
Două vederi din Giverny, jurnale vizuale semnate Mützner în colecția MNAR
În colecția Muzeului Național de Artă al României regăsim două tablouri de Samuel Mützner, adevărate jurnale vizuale în culori vibrante.
Giverny, pictat dimineața și seara, în 1908, impresionează prin tonuri calde și reci.
Samuel Mützner (1884-1959) a urmat studii clasice de pictură la București și la Paris iar între 1908 și 1910 s-a alăturat lui Claude Monet la Giverny. Alături de maestrul impresionist, considerat deja unul dintre părinții picturii moderne, tinerii colegi își perfecționau tehnica direct în natură.
În 1908, Mützner pictează două peisaje aici, uleiuri pe pânză. Notațiile lui sunt adevărate jurnale vizuale. Vederile asupra satului, în momente distincte ale zilei, sunt redate în jocuri de lumini și umbre. Pomii tineri, casele care se întind până departe, acoperișurile ce depășesc coroanele copacilor…, aceasta este lumea artistului cu efecte cromatice.
Peisajul matinal este redat într-un abur verde, violet și albastru. Vegetația și acoperișurile au volume distincte, în fundal conturile sunt subtile.

„Vedere din Giverny seara”, Samuel Mützner, MNAR
Spre deosebire de peisajul matinal, cel de seară este caracterizat de o tonalitate caldă, cu lumina blândă a amurgului colorată în nuanțe de galben, oranj și roz. Clădirile scăldate în soare câștigă în individualitate, copacii sunt în prim-plan, mai ușor de descifrat.
Mützner utilizează culori pure, amestecate, recompunând în tușe scurte stratigrafia umbrelor și a luminii. Pictorul compune adevărate ode închinate luminii trecătoare.
Cele două tablouri pot fi admirate în Galeria Românească de Artă Modernă, sala 10.
Foto credit: Muzeul Național de Artă al României, „Vedere din Giverny dimineața”, Samuel Mützner