Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Expoziția Brâncuși de la Pompidou, mai mult de 200.000 de vizitatori
domnisoara pogany centre pompidou icr10

Expoziția Brâncuși de la Pompidou, mai mult de 200.000 de vizitatori

„Brancusi, l’art ne fait que commencer”, deschisă la Centre Pompidou din Paris la 27 martie, a fost vizitată până în prezent de mai mult de 200.000 de persoane.

Expoziția-omagiu reunește 120 de sculpturi, dar și sute de fotografii, desene, filme, documente de arhivă, precum și elemente de mobilier din atelierul parizian al artistului.

Curatoriată de Ariane Coulondre, pregătită timp de doi ani, expoziția – deschisă până la 1 iulie – este organizată în parteneriat instituțional cu Institutul Cultural Român și Ambasada României în Franța. Ea cuprinde lucrări împrumutate de la Tate Modern, MoMA, Guggenheim Museum, Philadelphia Museum of Art, The Art Institute of Chicago, Dallas Museum of Art, Muzeul Național de Artă al României și Muzeul de Artă din Craiova, între altele.

La 20 mai, a avut loc conferința „Brâncuși – Perspective”, care a reunit curatori internaționali de pe trei continente într-un dialog despre actualitatea și importanța operei sculptorului Constantin Brâncuși (1876 – 1957) și despre modul în care artistul român a influențat arta modernă și contemporană.

„Expoziția de la Centrul Pompidou «Brancusi, l’art ne fait que commencer», are un succes fulminant, cu un număr de vizitatori record. Nu este doar o prezentare a operelor de artă, ci o sărbătoare a creativității, a imaginației, ce revelează afinitățile culturale majore dintre România și Franța, și rolul esențial al culturii în ansamblul relațiilor bilaterale dintre cele două state”, a afirmat Ioana Bivolaru, ambasadoarea României în Republica Franceză.

Relevanța lui Brâncuși astăzi

La conferință au participat Ariane Coulondre, curatoarea retrospectivei „Brancusi” de la Centre Pompidou; Matthew Gale, conferențiar în cadrul sezonului de cercetare „Brâncuși and Britain” derulat de Henry Moore Foundation în Marea Britanie, co-curator al expoziției „Constantin Brâncuși: The Essence of Things” de la Tate Modern din Londra (2004); Paulina Pobocha, curatoare a expoziției „Constantin Brâncuși Sculpture” de la MoMA (New York), și Hideaki Shimamoto, co-curator al expoziței „Brancusi – Carving the Essence” de la Muzeul Artizon din Tokyo.

Ariane Coulondre a prezentat conceptul care stă la baza expoziției de succes de la Centre Pompidou, enumerând motive pentru care părintele sculpturii moderne continuă să atragă zilnic mii de vizitatori.

Britanicul Matthew Gale a adus în discuție vizita artistei Barbara Hepworth în studioul lui Brâncuși, un moment important pentru relația cu Marea Britanie a sculptorului român stabilit la Paris.

Paulina Pobocha, curatoare specializată în arta contemporană la Hammer Museum din Los Angeles și colaboratoare a The Museum of Modern Art in New York, a vorbit despre relevanța lui Brâncuși astăzi, prezentând lucrările unor artiști americani influențați de opera brâncușiană: Carl Andre (1935-2024), Sherrie Levine (n. 1947), Rachel Harrison (n. 1966), Alex da Corte (n. 1980) și Charles Ray (n. 1953).

Într-o prezentare bine documentată, pe lângă detalii despre expoziția inaugurată în acest an la Artizon Museum, curatoriată împreună cu Anna Ueda, Hideaki Shimamoto a amintit că prima expoziție de autor dedicată lui Constantin Brâncuși a fost organizată la Tokyo în 1977, la Galeria Tokoro, cu ocazia împlinirii a 100 de ani de la nașterea artistului. Curatorul a mai vorbit despre modul în care a fost perceput Brâncuși de criticii de artă din Japonia, amintindu-l pe unul dintre exegeții pasionați de opera brâncușiană, Nakahara Yusuke.

Retrospectiva „Brancusi” de la Centre Pompidou este deschisă până la 1 iulie 2024. Sezonul de cercetare „Brâncuși and Britain” început în această primăvară este derulat de Henry Moore Foundation în Marea Britanie până în 27 iunie 2024. Expoziția „Brancusi – Carving the Essence” de la Muzeul Artizon din Tokyo e deschisă până la 7 iulie 2024.

Credit foto: Institutul Cultural Român