
Femei în artă – Mary Abbott, debutanta din Uptown devenită expresionistă abstractă
Artista americană Mary Abbott, provenită dintr-o familie prestigioasă din New York, este cunoscută ca debutanta din Uptown, model pentru Vogue, care a devenit expresionistă abstractă.
În ciuda importanței operei sale care a contribuit la modelarea artei americane, moștenirea lăsată de Abbott a fost relativ necunoscută, ceva ce se întâmplă des în cazul artistelor.
Are parte, până la final de iunie, de o expoziție la Galeria Schoelkopf din New York, intitulată „Mary Abbott: To Draw Imagination”. Este o amplă retrospectivă Abbott – prima pentru artistă – care urmează anunțului făcut de galerie privind reprezentarea patrimoniului artistei. Din 1940 până în 2002, lucrările expuse demonstrează contribuția lui Abbott la expresionismul abstract, inclusiv explorarea îndrăzneață a culorii, formei și mediilor, fiind una dintre puținele femei invitate să se alăture The Club, un grup de artiști dedicați modelării expresionismului abstract.

„Palm Frond”, Mary Abbott, anii 1980
Artă cu George Grosz și model pentru reviste de modă
Mary Abbott, născută în 1921, a crescut în cartierul Upper East Side din Manhattan, unde a urmat cursurile prestigioasei școli de fete Chapin School. Descendența ei poate fi urmărită până la John Adams și John Quincy Adams, al doilea, respectiv al șaselea președinte al Statelor Unite. Mama ei, Elisabeth Lee Grinnell, a fost poetă și editorialistă la Hearst, iar tatăl ei, locotenent-comandorul Henry Livermore Abbott, a lucrat în cadrul Departamentului de Război sub Roosevelt.
Abbott a manifestat un interes timpuriu pentru artă, urmând primele cursuri formale de artă la Art Students League din New York la vârsta de 12 ani. A progresat ca studentă acolo, urmând apoi cursuri avansate sub îndrumarea artistului german George Grosz.
În 1940, Abbott a apărut în Vogue făcând publicitate sezonului debutantelor și a fost numită ulterior „cea mai plină de farmec debutantă” de către Colony Club, unde și-a făcut propriul debut. Ea a devenit rapid un nume în oraș și a lucrat sporadic ca model, apărând pe coperta revistelor Mademoiselle, Glamour și Harper’s Bazaar.
Școală de artă experimentală
După o scurtă căsătorie cu Rudolph Lewis Teague, artist și aviator al armatei americane, care a coincis cu o ședere și mai scurtă în Vest, în 1946, Abbott s-a stabilit din nou la New York, în Lower Manhattan, într-un apartament de pe Spring Street, și a închiriat un apartament și un studio în East Village. A făcut rapid cunoștință cu alți artiști din centru, printre care Jackson Pollock, Grace Hartigan, Elaine și Willem de Kooning.
Spre sfârșitul anilor 1940, Abbott s-a înscris la Subjects of the Artists, o școală de artă experimentală printre profesorii căreia se numărau Robert Motherwell, Barnett Newman și Mark Rothko. Experiența a marcat un punct de cotitură atât pentru dezvoltarea operei lui Abbott, cât și pentru cariera sa.
În 1950, lucrările ei au fost expuse pentru prima dată în oraș, la Kootz Gallery, în expoziția „Fifteen Unknowns”. În anul următor, a fost inclusă în „9th Street Art Exhibition of Paintings and Sculpture”, denumită și „Ninth Street Show”, la Stable Gallery, care este considerată astăzi prima expoziție oficială de expresionism abstract și care a inclus lucrări de Kooning, Pollock, Rothko și Franz Kline.
În 1953, ea a devenit membră a The Club, un grup artistic multifuncțional și un spațiu care număra printre membrii săi o serie dintre cei mai influenți artiști și gânditori ai orașului.
Divorțuri, călătorii și surse de inspirație
La un an după divorț, în 1950, Abbott s-a căsătorit în Southampton cu Thomas Hill Clyde, iar cuplul și-a petrecut mai multe ierni în diverse locuri din Caraibe, inclusiv în Haiti și St. Croix. Abbott și Clyde au continuat să călătorească internațional și în timpul acestor călătorii, ea a realizat schițe pe care avea să le transforme mai târziu în picturi în ulei în atelierul de acasă.
Lucrările ei din anii 1950 sunt în paralel vizual cu evoluțiile din cadrul expresionismului abstract și, spre deosebire de mulți dintre contemporani, ea prezintă o preocupare intensă față de limitele creației artistice în sine.
În 1962, a avut loc prima expoziție solo internațională a artistei, „Mary Abbott: Dessins & Peintures”, la Galerie Kléber din Paris. Patru ani mai târziu, i-a cerut divorțul lui Clyde și s-a mutat într-un apartament și un studio la 333 Park Avenue South. A vândut un desen important de Kooning care i-a fost dăruit de artist pentru a cumpăra un apartament în West Broadway și o casă mică în Southampton.
Din 1971 până în 1974, a predat la Școala de arte din Newark. A continuat să călătorească, să picteze și să expună solo și împreună cu alți artiști în diverse locuri, inclusiv la Project Arts Centre din Dublin și MoMA New York.
Exemple de lucrări din anii 1980 arată o întoarcere la elemente de reprezentare, deși temperate de limbajul abstracției pe care Abbott îl stăpânise în deceniile anterioare. Locuind în Long Island, ea s-a scufundat în natură și a găsit în aceasta o sursă puternică de inspirație.
Mary Abbott a fost reprezentată de Thomas McCormick Gallery din Chicago, până la moartea ei, în 2019.
Credit foto: Galeria Schoelkopf