Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Franța a restituit două tablouri de Renoir și Sisley furate în timpul ocupației
les peniches

Franța a restituit două tablouri de Renoir și Sisley furate în timpul ocupației

Franța a restituit două tablouri de Auguste Renoir și Alfred Sisley moștenitorilor unui galerist evreu, Grégoire Schusterman (1889-1976), care a fost jefuit în timpul ocupației naziste.

Comisia franceză pentru despăgubirea victimelor spolierii (CIVS) a considerat că Grégoire Schusterman „a fost nevoit să vândă cele două tablouri din cauza persecuțiilor antisemite, pentru a fugi din Paris și a supraviețui în timpul războiului, și că, prin urmare, acestea au fost vânzări forțate”.

Prin urmare, a recomandat ca acestea să fie restituite proprietarilor de drept, a precizat Ministerul Culturii pentru AFP.

Tabloul în cauză este „Cariatide” de Renoir, reprezentând două femei goale în stil art deco, pictat în 1909. Galeristul l-a achiziționat la o licitație în 1939. După cel de-al Doilea Război Mondial, tabloul a fost recuperat de Aliați de la Castelul Thalhausen din Bavaria.

Cel de-al doilea tablou, intitulat „Les Péniches”, a fost pictat în 1870 de pictorul britanic de origine franceză Alfred Sisley și înfățișează un port din Normandia cu barje ancorate lângă el. Pictura a fost găsită în Renania.

În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, naziștii au furat metodic operele de artă deținute de evrei, care au fost revândute, colecționate de înalți demnitari sau destinate mega-proiectului „Führermuseum” al lui Hitler.

În Franța ocupată, operele furate au trecut prin muzeul Jeu de Paume din Paris înainte de a fi trimise în Germania. De asemenea, acestea au făcut obiectul unui trafic pe scară largă.

Datorită notelor clandestine luate de un curator, Rose Valland, aproximativ 60 000 de lucrări și obiecte au fost recuperate în Germania și trimise înapoi în Franța, dintr-un total estimat de 100 000 de opere și obiecte spoliate. Această cifră „pare să fie subestimată, deoarece multe familii nu au raportat dispariția bunurilor lor la Eliberare”, subliniază ministerul.

Două treimi dintre acestea, aproximativ 45.000, au fost restituite proprietarilor lor înainte de 1950. Majoritatea celorlalte piese au fost vândute, cu excepția a circa 2.200 de obiecte nerevendicate, care au fost încredințate temporar muzeelor naționale.

Vânzări forţate

În timpul Ocupației, cele două tablouri restituite joi au fost „transportate la (punctul de colectare a operelor) din München pentru Renoir și la cel din Baden-Baden pentru Sisley, apoi repatriate în Franța. Acestea au fost selectate în 1950 dintre ultimele 15.000 de opere returnate din Germania și nerestituite și au devenit opere ‘Muzee naționale recuperate’ (MNR)”, potrivit ministerului.

Începând cu anii 1950, operele MNR au fost încredințate muzeelor din Franța. Acestea sunt listate și pot fi returnate urmașilor proprietarilor jefuiți, adesea după proceduri îndelungate.

În total, 188 de lucrări și obiecte MNR și similare au fost restituite din 1950.

Spre deosebire de operele MNR, alte opere furate din colecțiile publice ar putea fi restituite doar de la caz la caz, prin adoptarea unei legi specifice, în virtutea principiului inalienabilității operelor de artă din muzee.

O lege-cadru din iulie 2023 a introdus o derogare de la acest principiu pentru bunurile furate în contextul persecuțiilor antisemite săvârșite între 1933 și 1945. Proprietarul public (stat sau autoritate locală) poate decide acum să restituie bunurile jefuite după consultarea unei comisii administrative ad-hoc.

Foto credit: Les Péniches, Alfred Sisley, Ministère de la Culture France