Expoziţie dedicată pictoriţelor uitate din perioada barocă, la Palazzo Braschi din Roma
Expoziţia „Roma pittrice. Artiste al lavoro tra XVI e XVIII secolo” scoate din uitare 56 de de artiste. Este rezultatul unei munci colosale și face parte din mișcarea actuală de redescoperire a femeilor în istoria artei.
Cele mai multe dintre ele sunt necunoscute publicului larg și chiar specialiștilor. „Sunt convinsă că au fost victime ale prejudecăților de gen. Dar nu mi s-a părut atât de grav”, a spus curatoarea Ilaria Miarelli Mariani.
Pentru că aceste femei au fost talentate și au avut succes în timpul vieții lor. Au ținut saloane și au făcut parte din Académie des Beaux Arts. Ele și-au lăsat inevitabil amprenta. „Sursele există, dar istoria acestor femei a fost uitată în secolul al XX-lea”, explică Michela D’Agostino, care a luat parte la cercetare.
Reconstituirea vieții lor nu a fost ușoară. A fost nevoie de aprofundarea cataloagelor, jurnalelor, arhivelor muzeelor și ale bisericilor, iar apoi să dăm de urma tablourilor. „Am căutat în arhivele muzeelor și în bazele de date ale licitațiilor și am vorbit din gură în gură cu alți specialiști, galeriști, colecționari și anticari”, explică cercetătorul.
O hartă a Romei, distribuită vizitatorilor, le permite acestora să descopere și mai multe opere și artiști în bisericile și muzeele orașului. Echipa își vede munca ca pe un punct de plecare. De la deschiderea sa, au apărut deja descendenți ai femeilor pictori.
130 de lucrări
În centrul expoziției se află numeroasele artiste care au făcut din Roma locul lor de studiu și de muncă din secolul al XVI-lea până în secolul al XIX-lea, cu o producție bogată, variată și importantă din punct de vedere artistic. Diferitele limbaje, genuri și tehnici sunt evidențiate de-a lungul expoziției prin etape și figuri reprezentative.
Proiectul expozițional propune aproximativ 130 de lucrări, realizate de cincizeci și șase de artiste diferite, active în oraș permanent sau pentru perioade mai mult sau mai puțin lungi de timp, pornind de la colecțiile Muzeelor Civice ale Superintendenței Capitoline (din care sunt expuse aproximativ cincizeci de lucrări de la Galeria de Artă Modernă, Muzeul Napoleonian din Pinacoteca Muzeelor Capitoline și, mai presus de toate, din Muzeul Romei), pentru a face apoi legătura cu cele ale multor alte muzee și colecții naționale și internaționale, printre care Accademia di San Luca (Roma), Accademia di Brera (Milano), Galeriile Uffizi (Florența), Pilotta din Parma, Muzeele Regale din Torino, National Portrait Gallery (Londra) și Muzeul Thorvaldsen (Copenhaga).
Între acestea: Maria Felice Tibaldi Subleyras, Angelika Kaufmann, Laura Piranesi, Marianna Candidi Dionigi, Louise Seidler și Emma Gaggiotti, ale căror lucrări au fost păstrate în mare parte în depozite, și alte artiste active în oraș, de la binecunoscutele Lavinia Fontana, Artemisia Gentileschi și Giovanna Garzoni, la artiste mai puțin cunoscute, precum Giustiniana Guidotti, Ida Botti sau Amalia De Angelis și multe altele, al căror catalog este în curs de reconstituire în ultimele decenii de cercetare.
Titlul expoziției face trimitere la istoriografia secolelor XVII-XVIII (începând cu Felsina pittrice a lui Malvasia dedicată Bologniei în 1678), într-o perioadă în care diferitele școli de pictură din Italia încercau să își revendice autonomia față de hegemonia florentină. În mod similar, femeile artiste, care au fost întotdeauna neglijate de studii, își revendică în expoziție prezența în capitala artelor de la Roma între secolele XVI și XIX.
„Roma Pittrice. Artiste al lavoro tra XVI e XVIII secolo” este deschisă la Palazzo Braschi până la 23 martie.