Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Fitzwilliam Museum ar trebui să returneze un tablou Gustave Courbet furat de naziști
la ronde enfantine, by courbet

Fitzwilliam Museum ar trebui să returneze un tablou Gustave Courbet furat de naziști

Fitzwilliam Museum al Universității Cambridge ar trebui să returneze familiei proprietarului evreu un tablou de Gustave Courbet care a fost furat de naziști în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.

Tabloul de secol 19 a fost confiscat de la Robert Bing, în Parisul ocupat din anul 1941, a constatat un comitet consultativ format din experți.

Peisajul în ulei al realistului francez Courbet, a decretat Spoliation Advisory Panel, organism format din judecători și istorici ce investighează furturile comise de naziști și revendicările bunurilor din aceste cazuri, a fost confiscat pentru că Bing era evreu.

Comitetul a recomandat, într-un raport de 19 pagini, ca Fitzwilliam Museum al University of Cambridge să îl returneze moștenitorilor lui Bing, deși acest lucru nu este ogligatoriu din punct de vedere juridic.

„La Ronde Enfantine” (1862) ilustrează o scenă din pădure și a fost luat din apartamentul lui Bing în mai 1941 de doi bărbați din Einsatzstab Reichsleiter Rosenberg (ERR), un grup operativ german însărcinat cu preluarea de bunuri culturale în teritoriile ocupate.

Robert Bing s-a alăturat apoi Rezistenței franceze și a primit medalia Croix de Guerre. „Aceasta este o confiscare deliberată de către autoritățile germane de la un cetățean evreu din Franța, cu redirecționarea operei de artă către liderii naziști”, se arată în raport, citează The Independent. „Nu a apărut niciun alt motiv de confiscare decât calitatea de evreu a domnului Bing pentru a explica această confiscare”.

Lucrarea, destinată colecției lui Goering

Tabloul era destinat colecției personale a lui Hermann Goering, unul dintre principalii oameni de încredere ai lui Adolf Hitler, care a comandat Luftwaffe (forțele aeriene militare germane) și a jefuit proprietăți valoroase în timpul războiului. La un moment dat, Goering s-a oferit să îl schimbe cu Joachim von Ribbentrop, ministrul de Externe al lui Hitler, dar afacerea a eșuat deoarece von Ribbentrop sau soția lui „nu a apreciat lucrarea”.

Muzeul Fitzwilliam a sugerat în cadrul investigației că, la sfârșitul războiului, soldații aliați au găsit tabloul ascuns în tuneluri secrete în apropiere de retragerea elitei naziste la Berchtesgaden, în Bavaria, deși acest lucru este contestat de descendenții lui Bing.

Urma a fost pierdută până în 1951, când dealerii londonezi de la Arthur Tooth and Sons, firmă care nu mai există, au achiziționat tabloul de la Kurt Meissner – un comerciant elvețian suspectat de autoritățile americane de jaf, după ce autenticitatea acestuia a fost verificată de expertul francez Andre Schoeller, un alt presupus jefuitor.

Pictura a fost achiziționată în acel an de Eric Milner-White, decan de York, care, la rândul lui, a donat-o Fitzwilliam, unde a rămas de atunci ca parte a colecției sale de 2.000 de tablouri. În prezent, lucrarea se află în depozit, nefiind expusă.

În concluzie, comisia a spus: „Această recomandare nu implică nicio critică la adresa muzeului sau a donatorului inițial, Eric Milner-White, care au acționat în mod onorabil și în conformitate cu standardele care prevalau la momentul achiziției și de atunci. Muzeul a avut grijă de lucrare astfel încât aceasta să poată fi acum restaurată pentru moștenitorii proprietarilor originali”.