Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Femei în artă – Minerva Cuevas, artistă activistă care chestionează imaginarul nostru politic
minerva cuevas, america 2006

Femei în artă – Minerva Cuevas, artistă activistă care chestionează imaginarul nostru politic

Artista mexicană Minerva Cuevas, a cărei expoziție de anvergură „in gods we trust” din New York aduce laolaltă elemente din culturile indigene străvechi aztecă și mayașă și reclame din secolul XX ale unor companii care au ales profitul în detrimentul binelui, este cunoscută pentru că lucrează pe suprafețe enorme și face declarații grandioase.

minerva cuevas, in gods we trust, new york

Minerva Cuevas, „in gods we trust”, New York

La Kurimanzutto New York, piesa principală a expoziției este „The Trust” – un colaj în relief de 3,5 metri înălțime care reunește 25 de sigle corporative, zei și simboluri indigene antice, embleme naționale și multe altele. „The Trust” include propriul glosar pentru a ajuta spectatorii să navigheze prin diferitele sisteme de ordonare a lumii pe care Cuevas le aduce în discuție.

Expoziția cuprinde mai multe colecții de lucrări care explorează aceleași narațiuni istorice, politice și economice. De exemplu, o duzină de reclame reproduse de la jumătatea secolului trecut arată modul în care industria petrolieră s-a poziționat în trecut în fața consumatorilor dornici să profite de posibilitățile oferite de combustibilii fosili. Există și curioasa serie „Petro” a artistei, care suprapune capete de animale cu tematică indigenă pe butoaie de petrol. Iar colecția „Epopeya de un pueblo” preia elemente din pictura murală singulară „Epopeya del pueblo mexicano” a lui Diego Rivera, reproducându-le în grupări ciudate de reliefuri sumbre, albe.

minerva cuevas

Minerva Cuevas

Atrasă de mișcarea anti-globalizare

Minerva Cuevas (n. 1975, Ciudad de Mexico), autodidactă, a început să facă artă video în adolescență, înainte de a continua studiile la o școală de artă la mijlocul anilor ’90. La acea vreme, ea s-a simțit foarte izolată de tendințele artei contemporane din Mexic și s-a bazat pe un etos DIY (aspect al subculturii punk în care totul este construit de individ). A început să își expună lucrările în piețe publice și să stabilească legături cu alți artiști stradali. „Eram singura care avea o cameră video, așa că îi ajutam pe ceilalți artiști”, a spus ea. „Le înregistram spectacolele. Ne ajutam unii pe alții și era foarte discret”, citează The Guardian.

minerva cuevas, del montte 2003

Minerva Cuevas, „Del montte” (2003)

Cuevas a fost atrasă de mișcarea anti-globalizare și a fost fascinată de zapatiști, care au apărut la 1 ianuarie 1994 în opoziție față de instituirea Acordului Nord-American de Comerț Liber. Ea și-a amintit că aceste mișcări îi reflectau propriile convingeri, deoarece își pierduse încrederea în instituțiile guvernamentale din Mexic. „Primul logo pe care l-am modificat a fost legat de guvern, nu de o corporație. Avea legătură cu loteria națională – folosind statisticile privind sărăcia în legătură cu premiul monetar enorm oferit de loterie”.

De-a lungul carierei, Cuevas a refuzat termenul de „activist”, considerând că ceea ce face este cu totul altceva – artă.

În „in gods we trust”, nu pare să încerce să transmită un anumit mesaj despre colonialism sau despre degradarea mediului, ci mai degrabă să adune atâtea piese disparate într-o teză despre ce s-a întâmplat în Mexic din perioada prehispanică până în prezent. „Nu fac decât să aduc elemente laolaltă, ca un experiment cultural. Să punem aceste lucruri împreună și să vedem ce se întâmplă. Nu eu sunt cel care critică companiile petroliere. Am tendința de a evita declarațiile morale – cred că declarațiile morale sunt cele mai proaste lucruri pentru a stabili o legătură socială cu oamenii”, a spus ea.

Cuevas consideră că munca sa cu logo-uri este legată de „arheologie”, brandingul corporatist al secolului XXI existând pe un spectru care include zei indigeni, embleme naționale și chiar grafică bursieră.

minerva cuevas, seria hidrocarburos 2007

Minerva Cuevas, din seria „Hidrocarburos” (2007)

Intervenții culturale și site specific

Proiectele ei sunt dezvoltate ca intervenții culturale și specifice unui loc. Lucrând cu obiecte și imagini de consum zilnic, Cuevas ne permite să regândim rolul pe care corporațiile l-au jucat atât în exploatarea resurselor naturale, cât și în condițiile de inegalitate socială din întreaga lume. Prin intermediul lucrărilor, ea explorează referințele noastre vizuale și familiare și chestionează imaginarul nostru politic pentru a găsi canale de comunicare socială.

minerva cuevas, overseas 2015

Minerva Cuevas, „Overseas” (2015)

Proiectele ei interdisciplinare reunesc elemente de antropologie, marketing și ecologie, permițându-i lui Cuevas să examineze diferite modalități de intervenție în muzee, galerii și spații urbane. Lucrările ei acoperă o gamă largă de mijloace – instalații, video, fotografie, pictură, sculptură și intervenții publice – pe care le folosește pentru a investiga politicile care impregnează legăturile sociale și economice.

Cuevas a obținut o diplomă de licență în arte vizuale la Escuela Nacional de Artes Plásticas (ENAP) de la Universidad Nacional Autónoma de México. Ea a fondat Mejor Vida Corp. în 1998 și International Understanding Foundation în 2016 și este membră a Irational.org din 1998.

minerva cuevas, to rebel 2015

Minerva Cuevas, „To Rebel” (2015)

A fost artistă rezidentă în programele Berliner Künstlerprogramm la Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD), Germania, 2003; Media Art of the Foundation of Lower Saxony la Edith-Russ-Haus, Germania, 2003; Delfina Foundation, Londra, 2001; și The Banff Centre for Arts, Canada, 1998.

A expus solo și în colective, în America de Sud, America de Nord și Europa. Minerva Cuevas locuiește și lucrează în Ciudad de Mexico.

Expoziția „in gods we trust” de la Kurimanzutto New York e deschisă până pe 15 aprilie.

Credit foto: Genevieve Hanson / prin amabilitatea artistei și a Kurimanzutto