
Femei în artă – Kaari Upson: frumusețe, groază și sensibilitate
Mom Kaari Upson este recunoscută drept una dintre artiste americane versatile, cu o activitate care a cuprins sculptura, desenul, performance-ul, filmul și pictura.
În 2021, la vârsta de 51 de ani, a murit din cauza unui cancer. La acel moment, era considerată una dintre cele mai importante artiste din generația sa. Deși cu o carieră scurtă, ea a lăsat în urmă o operă bogată, intensă și puternic personală, care abordează teme ca identitatea, corpul, relațiile, emoțiile, boala și pierderea.
Opera lui Upson continuă să rezoneze în arta contemporană și formează un fel de punte între generațiile tinere și unele dintre figurile emblematice din trecut, precum Louise Bourgeois, Claes Oldenbrug, Lynda Benglis, Mike Kelley și Cindy Sherman.
În lumea distinctivă a lui Kaari Upson, frumusețea se întâlnește cu groaza, sensibilitatea rezonează cu disperarea.
Prima expoziție retrospectivă muzeală dedicată lui Upson după moartea prematură arată puterea și diversitatea unei artiste care era deja pe cale să devină un clasic modern. Aceasta este deschisă până la finalul lunii octombrie la Louisiana Museum of Modern Art din Danemarca, în apropiere de Copenhaga, cel mai vizitat muzeu de artă modernă și contemporană din Scandinavia. „Dollhouse”, cum este intitulată, reunește serii celebre ale artistei.
Kaari Upson era profund preocupată de relația dintre sine și ceilalți, dintre viața interioară și lumea exterioară – fantezie și realitate – și dintre legăturile emoționale încorporate în tot ceea ce ne înconjoară în viața de zi cu zi. Arta ei abundă în părți ale corpului – ochi, buze, picioare, păr etc. –, dar și în obiecte concrete și figuri imaginare.
„În arta mea nu există limite fixe, este mai degrabă o narațiune fragmentată, plină de fisuri și deschideri, în care poți intra și ieși oriunde dorești”, spunea Upson.
Arta artistului din Los Angeles, care evocă imagini respingătoare, vizează zona de confort psihologic a privitorilor, confruntându-i cu evocări viscerale și emoționante ale pierderii și instabilității.
Imagine: Untitled, 2020 – 2021 © Esmé Trust, Kaari Upson Trust, Sprüth Magers; foto: Robert Wedemeyer