Femei in artă – Helen McNicoll, artista care a popularizat impresionismul în Canada
Helen McNicoll, una dintre cele mai importante artiste canadiene, apreciată pentru reprezentările ei ale vieții rurale, a jucat un rol important în popularizarea impresionismului în Canada într-o perioadă în care acest stil era încă relativ necunoscut.
Recent, un tablou cumpărat cu puțin peste 2.000 de lire sterline a fost autentificat ca fiind o capodoperă a ei pierdută de mult timp, în valoare de 300.000 de lire sterline. Experții de la emisiunea „Fake of Fortune?” de la BBC au putut dovedi că tabloul, cunoscut acum sub numele de „The Bean Harvest”, care înfățișează o scenă cu femei pe un câmp, este o lucrare de la începutul secolului al XX-lea a impresionistei canadiene Helen McNicoll. Lucrarea a fost expusă în Canada de cinci ori între 1912 și 1913, dar de atunci nu se știa unde se află.
Cumpărătorul, artistul David Taylor din Lincoln, a spus că a fost „uimit” de opera de artă găsită într-o vânzare la o casă de licitații regională. El a descoperit semnătura lui McNicoll după ce a scos lucrarea din ramă.
Din Montreal în Regatul Unit
Născută în 1879, în Toronto, și stabilită cu familia în Montreal, ulterior, Helen McNicoll și-a pierdut auzul la vârsta de 2 ani. Deși nu a fost vreodată menționată în recenziile contemporane ale lucrărilor sale, hipoacuzia trebuie să-i fi influențat cariera artistică pe mai multe planuri, de la decizia de a studia la Londra (unde s-a mutat în 1902) și nu la Paris, având în vedere bariera lingvistică, până la abordarea „discretă” din arta sa. S-a remarcat prin reprezentări impresioniste ale peisajelor rurale, ale copiilor și ale figurilor feminine moderne.
Helen McNicoll a studiat cu William Brymner, la Art Association of Montreal (AAM). Fiind unul dintre primii artiști canadieni care au studiat la Paris, între 1878 și 1880, Brymner a fost un model important pentru tinerii artiști. El s-a întors în Canada entuziasmat de cele mai noi tendințe ale artei franceze – inclusiv naturalismul și impresionismul plein air. El a încurajat studentele să urmeze o carieră profesională, iar impactul său asupra lui McNicoll, precum și asupra multor artiști asociați ulterior cu Grupul Beaver Hall, a fost esențial.
După doi ani de studii la Slade School of Fine Art, McNicoll s-a mutat la St. Ives, în sud-vestul Cornwall, pentru a lua parte la cursurile Cornish School of Landscape and Sea Painting.
Debutul expozițional, la Art Association of Montreal
Ulterior, a dus o viață cosmopolită și, astfel, a jucat un rol important în răspândirea impresionismului din Europa în Canada. Nu a revenit decât temporar în țara natală, însă a ajuns anual la Montreal și a păstrat un studio acolo mai mult timp. În Canada a avut prima dată succes profesional. În 1906, și-a făcut debutul cu șase picturi la expoziția anuală a AAM. În același an, a expus și la Academia Regală Canadiană de Arte (RCA) și la Societatea Artiștilor din Ontario (OSA).
A expus deseori în Londra, iar în 1913 a fost aleasă ca membru asociat al Royal Society of British Artists (RBA) – alternativă la prestigioasa, dar conservatoarea Royal Academy of Arts din Londra.
Înainte de moartea sa timpurie, în Anglia, la vârsta de 35 de ani, din cauza unor complicații pe fondul diabetului, McNicoll a fost inclusă, în 1914, și în Academia Regală Canadiană de Arte. Zece ani mai târziu, AAM a organizat o expoziție retrospectivă majoră, cuprinzând mai mult de 120 de lucrări.
Lucrări ale ei se găsesc în importante colecții publice, precum Art Gallery of Ontario, Montreal Museum of Fine Arts, National Gallery of Canada, Musee national des beaux-arts du Quebec și în colecții private.