Femei în artă – Ethel Carrick, artista atrasă de individualitatea mulțimii
Ethel Carrick, artistă de origine engleză, a deschis noi drumuri la începutul secolului al XX-lea cu lucrările ei post-impresioniste dinamice.
Născută în Anglia în 1872, Ethel Carrick a studiat desenul la Slade School din Londra, cu Francis Bate, cunoscut pentru încurajarea picturii en plein air, a unei palete luminoase și a respectării stricte a valorilor tonale. L-a cunoscut pe cel care avea să îi fie soț, artistul australian Emanuel Phillips Fox, la tabăra de pictură în aer liber St Ives din Cornwall. După căsătoria din 1905, cuplul a stabilit un parteneriat artistic care a fost rareori egalat. Amândoi erau interesați de noile tehnici impresioniste și de subiectele vieții burgheze urban și, deși un timp în umbra lui, Carrick s-a remarcat la începutul secolului XX.
Ethel Carrick a vizitat Australia de mai multe ori în timpul carierei ei îndelungate și pline de succes în domeniul picturii, prima sa vizită fiind în 1908, iar a doua în 1913. Căsnicia cu Fox a durat zece ani, încheindu-se odată cu decesul pictorului, însă ea a continuat multă vreme să creeze.
Acum, când se apropie de sfârșit un an de evenimente ce marchează cea de-a 150-a aniversare a impresionismului, cel mai important muzeu din Australia, National Gallery din Canberra, găzduiește până în 27 aprilie o amplă retrospectivă dedicată lui Ethel Carrick. Un punct central al acestei expoziții de 140 de lucrări este internaționalismul lui Carrick – felul în care călătoriile ei prin Europa, India și Africa de Nord i-au influențat alegerile stilistice.
Lucrările lui Carrick radiază de lumină, culoare și energie, concentrându-se în mod predominant asupra mulțimilor, în toată diversitatea și interconectarea lor.„Oamenii sunt cei care mă atrag. Mulțimile sunt pentru mine ceea ce este un magnet pentru un ac. Îmi plac culorile, viața, mișcarea și individualitatea unei mulțimi”, spunea artista care a murit în 1952, la Melbourne.
Ideea armoniei între culturi făcea parte integrantă din poveștile de călătorie ale lui Carrick și din aspirațiile sale teosofice în general.
Fotografie principală: Ethel Carrick, „Luxembourg Gardens”, Paris, 1906, National Gallery of Australia, Canberra