DOCUMENTAR – Muzeul de Artă Iaşi, mai mult de 160 de ani de existență și un patrimoniu de 10.000 de opere
Muzeul de Artă Iași, care deţine în prezent aproximativ 10.000 de opere de artă – pictură, grafică și sculptură -, a fost înfiinţat la 26 octombrie 1860.
A fost prima instituție de acest gen din Principatele Române Unite. De-a lungul existenței sale, Muzeul de Artă a avut diferite sedii, iar din 1957 valorosul său patrimoniu se află în Palatul Culturii.
Săptămâna aceasta, este subiectul seriei documentare dedicate de curatorial.ro muzeelor naționale de artă.
Trei galerii de artă
În cei peste 160 de ani de existenţă, muzeul şi-a distribuit patrimoniul în trei galerii: Galeria de artă românească modernă, unde panotarea a vizat criteriul cronologic, începând cu sfârşitul secolului al XVIII-lea, până la perioada interbelică, Galeria de artă contemporană românească, în care un loc special a fost rezervat şcolii ieşene de arte plastice, şi Galeria de artă europeană, structurată pe şcoli naţionale: italiană, spaniolă, flamandă-olandeză, germană, austriacă, rusă, poloneză.
Primul director al Muzeului de Artă de la Iaşi a fost pictorul Gheorghe Panaiteanu Baradasare, a cărui lucrare „Fata cu fluturele” este una emblematică pentru instituţia muzeală.
Patrimoniul, alcătuit în jurul colecţiei Las Marismas
Revoluționarul pașoptist Scarlat Vârnav a achiziţionat de la Paris 12 picturi provenite din colecţia Las Marismas, pe care le-a donat Muzeului de Artă. Acestea constituie principalul fond al instituţiei.
Cele 12 picturi sunt: Peter Paul Rubens – „Cezar primind capul lui Pompei”, Egbert van Hemskerk – „Cafenea flamandă”, Francisco Antolinez Y Sarabia – „Sfântul Ioan Botezătorul”, Philippe de Champaigne – „Autoportret”, Școala lui Murillo – „Pieta”, Bartolome Esteban Murillo – „Fecioara în extaz”, Școala lui Murillo – „Sfânta familie”, Pietro Liberi – „Judita și Holofern”, Eustache le Sueur – „Phaeton”, Felix Henri Philipoteux – „Berezina”, Școală franceză (secolul XVII) – „Mareșalul Villars”, Anonim – „Capul Sfântului Ioan Botezătorul”.
39 de tablouri din Colecţia lui Costache Negri
În aprilie 1861, patrimoniul Pinacotecii s-a îmbogățit cu prețioasa colecție a lui Costache Negri, care pusese condiția ca „tablourile să rămână totdeauna neclintite la Iași”. Colecția lui Costache Negri era formată din 39 de tablouri, unele dintre ele atribuite unor pictori europeni celebri, precum: Van Dyck, Nicolas Poussin, Tintoretto, Paolo Cagliari Veronese, Francesco Solimena, Jan Both, potrivit infromaţiilor de pe site-ul muzeului.
La colecţia lui Negri s-au adăugat și lucrări provenite din donația avocatului Costache Dasiade, care cuprindea 30 de tablouri de artă europeană. O importantă donaţie pentru Muzeul de Artă Iași a fost și cea din 1880, realizată de Iancu Codrescu. Printre lucrările donate atunci se numără şi „Portretul logofătului Teodor Balș”, pictat de unul dintre primii pictori români, Ion Balomir.
De-a lungul existenţei sale, sub conducerea de doar patru ani a pictorului Ştefan Dimitrescu, colecţia Muzeului s-a extins cu un număr semnificativ de tablouri semnate de pictori români, printre care: Gheorghe Petraşcu, Theodor Pallady, Nicolae Tonitza, Camil Ressu, Nicolae Dărăscu, Sabin Popp, Octav Băncilă, Aurel Băeşu şi alţii.
În 1963, fondul de artă străină s-a îmbogăţit cu tablouri semnate de maeştri europeni, dintre care Ricciarelli Daniele da Volterra, Felix Ziem, Peter van Bloemen, J. Cornelisz Droochloot, Johann Roos, Albert Decker şi alţii.
Expoziţiile temporare deschise în prezent la Muzeul de Artă sunt: „Maeştrii artei interbelice româneşti în colecţiile Muzeului de Artă Iaşi” şi „Maeştrii picturii româneşti în patrimoniul Muzeului de Artă Iaşi”. De asemenea, expoziţia „Retrospectiva Felix Aftene” poate fi vizitată până la 30 noiembrie.
Credit foto: Muzeul de Artă Iaşi