
Femei în artă – Mavis Pusey și confecționarea abstracțiilor geometrice
Mavis Pusey, pictoriță care a murit în 2019, a fost vedeta neașteptată a Bienalei Whitney de anul trecut, care a prezentat una dintre pânzele ei ce redă ferestre închise sub bucăți de placaj amplasate neuniform. Realizată ca replică la cartierele sărace pe care artista de origine jamaicană le-a văzut la New York, pictura evidențiază un interes pentru deposedare și opacitate, teme care interesează în prezent mulți artiști tineri.
Arta bogată a lui Pusey – atât picturile abstracte, cât și cele semi-figurative – face obiectul unei retrospective binemeritate la Institute of Contemporary Art of Philadelphia, între 12 iulie și 7 decembrie 2025, care cuprinde 60 de lucrări, piese nevăzute de mult timp și care au fost recent restaurate.

Within Manhattan, ulei pe pânză de Mavis Pusey, 1977 © Estate of Mavis Pusey
Născută în Jamaica în 1928, stabilită ulterior în Statele Unite, figură importantă în abstracția geometrică, Pusey a creat picturi abstracte bogate și lucrări pe hârtie care reflectă angajamentul ei față de modă, gravură și mediul urban în care a trăit. În ciuda prezenței pe scena artistică internațională, opera lui Pusey a rămas în mare parte ignorată.
Multe dintre lucrările ei abordează teme profund legate de viața contemporană, inclusiv seria „Broken Construction” (anii 1960 – 1990), în care ea a folosit distrugerea și reînnoirea ca metafore pentru schimbarea societății.
Mavis Pusey a învățat n copilărie să coasă și a lucrat la o fabrică de confecții din Kingston. S-a mutat la New York la vârsta de 18 ani, pentru a studia la Traphagen School of Fashion. După ce a obținut o bursă din partea Fundației Ford, a decis să urmeze o carieră de artist și s-a transferat la Art Students League. Acolo, a studiat pictura și gravura, lucrând în același timp într-un magazin de rochii de mireasă.
Prima expoziție solo, la Paris
La mijlocul anilor 1960, s-a mutat la Londra și a lucrat drept confecționer pentru Singer. În deceniul următor, ea a petrecut mult timp cu Birgit Skiöld, importantă gravoare suedeză al cărei atelier londonez era frecventat de artiști renumiți precum David Hockney și Dieter Roth, precum și la Paris, unde a avut prima ei expoziție personală, în 1968.
La întoarcerea la New York, în 1969, a lucrat la atelierul lui Robert Blackburn timp de trei ani și a dezvoltat o pasiune pentru construcții, demolări și schimbări urbane. Compozițiile ei abstracte și formele geometrice reflectă energia și haosul orașului la acea vreme.
Pusey a fost o educatoare dedicată de-a lungul carierei sale, lucrând la instituții precum Rutgers University, New School și Pennsylvania Academy of Fine Arts în anii 1970 și 1980. În 1988, s-a mutat în Orange, Virginia, unde s-a alăturat corpului profesoral al Woodberry Forest School.
Lucrările ei se află în colecțiile unor instituții importante precum National Museum of African American History and Culture, Museum of Modern Art și Birmingham Museum of Art.
Fotografie principală: „Puriv”, ulei pe pnză de Mavis Pusey, 1968; Studio Museum in Harlem