Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Femei în artă – Audrey Flack, feminista pionieră a fotorealismului
audrey flack, self portrait with flaming heart, 2022

Femei în artă – Audrey Flack, feminista pionieră a fotorealismului

Audrey Flack, artistă nonagenară care a făcut cândva parte din rândul expresioniștilor abstracți americani, este cunoscută drept pictoriță, sculptoriță și ca pionier în domeniul fotorealismului, mișcare din care au făcut parte unii ca Richard Estes și Charlie Bell. Este prima pictoriță fotorealistă ale cărei lucrări au fost cumpărate de Muzeul de Artă Modernă din New York pentru colecția permanentă a instituției.

Flack a experimentat întotdeauna cu autoportretul și, printre altele, este cunoscută pentru fuziunea dintre personal și istoria artei și dintre prezent și trecut. Ea își numește lucrările recente „Post-Pop Baroque”, în care își însușește imagini ale unor figuri din cultura pop, precum Elizabeth Taylor și Superman, pe care le plasează în medii opulente.

„Eu cred în artă. Nu cred în «lumea artei» așa cum este ea astăzi. Nu cred în artă ca marfă. Marea artă se află într-un echilibru rafinat. Este restauratoare”, spunea artista în 1974. „Cred în energia artei și, prin utilizarea acestei energii, în capacitatea artiștilor de a-și transforma viața, și, prin exemplu, viețile altora. Cred că prin arta noastră și prin proiecția imaginilor transcendente putem repara și vindeca planeta”.

Printre muzeele importante din întreaga lume, lucrările ei se află la Metropolitan Museum of Art, Solomon R. Guggenheim Museum, Whitney Museum of American Art, National Museum of Women in the Arts, Butler Institute of American Art, National Gallery of Australia, Pennsylvania Academy of Fine Art și Allen Memorial Art Museum. În plus, este prima artistă, alături de Mary Cassatt, care a fost inclusă în cartea „History of Art” (1986) a lui H. W. Janson.

De-a lungul anilor a creat lucrări de for public, a beneficiat de  retrospective la muzee importante și a fost recompensată cu numeroase distincții. În plus, a scris trei cărți – „On Painting”, publicată în 1986, „The Daily Muse”, în 1989, și „Art & Soul” (1991). Anul acesta a fost publicată autobiografia artistei, „With Darkness Came Stars”.

Cel mai recent, luna trecută, 16 lucrări din seria „Post-Pop Baroque”, inclusiv „Self-Portrait with Flaming Heart”, au fost expuse la Hollis Taggart din New York sub titlul „Audrey Flack: With Darkness Comes Stars”. În octombrie, Flack va avea, la Parrish Art Museum din Water Mill (New York), o expoziție cu lucrări realizate începând din anii 1950 până în prezent.

Abstracție, între nou realism și fotorealism

Inițial pictoriță abstractă, s-a simțit din ce în ce mai atrasă de lucrările vechilor maeștri, devenind nou realistă, apoi, în anii 1960, fotorealistă. A rămas, totuși, atrasă de abstracție, susține ea. Naturile sale statice fotorealiste au un plan înclinat și modele aglomerate care se extind până la marginile pânzei, ambele concepte fiind inspirate de expresionismul abstract.

Audrey Flack a devenit, la începutul anilor ’60, în New York, parte a unui grup de desenatori din care făceau parte artiști precum Philip Pearlstein, Alice Neel, Joyce și Max Kozloff și Raphael Soyer. Când nu desena după model cu ei, picta după fotografii pe care le făcea ea însăși. Flack picta rujuri și sticluțe, bijuterii și sticlărie – lucrurile de zi cu zi din viața ei. Tablouri precum „Jolie Madame” (1972 – 1973) sunt pline de bibelouri strălucitoare sau reflectorizante. Acest lucru a diferențiat-o de ceilalți fotorealiști și i-a atras critici din partea mișcării feministe în plină dezvoltare, care o considerau „prea feminină” și, prin urmare, nefeministă.

Activitatea ei din cea de-a șaptea decadă a secolului trecut a fost marcată de seria „Vanitas” – un volum important de lucrări care includea trei picturi monumentale: „Wheel of Fortune”, „Marilyn” și „World War II”.

audrey flack marilyn vanitas 1977 oil over acrylic on canvas, university of arizona museum of art

Audrey Flack, „Marilyn” (1977), ulei și acrilic pe pânză (c) University of Arizona Museum of Art

După doi ani în care s-a luptat cu un blocaj creativ și cu depresia, în anii 1980 s-a întors în atelierul ei și a încercat ceva complet diferit, experimentând cu plastelină. A învățat singură să sculpteze. A sculptat în următorii 10 ani, concentrându-se în special pe femeile din mitologie, iar rapid au început să apară comenzi publice.

„În ultimii 25 de ani, am creat statui monumentale ale unor zeități feminine. Aceste comenzi de artă publică sunt amplasate în orașe de pe întreg teritoriul Statelor Unite. Sătulă de generali pe cai care mânuiesc săbii, consider că aceste imagini ale unor femei puternice și inteligente vor prezenta principiul feminin și vor restabili echilibrul într-o lume dominată de bărbați”, mai spune Audrey Flack.

Foto: „Self-Portrait with Flaming Heart”, Audrey Flack