză și numele dragului ei Diego, înaintea celui al ei și face aluzie la ea însăși cu un simplu „eu”. Ea pictează chipul lui Diego pe fruntea ei, cu scopul de a domina chipul ei, la fel ca numele. Acest gen de operă corespunde exact cu ceea ce iubesc marii colecționari și muzeele: un subiect cu o puternică dimensiune autobiografică, în care se amestecă pasiunea și chinul.

Leïla Jarbouai, curator al unei expoziții despre Frida Kahlo la Musée de l’Orangerie în 2013-2014, explică faptul că relația Fridei cu Diego Rivera „era unul dintre miturile secolului XX și prezența (lui Diego) crește valoarea operei, mai ales că el este rareori reprezentat în celelalte tablouri ale sale”.

Este mai ușor de imaginat când această pânză de 30 x 22 de centimetri a urcat până la pragul de 35 de milioane de dolari pe 16 noiembrie, rezultând o reevaluare extraordinară a artistei mexicane al cărei record precedent culmina la 8 milioane de dolari, cu „Dos desnudos en el bosque”, vândut la Christie’s în 2016. Între 2016 și 2021, recordul Fridei Kahlo a câștigat 27 de milioane de dolari.

Frida mai prețuită decât Diego, în curând față de Van Gogh?

„Rezultatul excepțional al acelei seri întărește locul Fridei Kahlo în eșalonul de licitații în care ea aparține, ca unul dintre titanii adevărați ai artei secolului XX”, a declarat Julian Dawes, co-responsabil al Departamentului de artă impresionistă și modernă de la Sotheby’s din New York, chiar înainte de vânzarea operei „Diego y yo”. Un „titan” cu atât mai important cu cât tabloul a devenit cea mai scumpă operă latino-americană din istorie vândută la licitație, înaintea unei opere de Diego Rivera.

Până acum, munca Fridei Kahlo era mult mai puțin prețuită decât cea a protectorului ei, încă din timpul vieții dar și după moarte. Însă vânzarea acestui autoportret a schimbat cursul. De data aceasta, o operă a Fridei a bătut recordul absolut al lui Diego Rivera, și consistent.

Diego Rivera nu a atins niciodată pragul de 10 milioane de dolari la licitație, în timp ce suma de 34,8 milioane de dolari pentru „Diego y yo” demonstrează pasiunea pieței de artă pentru ceea ce Frida a întruchipat în operă dar și în viața ei.

Pot fi comparate autoportretele Fridei Kahlo cu cele ale lui Vincent van Gogh (1853-1890). Amândoi au mărturisit suferințele lor psihologice și angoasa în fața fragilității sănătății lor. Amândoi au dezvoltat un stil pictural absolut unic. Amândoi sunt simboluri absolute ale secolului al XX-lea.

Drumul poate nu este atât de dificil pentru ca o pânză de Frida Kahlo să atingă succesul unui Vincent van Gogh, al cărui record pentru un autoportret culminează la 65 de milioane de dolari și recordul absolut este de 82,5 milioane de dolari cu vânzarea celebrului „Portrait du Docteur Gachet” în 1990 (Christie’s).

Principalul obstacol în calea atingerii acestor sume de către lucrări ale Fridei Khalo este raritatea lor. Artista nu a pictat un număr mare de opere din cauza sănătății sale șubrede. De altfel, mare parte din colecțiile care includ operele ei se află în Mexic și puține circulă pe piața de artă.

Emblematicul „Diego y yo” s-a alăturat „colecției Eduardo F. Constantini”, numită după antreprenorul și colecționarul argentinian, fondator al Muzeului de Arte Latino-Americane (Malba) din Buenos Aires.