Expoziție de colaje-manifest inspirate de epoca Ceaușescu, la Biblioteca Națională a României
O expoziție de colaje-manifest realizate de Ion Isaila, inspirate de epoca Ceaușescu, va fi deschisă pe 29 martie la Biblioteca Națională a României, a anunțat Muzeul Ororilor Comunismului în România (MOCR).
Expoziția „Dadaimportexport// Presă. Protocol. Propagandă” va putea fi vizitată până pe 24 aprilie, în intervalul orar 16:00 – 19:00, în sala Pergament de la parterul BNaR. Accesul este liber. Vernisajul va avea loc pe 31 martie, la ora 17:00.
Activism social și cultural
Ion Isaila va aduce în expoziție o parte din seria de lucrări concepute în Germania după ce a părăsit România. Sunt lucrări de grafică inspirate din viața din România anilor ’80, numite de MOCR colaje-manifest, prin care se angaja să semnalizeze abuzurile regimului ceaușist și neajunsurile cetățenilor, adresându-se nu galeriilor de artă, ci vizând direct publicul german și român, într-un veritabil impuls de activism social și cultural.
Ion Isaila s-a angajat de după Cortina de Fier să folosească simboluri plastice și jurnalistice în realizarea unor forme de protest, care în timp au evoluat: de la „apeluri disperate, arătând situația dezastruoasă din țară și necesitatea unor acțiuni de salvare – apeluri sociale, politice, artistice prin mișcări și acțiuni de tipul Mail-Art”, la înființarea societății de acțiune dadaimportexport, apoi la „manifeste sub formă de flyer, împachetate discret în cutii de cacao sau dulciuri și expediate din mereu alte localități la adrese de instituții centrale din țară”, până când la finalul anilor ’80 a trimis un „program manifest” în care apela „la eliminarea Președintelui” și unde menționa „primele măsuri ce ar trebui întreprinse pe calea unei mari revoluții”.
Artistul continuă seria de colaje-manifest, atent la trecerile prin postcomunism la democrație, și, impresionat de actualitate, vorbește despre trecutul comunist la timpul prezent, prin juxtapuneri de simboluri ale prezentului cu amintirile trecului, nefiind nostalgic și provocând găndirea critică, analiza și rememorarea.
Lucrările expuse provin din arhiva personală de piese papetare, în tehnică mixtă: grafică, colaj, pictură, ready-made, intervenții pe fotografii. Autorul le numește „mărturii din arhiva dadaimport.ltd. /societate anonimă cu răspundere nedeterminată pentru schimbări, impulsuri, revoluții /secția presă, protocol, propagandă”.
Cine este Ion Isaila
Ion [Ilarion] Isaila, născut la Sibiu în 1953, trăiește și lucrează la Düsseldorf începând cu anul 1984.
A urmat Liceul de Artă din Sibiu, apoi UNArte București (1975 – 1979), la clasa profesorului Ion Stendl. A intrat la Academia de artă din Düsseldorf beneficiind de o bursă de studii post-universitare. Până în 1990, a participat activ și consecvent la viața academiei, fiind ales ca reprezentant în senatul instituției. La acea vreme profesau acolo, între alții, Joseph Beuys, Gotthard Graubner, Jannis Kounellis, A.R. Penk, Markus Lüpertz, Jörg Immendorff, Gerhard Richter, N.J. Paik, David Rabinowitch și Klaus Rinke. În același timp, a continuat să creeze.
Numeroase lucrări ale sale se află în colecţii de artă publice și private, între altele la Kunstsammlungen Chemnitz, Kunsthaus NRW în Aachen, Muzeul Brukenthal și Fundația ASTRA din Sibiu, Muzeul de Artă Cluj-Napoca, UNArte București, Muzeul de Artă Suceava, Colecția orașului Düsseldorf.
Printre cele mai recente expoziții ale sale se numără „București A-CI ACOLO” (2017), Muzeul Național Cotroceni, și „QUO VADIS Sibiu” (2018), Galeria UAP.