
Femei în artă – Florine Stettheimer, rococo subversiv față de sexism
Florine Stettheimer, artistă îndrăgostită de New York, a redat în picturile ei străzile, parcurile, teatrele, muzeele, petrecerile și personalitățile orașului în anii ’20 – ’30, care au devenit și subiecte ale poeziilor sale.
Născută la 19 august 1971, în Rochester (New York), Stettheimer și-a petrecut mare parte din copilărie și maturitate în Europa, studiind arta și vizitând muzee. În timp ce se afla la Paris în 1912, a asistat la una dintre primele reprezentații ale baletului avangardist „L’après-midi d’une faune”, pus în scenă de Ballets Russes al lui Serge Diaghilev. Spectacolul, apreciat de unii și criticat de alții, a inspirat-o să creeze propriul balet – cu decoruri și costume.
Dar în 1914, Primul Război Mondial a determinat-o pe Stettheimer, împreună cu mama și surorile sale, să se mute la New York. Acolo, reuniunile organizate de familie atrăgeau artiști, scriitori, compozitori și interpreți precum Marcel Duchamp, Alfred Stieglitz și Carl Van Vechten.
De-a lungul anilor, Stettheimer a pictat un portret al fiecăruia dintre acești prieteni, un format pe care l-a folosit și pentru familie. În „Portrait of My Mother” (1925), Rosetta Stettheimer este înconjurată de un pian, o bibliotecă, o vază și o masă de joc, toate semne ale vieții bogate în arte și jocuri pe care a cultivat-o pentru fiicele sale.

Portrait of My Mother (1925); MoMA
Luxul și frenezia New York-ului, pe pânză
Abundența petalelor, bijuteriilor, dantelei și panglicilor în lucrări precum „Portrait of My Mother” și „Four Panel Screen” au determinat-o pe Linda Nochlin, istoric de artă feminist, să descrie sensibilitatea lui Stettheimer ca „rococo subversiv”.
Florine Stettheimer a ales să folosească liniile sinuoase, formele delicate și culorile deschise asociate cu rococo, stil care a apărut în Franța secolului al XVIII-lea. Dar Stettheimer, potrivit lui Nochlin, a folosit acest stil pentru a submina sexismul din lumea artei secolului al XX-lea. În același timp, unii presupuneau că era neinstruită și lipsită de experiență, dar Stettheimer, după cum aprecia criticul Henry McBride, „știa ce făcea”.

The Cathedrals of Broadway (1929); Met
Stettheimer a surprins tot timpul luxul și frenezia New York-ului. Pictoriță, poetă și designer, a fost o figură centrală în cercurile avangardiste moderniste din New York între cele două războaie mondiale. Pentru că și-a expus picturile foarte rar în timpul vieții și a refuzat să vândă din ele, Stettheimer a rămas relativ necunoscută pentru cea mai mare parte a secolului al XX-lea. A murit la 11 mai 1944.
O carte cu poeziile ei, „Crystal Flowers”, a fost publicată privat, postum, de sora ei, Ettie Stettheimer, în 1949.
Imagine principală: Florine Stettheimer, design de costume (Ariadne on a Panther) pentru baletul artistei Orphée of the Quat-z-arts. c. 1912