Femei în artă – Marilyn Minter și fotorealismul care estompează granița dintre comercial și arta plastică
Artista americană Marilyn Minter este cunoscută mai ales pentru picturile și fotografiile sale senzuale, realizate în stil fotorealism, care estompează granița dintre arta comercială și arta plastică.
Lucrările lui Minter au făcut obiectul a numeroase expoziții personale și au fost incluse în expoziții de grup în muzee din întreaga lume. În 2006, Marilyn Minter a fost inclusă în Bienala Whitney, videoclipul ei Green Pink Caviar a fost expus în holul MoMA în perioada 2010-2011. În 2013, a fost prezentă în „Riotous Baroque”, o expoziție organizată de Kunsthaus Zürich și prezentată la Guggenheim Bilbao. În 2015, retrospectiva operei lui Minter, „Pretty/Dirty”, a fost deschisă la Muzeul de Artă Contemporană din Houston, apoi la Muzeul de Artă Contemporană din Denver, la Muzeul de Artă din Orange Country și la Muzeul Brooklyn, în noiembrie 2016.
A mai expus la Carnegie Museum of Art, Pittsburgh (1992); Dia Center for the Arts, New York (1993); și White Columns, New York (1996). În 2007, revista de artă Parkett a angajat-o să creeze imaginea pentru primul său afiș în care apare muza lui Minter, Pamela Anderson. A lucrat, în ultimii ani, și cu cântărețele Lizzo și Lady Gaga. Filmul ei, „Green Pink Caviar” (2009), a debutat la Salon 94 în 2009, a fost expus în Times Square în acea primăvară, iar în 2010 a fost proiectat la Muzeul de Artă Modernă din New York.
Marilyn Minter este reprezentată de Salon 94 din New York, Regen Projects din Los Angeles și Baldwin Gallery din Aspen.
Realități feminine banale
Marilyn Minter s-a născut în 1948 în Shreveport, Louisiana. A studiat fotografia și pictura la Universitatea din Florida și la Universitatea Syracuse, New York. În anii 1970, a folosit fotorealismul pentru a surprinde realități feminine banale, iar în 1978 s-a mutat la New York.
În anii 1980 și la începutul anilor 1990, s-a îndreptat către subiecte cum ar fi mâncarea, corpul feminin și pornografia. O reacție critică împotriva lucrărilor sale explicit sexuale a determinat-o pe Minter să chestioneze originea disconfortului publicului față de corp și sexualitate, ceea ce a atras-o spre imaginile lascive – dar nu indecente – din cultura populară, în special din lumea modei. La început, Minter și-a propus să revigoreze canoanele fotografiei de modă prin intermediul artei plastice, dar juxtapunerea frumuseții cu realitatea a devenit în cele din urmă obiectivul ei. Ea își însușește vocabularul modei și al frumuseții, apoi distruge impecabilitatea și paleta de culori din publicitatea contemporană cu murdărie.
Deși picturile anterioare au fost modelate după fotografii existente, din 1995 Minter a realizat imaginile care au stat la baza picturilor. Dispunând de costume migăloase fotografiate de o cameră cu film de 35 mm, imaginile nu sunt niciodată manipulate în postproducție. Când decide să realizeze un tablou, ea combină imaginile din ședința foto într-o nouă compoziție. De cele mai multe ori email pe metal, lucrările de mari dimensiuni valorifică tehnica ei fotorealistă pentru a critica promisiunea de perfecțiune în modă, expunând imperfecțiunile fizice și exploatarea corpurilor femeilor ca niște catalizatori ai consumerismului.
Credit foto: marilynminter.net