Doom Mood – Oameni și peisaje în haosul cotidian
„Doom Mood” abordează alienarea profundă și forțată a indivizilor față de mediul înconjurător și față de propria experiență zilnică. Angelica Maria și Matilda Ardeleanu, prin conceptul curatorial, interoghează prezența socială și participarea la un colaps iminent al societății capitaliste, fie că este vorba despre acumularea lentă a dezastrelor fie despre erodarea neobservată a realității. Aceasta este scurta prezentare a expoziției vernisate recent la IsThisArt? Gallery de la Centrul de Resurse în Fotografie.
Zece fotografii realizate de Toma Hurduc (RO) și Giulia Mangione (IT/NOR) fac obiectul acestei expoziții. „Starea pesimistă” este surprinsă de ei în diverse moduri, este implicită, este insinuată.
„Two Suns” și „The Fall”, cele două proiecte în curs ale lor din care au fost selectate imaginile expuse, examinează fricile existențiale și modul în care aceste anxietăți modelează identitățile individuale și legăturile comunitare. Ei se confruntă cu ideea unui colaps iminent, fie că este vorba despre drumul lent către dezastru sau despre eroziunea neobservată a realității, ambele strâns legate de amenințarea crescândă a schimbărilor climatice.
„Two Suns” al lui Hurduc cuprinde imagini ale oamenilor pierduți în haosul cotidian din diverse țări, în timp ce Giulia Mangione adună peisaje din SUA, Grecia și Italia și portretizează comunități care se pregătesc pentru apocalipsă.
Proiecte similare, abordări diferite
„Doom Mood” face parte din „Next Generation of Artists”, proiect care susține formarea și promovarea tinerilor artiști și curatori, sprijinindu-i să-și facă vocea auzită, național și internațional. După București, ea va ajunge în Norvegia, la Nitja Center. Proiectul e finanțat prin EEA and Norway Grants 2014-2021 în cadrul Programul RO-Cultura.
Am stat de vorbă cu una dintre curatoare, Matilda Ardeleanu, aflată la prima ei expoziție în această calitate.
„Pe Toma îl știam deja, fiind din București ca noi, iar mentorul nostru din Norvegia, parte din proiect, ne-a pus la dispoziție o listă de fotografi norvegieni și am încercat să alegem unul care s-ar putea plia cu proiectul lui Toma. Am avut mult noroc să găsim doi fotografi foarte talentați care să aibă simultan proiecte pe o temă similară, dar cu abordări atât de diferite. Și a funcționat. Am ales-o pe Giulia destul de ușor”.
Lucrurile au fost stabilite în decembrie, iar până la 1 februarie au fost alese imaginile, dimensiunile lor, au fost panotate și montate. „A fost o experiență interesantă. Mi-ar plăcea să continui să curatoriez. Cel mult, pot spune că am curatoriat expoziții d-ale mele, dar e foarte diferit să lucrez cu creația altcuiva. E altă relație și este o altă perspectivă. Un proiect are sute de imagini pe care publicul nu ar avea timp să le vadă, astfel, curatorul trebuie să aleagă, să găsească numitorul comun”.
Din expoziția de la IsThisArt? se remarcă o alăturare de imagini – un cuplu proaspăt căsătorit și un cadru de pat din fier abandonat într-un deșert american. „Pentru mine, creează cea mai bogată narativă. Mă trimite cu gândul la un început nesigur… la întrebarea dacă are rost”.
Matilda Ardeleanu (n. 2004) este studentă la secția Sculptură a Universității Naționale de Arte din București. Practica ei artistică se concentrează pe explorarea identității personale, a mediului în care trăim și a moștenirii culturale. În practica ei, folosește adesea obiecte găsite sau personale pe care le procesează. A lucrat anterior cu fotografii din arhiva familiei sale, o abordare care subliniază interesul pentru aspectele documentare și etnografice ale fotografiei.