Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial  /  Artǎ   /  Scenă de Ziua Recunoștinței, unul dintre cele mai cunoscute și reinterpretate tablouri americane
freedom from want, norman rockwell museum

Scenă de Ziua Recunoștinței, unul dintre cele mai cunoscute și reinterpretate tablouri americane

„Freedom from Want”, pictată de Norman Rockwell, este una dintre cele mai cunoscute scene de Ziua Recunoștinței și una dintre cele mai reinterpretate, inclusiv în filme și seriale.

Considerată de unii kitsch, de alții o capodoperă, „Freedom from Want/ Libertatea de a nu avea nevoi” este parte dintr-o serie de patru tablouri realizate de Rockwell ca răspuns la discursul lui Franklin Delano Roosevelt din 1941 privind starea națiunii, cunoscut sub numele de „Cele patru libertăți”. Celelalte – redate și de Rockwell – erau „libertatea de exprimare”, „libertatea cultelor” și „libertatea de a nu trăi în frică”.

Familie, prieteni și vecini, la masă

Personajele care apar în lucrare, și în general în opera lui Rockwell, sunt membri ai familiei, prieteni și vecini din Arlington. În plus, este considerat că o sursă de inspirație pentru acest tablou a reprezentat-o „Cina cea de taină” a lui Leonardo da Vinci. În cazul „Freedom from Want”, perspectiva este ca printr-o fereastră, cu liniile convergând pentru a concentra atenția asupra personajelor. Cutele de pe umila față de masă a lui Rockwell seamănă chiar cu cele ale pânzei care acoperă masa lui Hristos în tabloul lui Leonardo, apreciază experții.

Bărbatul din partea dreaptă jos a tabloului lui Rockwell, a cărui față este parțial vizibilă, a stârnit multe speculații critice.
Trăsăturile sale sunt inspirate de un vecin al lui Norman Rockwell, pe nume Jim Martin, pe care artistul l-a inclus în fiecare dintre picturile din seria „Cele patru libertăți”. Dar redarea lui parțială face trimitere la un alt stereotip renascentist – în care o figură privește dincolo de o pânză ca și cum ar invita spectatorul să intre în compoziție.

Pictura înfățișează o familie albă din clasa mijlocie așezată în jurul unei mese frumos decorate. Este servit curcanul tradițional de Ziua Recunoștinței.

Rockwell și-a fotografiat sursele de inspirație și a pictat personajele individual. Ele nu au stat vreodată împreună.

Soția artistului apare în partea stângă a mesei. Bucătăreasa familiei, doamna Thaddeus Wheaton, a fost modelul pentru matriarha în vârstă care servește curcanul. De fapt, ea a gătit mâncarea folosită pentru pictură.

freedom of speech; freedom of worship; norman rockwell

Freedom of Speech; Freedom of Worship; Norman Rockwell

Eseu și ilustrație, în Saturday Evening Post

Seria de lucrări a fost realizată pentru Saturday Evening Post. Fiecare ilustra un eseu pe temă. Rockwell, îngrijorat că nu se va potrivi cu scrierile lui Carlos Bulosan, despre privațiunile și violența îndurate de imigranții asiatici pe Coasta de Vest, s-a gândit să distrugă tabloul și să îl refacă, dar editorul lui, Ben Hibbs, l-a rugat să termine pictura, spunându-i că ilustrația și eseul nu trebuie să se potrivească, ci doar să reflecte aceeași temă.

Recent, opera și moștenirea lui Rockwell au revenit în centrul atenției. La începutul acestei luni, „So You Want to See The President!” (1943) o serie de patru tablouri ale artistului care au fost expuse la Casa Albă zeci de ani, a fost vândută la Heritage Auctions pentru suma de 7,2 milioane de dolari (după o estimare de 2 milioane dolari). Cumpărătorul a fost White House Historical Association, potrivit Artnet.
În plus, familia lui Rockwell a criticat recent Departamentul Securității Interne pentru utilizarea operelor de artă ale lui Rockwell în postări controversate pe rețelele de socializare.

freedom from want; freedom from fear; norman rockwell

Freedom from Want; Freedom from Fear; Norman Rockwell

Respins de Armată, apreciat de public

„Freedom From Want” a apărută în ediția din 6 martie 1943 a revistei Saturday Evening Post.

Rockwell dorise inițial să picteze seria pentru Armată și, în speranța că va primi o comandă, a trimis o schiță în cărbune a picturilor „Cele patru libertăți” la Oficiul de Informații de Război (OWI). Nu numai că șefii au respins-o, dar au răspuns: „În ultimul război, voi, ilustratorii, ați realizat afișele. În acest război, vom folosi artiști plastici, artiști adevărați”.

Cu toate acestea, editorul Saturday Evening Post a fost entuziasmat. Imaginile au devenit atât de populare încât revista a decis să le pună în vânzare. Ulterior, OWI a cerut să utilizeze reproduceri ale picturilor într-o campanie de vânzare de obligațiuni de război, care a strâns în final mai mult de 132 de milioane de dolari în obligațiuni și timbre.
În cele din urmă, milioane de postere cu picturile lui Rockwell au fost distribuite în toată țara, afișate în școli, biblioteci și oficii poștale.

Criticat de europeni

Imaginea, cu abundența de pe masă, i-a nemulțumit însă pe europeni, care sufereau pierderi enorme în contextul celui de-Al Doilea Război Mondial.

„«Freedom from Want» nu a fost foarte populară în străinătate”, a spus ulterior Rockwell, într-o notă autocritică. „Europenii au fost oarecum nemulțumiți, deoarece nu era vorba despre libertatea de a nu avea nevoie, ci de supraabundență, masa fiind atât de încărcată cu mâncare”.

nl image

Descoperă arta alături de noi – abonează-te acum!

Artă, artiști, frumusețe și istorii inedite..
Abonează-te la newsletter pentru o selecție curatoriată de povești din lumea artei și a frumuseții care ne înconjoară.

Nu trimitem spam! Citește politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.