
Femei în artă – Marie Bracquemond, impresionistă neglijată recunoscută acum la nivel mondial
Artista franceză Marie Bracquemond (1840 – 1916), una dintre cele trei femei care au expus în prezentările originale ale impresioniștilor, a fost mai bine de un secol trecută cu vederea, însă este acum în atenția marilor instituții de artă din lume.
Bracquemond a început să-și expună lucrările la prestigiosul Salon de la Paris încă din adolescență, înainte de a-l cunoaște pe soțul ei, pictorul și gravorul Félix Bracquemond, în timp ce era copistă la Luvru. A ajuns în atenția ilustrului pictor academic Jean Auguste Dominique Ingres, care a luat-o sub aripa sa și a invitat-o să se formeze în studioul său din Paris.
Opera sa a fost influențată ulterior de impresionism, mișcare artistică care a luat naștere în Franța în a doua jumătate a secolului al XIX-lea și a fost condusă de artiști precum Claude Monet, Edgar Degas și Pierre-Auguste Renoir. Atât Claude Monet, cât și Edgar Degas i-au admirat talentul.
Ea și-a prezentat creațiile alături de aceștia la expozițiile impresioniste din 1979, 1880 și 1886. Soțul ei a fost deloc încântat de schimbarea stilului ei. A determinat-o să renunțe la pictură. Mai târziu, în 1894, ea a fost descrisă de un critic de artă ca una dintre cele trei mari doamne ale impresionismului, alături de Mary Cassatt și Berthe Morisot.
Expoziție solo la Art Basel Paris 2025
Recent, cota de piață a acestei impresioniste neglijate a început să crească. Picturi de Marie Bracquemond vor fi expuse la Art Basel Paris 2025, în octombrie, după o licitație record în 2024. Este prima dată când un târg internațional de artă prezintă o expoziție solo a unei artiste impresioniste cu lucrări pictate toate înainte de 1900. Vor fi aduse de dealerul parizian Pauline Pavec.
Pavec a mai expus lucrări ale artistei la standul său de la TEFAF Maastricht, în luna martie, unde a prezentat o scenă rurală simplă, „Paysage à la ruelle” (1870-85), la prețul de 52.000 de euro. Acum, galeria va expune naturi moarte, portrete și peisaje din perioada 1874 – 1895, când Bracquemond lucra într-un stil din ce în ce mai impresionist. Cu prețuri cuprinse între 35.000 și 60.000 de euro, multe dintre lucrări nu au fost vreodată expuse public, potrivit galeristei.
Expoziții și achiziții instituționale
În timpul vieții, Marie Bracquemond (născută Marie Anne Caroline Quivoron) s-a bucurat de aprecierea criticilor, de patronajul unor personalități importante și de prezența regulată în expoziții prestigioase.
La moartea ei, în 1916, criticul de artă Arsène Alexandre a deplâns statutul ei drept una dintre artistele ignorate al căror talent va fi descoperit și va uimi generații viitoare.
Un secol mai târziu, interesul față de Marie Bracquemond crește.
Anul trecut, ea a fost inclusă la expoziții colective importante, printre care „Women Impressionists” la Galeria Națională a Irlandei și „Paris 1874: The Impressionist Moment” la Galeria Națională de Artă din Washington D.C.

La pêche aux écrevisses
Anul acesta, Walker Art Gallery din Liverpool a devenit prima instituție din Marea Britanie care a achiziționat o lucrare a ei. „La pêche aux écrevisses” (cca. 1870 – 1880) este o reprezentare a unei tinere îmbrăcate elegant, îngenuncheată pe malul unui râu și concentrată pe pescuitul racilor, în timp ce copiii se joacă în spatele ei. Alte lucrări ale lui Bracquemond aparțin unor colecții franceze importante, printre care Musée d’Orsay, Luvru și Petit Palais din Paris, Musée des Beaux-Arts de Rouen, precum și mai multe muzee din SUA, printre care Met din New York și Art Institute of Chicago.
În 2024, la o licitație Artcurial a colecției moștenitorilor ei, recordul actual pentru o lucrare a artistei, de 288.640 euro, a fost stabilit pentru lucrarea „Les joueuses de jacquet” (1916). Estimarea maximă înaintea licitației a fost de 20.000 euro. De asemenea, a fost de șapte ori mai mare decât recordul anterior de licitație, de 30.200 euro, stabilit de un portret al lui Félix din 1886, vândut la casa de licitații Artus Enchères în 2008.
Artcurial a remarcat un puternic interes instituțional, inclusiv achiziții făcute de Musée d’Orsay, Musée des Arts Décoratifs și Bibliothèque Nationale de France.