
Femei în artă – Michael (Corinne) West, pionier al expresionismului abstract
Michael West, numele de scenă al artistei americane Corinne West, a fost pionier al expresionismului abstract, prima mișcare exclusiv americană care a influențat arta internațională la scară globală.
Născută în 1908, West a fost una dintre femeile artist care au contribuit la definirea școlii newyorkeze emergente de expresionism abstract. După ce a studiat cu Hans Hofmann la Art Students League, ea a transformat stilul său – cubism sintetic formalizat – în propriile picturi expresioniste non-reprezentaționale inovatoare.
West a adoptat prenumele Michael, la sugestia colegului artist Arshile Gorky, pentru a-și ascunde sexul într-o perioadă în care femeile artiste erau tolerate, dar talentul lor era considerat derivat din cel al bărbaților. Cu toate acestea, cariera artistică a lui West nu a mers pe urmele niciunuia dintre colegii ei bărbați.
În cursul anilor 1940, dezvoltarea sa artistică a urmat-o pe cea a lui Jackson Pollock, ambii fiind pionierii unor noi metode de exprimare. West a reușit să treacă cu succes în evoluția de la cubism, care provenea din reprezentări ale lumii naturale, la abstractizare. Spre deosebire de Pollock, ea s-a luptat pentru recunoașterea criticilor de artă într-un moment în care atenția celor americani era concentrată asupra unui prototip hiper-masculin al „artistului”. Deși contribuțiile sale inovatoare au propulsat expresionismul abstract american, ea a fost exclusă din poveste din cauza prejudecăților de gen ale istoricilor și criticilor de artă din secolul XX.
Michael (Corinne) West a avut o relație romantică cu Arshile Gorky, dar a refuzat să se căsătorească cu el. Această decizie i-a păstrat independența artistică, dar lipsa de afiliere i-a adus refuzul din partea galeriilor, colecționarilor, criticilor și muzeelor. De-a lungul vieții, relația ei cu Gorki i-a umbrit cariera, culminând cu sinuciderea lui, în 1948, în ziua nunții ei cu fotograful de război și cineastul experimental Francis Lee. Ea este amintită, cel mai adesea, ca „muza lui Gorky”, mai degrabă decât ca un pionier al expresionismului abstract.
Vizita la atelier a lui Pollock și Guggenheim, repere
West a participat la o expoziție a Galeriei Pinacotheca din 1945, care a inclus artiști precum Mark Rothko și Milton Avery. În 1953, „Flowers” a făcut parte din cea de-a doua expoziție anuală a binecunoscutei Stable Gallery, alături de personalități precum Willem de Kooning, Robert Motherwell, Franz Kline și Joan Mitchell.
Un punct culminant al carierei ei a fost vizita în studio a lui Jackson Pollock și Peggy Guggenheim, despre care West a scris în jurnalul său. Cu toate acestea, Guggenheim nu a expus vreodată lucrările lui West.
În 1957, artista a avut o expoziție în oraș, la Uptown Gallery, urmată de o ieșire în 1958 la Domino Gallery din Georgetown, Washington D.C. În anii 1960, a avut două expoziții la New York, la Granite Galleries și Imaginary Art, iar ultima sa expoziție, în 1978, la Womanart Gallery din oraș. I-a fost propus, la un moment dat, săă expună la Paris, însă nu a dispus de mijloacele financiare necesare.
Începând din 2020, galeria Hollis Taggart din New York a promovat opera lui West, corpus care a fost salvat în mod accidental la o licitație din oraș, atunci când moștenirea ei nu a fost revendicată, la începutul anilor 1990.
Acum, o nouă expoziție îi aduce în atenție moștenirea pierdută. Galeria newyorkeză prezintă cea mai ambițioasă expoziție a operei lui West de până acum, cufundându-se în arhiva artistei pentru a prezenta fotografii, reproduceri ale scrierilor ei și alte documente legate de picturile expuse în „Chronicling an Artistic Practice: Michael West Paintings and Archives From the 1950s to 1970s”. Kara Spellman, directoarea galeriei, supervizează în prezent realizarea unui catalog raisonné al operei lui West.
„Frica este lipsa de perspectivă”, scria West în 1946. Artista a continuat să lucreze chiar și atunci când arta pop a înlocuit expresionismul abstract ca principală mișcare artistică. Chiar și după o serie de accidente vasculare cerebrale, West a lucrat până la sfârșit, ultimul său desen datând din 1991, anul morții sale.
Prețuri estimative pentru lucrări de West
În 1989, Stuart și Roberta Friedman au cumpărat întâmplător un tablou de West de la un magazin de vechituri din Westchester. Când au dat de urma artistei pentru a afla mai multe despre ea, au descoperit că murise recent, iar autoritățile orașului New York erau pe cale să îi vândă bunurile. Cuplul a cumpărat totul, aproximativ 110 picturi pe pânză și 500 de lucrări pe hârtie, în plus față de arhive.
Hollis Taggart a preluat colecția – municipalitatea vânduse toate tablourile, cu excepția a aproximativ 40, despre care artista menționa cândva că le-a vândut de-a lungul vieții. Galeria, care a cumpărat și alte lucrări ale ei, scoate pe unele la vânzare pentru prima dată în cadrul expoziției actuale, deschise până la 22 februarie.
În prezent, prețul pentru o lucrare a sa ulei pe pânză variază între 45.000 și 225.000 de dolari. Cât privește licitațiile, recordul pentru o lucrare a artistei, de 176.400 de dolari, a fost stabilit în 2022 la Sotheby’s New York, pentru aproximativ dublul estimării de pre-vânzare a picturii, conform Artnet Price Database.
Foto: „Flowers” (1952), de Michael West (c) Hollis Taggart