
Femei în artă – Vija Celmins și pictura foto-realistă
Vija Celmins, artistă de origine letonă, a realizat până în prezent doar 220 de picturi, ceea ce poate fi atribuit esteticii sale exigente și laborioase. După ce a început în anii ’60 cu redarea picturală în cenușiu a lămpilor, caloriferelor și altor obiecte de consum, a trecut la imagini ale cerului înstelat și ale corpurilor de apă ușor tulburate, foarte detaliat. Este interesată de motivul pentru care ne dorim imagini care pretind a fi reale sau autentice – și de ceea ce se întâmplă atunci când simțul nostru vizual ne induce în eroare.
O expoziție care cuprinde 90 dintre picturile, desenele, sculpturile și gravurile ei este deschisă la Fondation Beyeler din Riehen (Elveția) până la 21 septembrie. Aceasta este cea mai importantă prezentare a operei lui Celmins în Europa în ultimii aproximativ 20 de ani.
Celmins, născută în 25 octombrie 1938, în Riga, este cunoscută pentru picturile și desenele foto-realiste ale mediilor și fenomenelor naturale și pentru versiunile pictate ale imaginilor jurnalistice. A fugit cu părinții ei din Letonia, la începutul războiului, toți și s-au stabilit în Statele Unite, la Indianapolis, în 1948. Acolo a început să colecționeze imagini din benzi desenate și cărți de joc ilustrate. A studiat pictura în Indiana și la UCLA.

Vija Celmins, House #2, 1965
În anii 1960, Celmins a început să folosească fotografiile găsite în reviste și cărți ca sursă pentru arta sa. A început să realizeze sculpturi bazate pe obiecte funcționale de zi cu zi. Deși lucrările lui Celmins din această perioadă sunt adesea discutate în legătură cu arta pop, ideile ei aveau mai mult în comun cu picturile de obiecte ale unor artiști precum René Magritte și Giorgio Morandi. Ea a fost inspirată de experimentele acestora cu dimensiunea și scara obiectelor, precum și de descrierea obiectelor detașate de funcția lor inițială.
Primele picturi obiect ale lui Celmins, alături de interesul ei pentru imaginile științifice, au condus la realizarea de desene și printuri ale mărilor, cerului nocturn și deșerturilor.

Vija Celmins, Web #1, 1999
Măiestria lui Celmins pentru tonurile de gri a fost potrivită pentru reprezentările sale ulterioare ale unor fenomene naturale expansive, precum nisipul deșertului, valurile oceanului, cerul înstelat sau pânzele de păianjen. În aceste lucrări, ea transpune cu greu detaliile fotografice în picturi, desene și printuri. În ciuda realismului lor, imaginile sunt legate de abstractizarea totală, în sensul că resping convențiile picturale ale adâncimii și ale unei singure figuri pe un fundal distinct.
Fotografie principală: Vija Celmins, „Untitled (Big Sea #2)”, 1969, grafit pe fond acrilic pe hârtie, colecție privată ©️ Vija Celmins; Matthew Marks Gallery