Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial  /  Artǎ   /  Fauvism – Istorie, caracteristici și artiști
le bonheur de vivre, matisse

Fauvism – Istorie, caracteristici și artiști

Fauvism înseamnă culoare lăsată în mod voit să exprime dincolo de convenții. La începutul secolului al XX-lea, câțiva pictori francezi au decis că verdele se poate regăsi pe fața subiectului unui portret, portocaliul poate „țipa” din umbre, iar linia academică poate fi ignorată fără remușcări. În doar câțiva ani, această explozie de pigmenți a zguduit Parisul, a scandalizat criticii și a pregătit terenul pentru multe dintre revoluțiile ulterioare din arta modernă.

Despre fauvism

Fauvismul este, în esență, momentul în care culoarea încetează să mai descrie fidel realitatea și devine personaj principal: exprimă emoții, construiește spațiul, dă ritm compoziției. Nu întâmplător criticul Louis Vauxcelles vorbea, la Salon d’Automne din 1905, despre „bestii sălbatice” (les fauves) privind lucrările lui Henri Matisse, André Derain și ale prietenilor lor.

femme au grand chapeau, kees van dongen

„Femme au grand chapeau”, de Kees van Dongen

Ce este fauvismul

Despre fauvism se poate spune că este primul mare curent de avangardă al secolului al XX-lea, un fel de accelerație bruscă după impresionism. Pictorii fauviști:

  • folosesc culori pure, intens saturate, adesea din tub, fără amestecuri laborioase
  • renunță la modelajul clasic al volumului și la lumină realistă
  • simplifică formele până aproape de abstracție
  • își asumă un desen sumar, uneori aparent stângaci, pentru a lăsa culoarea să domine.

Nu mai contează atât de mult ce reprezintă o scenă, cât vibrația psihologică pe care o creează. Verdele pe o față nu mai e o greșeală, ci o stare de spirit.

Perioada fauvismului

Perioada fauvismului este surprinzător de scurtă ca mișcare artistică: aproximativ 1905-1908, cu prelungiri până în jurul anului 1910 în cazul unor artiști care continuă să exploreze culoarea liberă. Debutul oficial se leagă de Salon d’Automne din 1905, unde Matisse expune „Femme au chapeau” („Femeie cu pălărie”), iar Derain și Vlaminck prezintă peisaje aproape incendiare cromatic.

După această primă explozie sălbatică, direcțiile se diversifică rapid: Matisse își rafinează construcțiile decorative, Derain se îndreaptă spre o paletă mai temperată, Braque migrează către cubism, iar alți artiști trec spre expresionism sau către un modernism mai temperat.

Caracteristicile fauvismului

Trăsăturile fauvismului pot fi rezumate astfel:

  • Culoare arbitrară și intensă – nu descrie fidel natura, ci exprimă emoția, cu ceruri verzi, fețe violete, umbre roșii
  • Pensulație liberă, energică – tușe vizibile, cu gesturi largi, care sugerează mai degrabă ritm decât detaliu
  • Forme simplificate – contururi ferme, planuri mari de culoare, spațiu aplatizat, cu puțină perspectivă clasică
  • Desen decorativ – compozițiile seamănă uneori cu tapiserii sau cu arabescuri cromatice
  • Teme aparent cotidiene – interioare, portrete, peisaje de coastă, dar tratate ca pretext pentru experimente cromatice
  • Atitudine anti-academică – refuzul convențiilor școlii de belle-arte și al frumosului clasic, în favoarea unei sincerități brute.

Fauvismul în pictură

Fauvismul este, în mod esențial, un fenomen al picturii. În centre precum Paris, Collioure și L’Estaque, artiștii experimentează cu serii de peisaje și interioare în care culoarea pare că ia foc.

La Collioure, în 1905, Matisse și Derain lucrează cot la cot și produc imagini de coastă cu portocaliuri și violeturi imposibile, în care lumina Mediteranei devine aproape electrică. La L’Estaque, Georges Braque pictează peisaje în care verdele, albastrul și ocrul se ciocnesc în planuri mari, anticipând atât cubismul, cât și geometrizările ulterioare ale peisajului.

În portret, figuri precum Kees van Dongen împing expresivitatea până la caricatură elegantă: ochi migdalați, contururi negre tăioase, roșuri aprinse pe buze și pomeți. Figura umană devine un hibrid între personaj stilizat și afiş de cabaret.

restaurant de la machine à bougival – maurice de vlaminck

„Restaurant de la Machine à Bougival”, de Maurice de Vlaminck

Artiști celebri fauviști

Deși perioada fauvismului este scurtă, a lăsat în istoria artei opere care au influențat pregnant curentele moderne. Iată câțiva artiști cu opere de referință:

  • Henri Matisse (1869-1954). Considerat liderul fauviștilor, Matisse transformă culoarea în arhitectură afectivă. Lucrări precum „Femme au chapeau” (1905) sau „Le bonheur de vivre” („Bucuria de a trăi”) (1905-1906) sunt manifeste ale culorilor nefirești, dar perfect coerente din punct de vedere poetic.
  • André Derain (1880-1954). Pictează seria londoneză – „Charing Cross Bridge”, „Westminster” – în tonuri de portocaliu, verde acid și albastru intens, transformând ceața britanică într-un carnaval cromatic. Este unul dintre principalii arhitecți ai limbajului fauvist.
  • Maurice de Vlaminck (1876-1958). Autodidact, cu temperament vulcanic, Vlaminck aplică culori pure, groase, aproape împinse cu cuțitul de paletă. Peisaje ca „Restaurant de la Machine à Bougival” sunt exemple de natură reconstruită în cheie aproape incendiară.
  • Kees van Dongen (1877-1968). Pictorul aduce în fauvism lumea cafenelelor, a music-hall-urilor și a modei pariziene. Portretele sale de femei cu pălării ample și priviri feline amestecă glamour, ironie și culori agresive, apropiind pictura de estetica afişului și a reclamei.
  • Georges Braque (1882-1963). Înainte de cubism, Braque traversează o fază fauvistă concentrată pe peisaje de la L’Estaque. Culorile intense și contururile clare prefigurează analiza geometrică ulterioară, demonstrând cum fauvismul poate fi punte către o artă și mai abstractă.

Artiști români și ecouri fauviste

În România, nu există un grup fauvist propriu-zis, dar există rezonanțe evidente ale fauvismului în cromatica și stilul unor pictori moderni, mai ales în perioada interbelică.

  • Nicolae Tonitza (1886-1940). Este definit de obicei ca postimpresionist și expresionist, însă unele portrete de copii și femei in interioare folosesc culori calde, compacte și contururi ferme, apropiate de sensibilitatea fauvistă: culoarea organizează întreaga scenă și poartă încărcătura emoțională.
  • Ștefan Dimitrescu (1886-1933). Parte din Grupul celor Patru, alături de Tonitza, Oscar Han și Francisc Șirato, el combină influențe postimpresioniste și expresioniste, cu o paletă condensată și forme simplificate. În scenele rurale și în compozițiile cu figuri se poate observa afinitatea cu fauvismul în modul în care culoarea construiește volumele.
  • Iosif Iser (1881-1958). Marcat de expresionism și de contactul cu André Derain, lucrează serii memorabile cu tătari din Dobrogea și teme orientale. Conturul energic și culorile puternice – roșuri, ocruri, albastruri dense – trimit către o apropiere de spiritul fauvist, adaptat însă la un vocabular personal.
  • Alexandru Ciucurencu (1903-1977). Considerat un mare colorist al secolului XX românesc, Ciucurencu practică o pictură în care gama cromatică exultă: portrete, flori, peisaje construite cu suprafețe mari, vibrante. Critica vorbește despre expresivitatea culorii și despre o abordare modernistă care dialoghează, indirect, cu moștenirea fauvistă.
  • Theodor Pallady (1871-1956). Apropiat de cercurile pariziene și aflat, la un moment dat, în dialog cu Matisse, Pallady dezvoltă un modernism mai interiorizat, dar cu accente cromatice ferme. Interioarele cu nud și naturile statice cu flori folosesc adesea raporturi de culoare sintetice, în care se pot ghici ecouri ale revoluției fauviste.

Lucrări celebre fauviste

Culoarea brută, vie și spiritul puternic al fauviștilor sunt ilustrative în aceste opere:

  • „Femme au chapeau” – Henri Matisse (1905)

Portretul soției artistului, expus la Salon d’Automne 1905, devine simbolul scandalului fauvist: verde pe frunte, tonuri de roșu, albastru și portocaliu în zone unde privitorul așteaptă să vadă piele sau umbră neutră. Culoarea nu mai descrie, ci interpretează.

femme au chapeau, matisse

„Femme au chapeau”, de Henri Matisse

  • „Le bonheur de vivre” – Henri Matisse (1905-1906)

O scenă pastorală cu nuduri într-un peisaj aproape imaginar, organizată ca o tapiserie de culori plate: galben, roz, portocaliu, verde aprins. Lucrarea condensează idealul fauvist al unei lumi reinventate cromatic, armonioase și intens subiective.

  • „Charing Cross Bridge” – André Derain (1906)

Podul londonez și Tamisa sunt reprezentate în culori complet nefirești: albastru intens, portocaliu, violet. Derain transformă cețurile industriale într-o orchestră de pigmenți puri, demonstrând că peisajul urban poate deveni laborator de fauvism.

  • „Restaurant de la Machine à Bougival” – Maurice de Vlaminck (c. 1905)

Peisajul semi-rural de lângă Paris este reconstruit în tușe groase, aproape turbulente, cu roșuri și albastruri foarte saturate. Lucrarea arată latura mai brutală, instinctuală a fauvismului, în care culoarea pare aproape aruncată pe pânză.

  • „Femme au grand chapeau” – Kees van Dongen (c. 1905-1906)

Figura feminină, cu trăsături alungite și privire teatrală, este înconjurată de un halou de culori violente. Pălăria devine arhitectură de tonuri contrastante, iar chipul – mască modernă, la granița între portret psihologic și afiş de cabaret.

Concluzii

Fauvismul pare, la prima vedere, doar o criză de temperament a unor pictori care s-au săturat de tonuri cuminți. Privit în timp, este însă începutul unei eliberări majore: culoarea nu mai este servitoarea realității, ci partener egal de dialog. În câțiva ani, această sălbăticie cromatică schimbă destinul picturii europene, influențând cubismul, expresionismul și multe modernisme naționale, inclusiv în România.

Pentru publicul de astăzi, fauvismul rămâne un reper dublu: istoric, ca moment-cheie în trecerea spre arta modernă, și vizual – ca dovadă că pictura poate fi în același timp rafinată teoretic și explozivă cromatic.

Fotografie principală: „Le bonheur de vivre”, de Henri Matisse

nl image

Descoperă arta alături de noi – abonează-te acum!

Artă, artiști, frumusețe și istorii inedite..
Abonează-te la newsletter pentru o selecție curatoriată de povești din lumea artei și a frumuseții care ne înconjoară.

Nu trimitem spam! Citește politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.