Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Femei în artă – Huguette Caland, creație și viață în afara convențiilor
huguette caland bribes de corps 1973

Femei în artă – Huguette Caland, creație și viață în afara convențiilor

Artista libaneză Huguette Caland a realizat, de-a lungul unei cariere de aproximativ jumătate de secol, picturi, desene, sculpturi și textile care reflectă o viață trăită în afara convențiilor.

Huguette Caland s-a născut în Beirut, în 1931. Tatăl ei, Bechara El-Khoury, a devenit primul președinte al țării după ce Libanul și-a câștigat independența față de Franța în 1943. Îndrăzneață și independentă, ea a ales să se căsătorească cu Paul Caland, nepotul unuia dintre rivalii politici ai tatălui său. În timpul căsniciei, a avut un amant, Mustafa, care apare adesea în lucrările sale. În 1964, Caland s-a înscris la Universitatea Americană din Beirut pentru a studia artele plastice. În 1970, a luat decizia de a se muta la Paris, lăsându-și familia și iubitul în urmă pentru a se dedica artei sale. Ulterior, și-a stabilit reședința în Venice, California.

Lucrările timpurii ale lui Caland realizate în Beirut și picturile, desenele și textilele produse în timp ce locuia la Paris în perioada 1970 – 1987 reflectă exuberante și încărcate de erotism, care au contestat convențiile legate de frumusețe și dorință.

Prima pictură a lui Caland, intitulată „Soleil rouge”, a fost realizată la scurt timp după moartea tatălui ei, în 1964. I-au urmat lucrări inspirate de alte personalități cunoscute de-a lungul timpului. La Paris, ea a început seria „Bribes de corps” (Părți ale corpului, n.r.), lucrări ce oferă reprezentări liberale ale fizicului feminin.

Relația cu George Apostu

„Apostu 1986” a fost realizată după moartea sculptorului român George Apostu, pe care l-a cunoscut la începutul anilor 1970, dar cu care a reluat legătura în 1983 la Paris și a avut o relație de trei ani, timp în care au realizat împreună mai multe lucrări.

Un omagiu tandru adus relației lor, aceasta a fost una dintre ultimele picturi realizate de Caland la Paris înainte de a se muta în California.

În 2018, trei sculpturi ale lui Apostu au fost donate Centrului de Cultură „George Apostu” din Bacău. Intitulate „Familie”, „Tată și fiu I” și „Tată și fiu II”, ele au fost donate statului român de Sheikh Michel Bechara El-Khoury, fratele artistei Huguette Caland. Acestea au fost realizate din lemn de stejar în jurul anului 1980, în atelierul din Paris al sculptorului considerat a fi unul dintre cei mai înzestrați urmași ai lui Constantin Brâncuși. Lucrările, evaluate la aproximativ 135.000 euro, se aflau în colecția privată a lui Sheikh Michel Bechara El-Khoury. Au ajuns în posesia lui la insistențele surorii sale, Huguette Caland, care intermediase achiziția lucrărilor de către fratele său.

Cele trei sculpturi în lemn au fost donate cu dorința expresă de a ajunge înapoi în locul unde s-a născut sculptorul George Apostu.

Prima retrospectivă majoră europeană

În luna februarie a acestui an, la Madrid va fi inaugurată prima retrospectivă majoră în Europa a artistei libaneze Huguette Caland (1931-2019), a cărei viață și operă au contestat permanent convențiile estetice, sociale și sexuale ale timpului său.
Expoziția de la Museo Reina Sofía va reuni aproximativ 200 de lucrări, unele dintre ele inedite, inclusiv desene și picturi, textile și colaje, din Orientul Mijlociu, Europa și Statele Unite.

Ea va reprezenta un traseu al locurilor în care Caland a dezvoltat o operă prolifică: convulsivul Beirut natal, liberalismul utopic al Parisului în anii 1970 și 1980 și decadența boemă a scenei artistice din Los Angeles, concentrată în Venice Beach, în anii 1990 și începutul anilor 2000.

În contextul unei lumi neoliberale, s-au dezvăluit multe limbaje, scrise și plastice, care configurează aspectele comunicative, dar și comunicările ale operei lui Caland, în care senzualitatea corpurilor și a părților lor, cuvintele și corespondentul lor par să stabilească un dialog constant. Expoziția este deschisă în perioada 19 februarie – 25 august 2025.

Foto: Huguette Caland, „Bribes de corps” 1973