Femei în artă – Revoluționara Elizabeth Catlett și vocabularul ei vizual multilateral
Elizabeth Catlett, artistă și pedagog, este cunoscută pentru lucrările ei revoluționare, „puse în slujba oamenilor”, dar și pentru vederile comuniste care au făcut-o paria în lumea artei americane la mijlocul secolului XX.
Catlett a realizat sculpturi și gravuri de-a lungul carierei de șase decenii care erau inspirate de experiențele personale ca femeie de origine africană, mamă și imigrant ce trăia în Mexic.
Ea și-a creat un stil aparte definit de forme atent delimitate și de concentrarea puternică asupra compoziției. Îmbinând politicul și personalul, opera ei a influențat generații ulterioare de artiști, inclusiv pe cei asociați Black Arts Movement din anii ’60 și ’70, care i-au împărtășit principiile activiste și angajamentul de a valorifica arta pentru eliberarea negrilor.
Elizabeth Catlett s-a născut în 1915, în Washington DC. S-a hotărât la o vârstă fragedă că vrea să fie artistă, în ciuda opreliștilor în SUA privind educația în rândul persoanelor de culoare și al femeilor de culoare. A studiat design, desen și istoria artei la Howard University, începând cu 1931, iar după o scurtă perioadă în care a fost profesoară de artă, a urmat cursurile University of Iowa, devenind primul student care a obținut o diplomă de master în Arte din partea instituției. În aceeași perioadă a început să sculpteze în lemn, ghips, lut și bronz, încurajată de pictorul Grant Wood, care a îndemnat-o să creeze artă despre „ceva ce cunoști cel mai bine”, după cum spunea artista. Astfel, a reprezentat femeile, oamenii de culoare și clasa muncitoare.
„Indezirabilă” în SUA, și-a recăpătat cetățenia în 2002
În 1946, a ajuns în Mexic cu Bursa Julius Rosenwald și a realizat seria de litografii, picturi și sculpturi „The Black Woman”, care descrie realitățile de zi cu zi, realizările și temerile femeilor de culoare, precum și figuri matriarhale, inclusiv aboliționiștii Sojourner Truth și Harriet Tubman și pe scriitoarea Phillis Wheatley. Ca formă și conținut, lucrările din serie au fost influențate puternic de muraliștii mexicani ai epocii și de arta revoluționară produsă la El Taller de Gráfica Popular, un atelier de imprimare orientat spre reformă, dedicat colaborării, accesibilității și cauzelor sociale. Catlett a produs seria la El Taller, o experiență în urma căreia a perceput tipărirea ca practică politică.
Artista a rămas în Mexic din 1947, căsătorindu-se cu artistul Francisco Mora, cu care a avut trei fii. Pentru lucrarea „Mother and Child” din teracotă, Catlett a folosit o metodă prehispanică de sculptură pe care a învățat-o de la artistul Francisco Zúñiga, folosind bobine de teracotă pentru a construi forma goală.
Deși nu se afla în SUA, a rămas foarte conștientă și implicată în eforturile politice ale oamenilor de culoare în Statele Unite de-a lungul anilor ’60 și ’70. Lucrări precum „Malcolm X Speaks for Us” au exprimat sprijinul ei pentru mișcarea pentru Drepturile Civile și solidaritatea cu cei care luptă pentru egalitate.
Orientarea ei politică de stânga a determinat SUA să o eticheteze drept „indezirabilă” și mai bine de un deceniu i-a fost interzis să intre în țara natală. Artista și-a recăpătat cetățenia americană abia în 2002. Între timp, în 1970, Northwestern University a organizat o conferință în onoarea ei. Neputând participa, neavând viză, Catlett a spus atunci prin telefon: „Am fost, spun și sper mereu să fiu un artist de culoare revoluționar și tot ceea ce presupune asta”.
Acum, după 12 ani de la moartea ei, Brooklyn Museum organizează expoziția retrospectivă „A Black Revolutionary Artist and All That It Implies”, deschisă până la 19 ianuarie 2025.
Foto: Elizabeth Catlett, „Sharecropper”, 1952 © 2022 Elizabeth Catlett / Artists Rights Society (ARS)