Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Galeria bucureșteană Gaep prezintă lucrări de Damir Očko și Pavel Brăila la Art-o-rama de la Marsilia

Galeria bucureșteană Gaep prezintă lucrări de Damir Očko și Pavel Brăila la Art-o-rama de la Marsilia

Gaep prezintă lucrări de Damir Očko și Pavel Brăila la Art-o-rama 2022, fiind prima participare a galeriei la târgul internațional de artă contemporană de la Marsilia, care va avea loc anul acesta în perioada 25 – 28 august.

Pe lângă lucrările din stand, un video al lui Pavel Brăila face parte din secțiunea online Immaterial Salon, unde poate fi urmărit până pe 2 octombrie.

Prezentarea Gaep gravitează în jurul noțiunilor de fragilitate și rezistență și creează un dialog între colaje și obiecte sculpturale ale lui Očko, pe de o parte, și lucrări de neon art ale lui Brăila, pe de alta, se arată într-un comunicat remis Curatorial.

Colajele lui Damir Očko selectate pentru târg fac parte dintr-un ansamblu recent de lucrări pe hârtie, din perioada 2020-2021. Ele sunt, deopotrivă, colaje-anagramă, un catalog de fobii și ceea ce artistul numește „forme drag”, pentru că încorporează elemente din estetica și recuzita unei drag queen. De la scoptofobie (frica de a fi văzut sau privit insistent – anagramă după denumirea în engleză, scoptophobia: Basic Photo Op) și grafofobie (frica de scris – anagramă după graphophobia: Oh Grab A Hippo) la molismofobie (frica de mizerie – anagramă după molysmophobia: Ham Boy Moo Lips), un număr mare de anxietăți sunt deconstruite cu guașă, acrilic și glitter.

Pentru Art-o-rama, Očko a realizat și 14 mici sculpturi în formă de cocktailuri, ce vor fi dispuse pe o structură de tip bar, special concepută pentru această prezentare.

1 gaep damir ocko hamboymoolips

Pavel Brăila, cu două piese de neon art la standul Gaep

Printre lucrările din standul Gaep se vor numără și două piese de neon art din momente diferite ale carierei lui Pavel Brăila. Realizate la 17 ani distanță, „Fear Is Shorter Than Fervour”, din 2004, și „I really miss dancing”, din 2021, sunt unite prin transparența emoțională a mesajelor. În timp ce prima exprimă o dorință de aventurare în necunoscut pentru a încerca ceva nou, a doua face referire la o plăcere devenită imposibilă în timpul pandemiei.

O lucrare la fel de ancorată în realitatea recentă poate fi văzută online, în secțiunea Immaterial Salon a târgului. „Fragile Podil/reconsidered”, din 2022, se bazează pe un video realizat în Kiev în 2018. Atunci, Brăila a filmat o panglică roz care trasează linii în zbor deasupra clădirilor istorice și a străzilor liniștite, dar vibrante ale orașului. Asupra acestui desen efemer artistul revine acum pentru a sublinia ciocnirea dintre „optimismul și încrederea” implicite în gestul său din trecut și retorica de război din prezent.

Art-o-rama 2022 va reuni aproximativ 60 de galerii și editori în diferitele sale secțiuni. Gaep este singura galerie din România care participă la această ediție.

Cine este Damir Očko

Damir Očko (n. 1977, trăiește și lucrează în Zagreb, Croația) a fost protagonistul mai multor expoziții personale la nivel internațional, printre care: Human Scale (Muzeul de Artă Contemporană din Zagreb, 2019), Satellite 11. DICTA (Jeu de Paume, Paris, 2018), DICTA (CAPC musée d’art contemporain de Bordeaux, 2018), Desire in Language (Galeria Națională din Praga, 2018), Damir Očko (DAZIBAO, Montreal, 2016), Studies on Shivering. The Third Degree (Pavilionul Croației la cea de-a 56-a ediție a Bienalei de la Veneția, 2015), Studies on Shivering (Künstlerhaus KM -, Graz, 2014) și Kingdom of Glottis (Palais de Tokyo, Paris, 2012). Este câștigătorul Premiului HT pentru Artă Contemporană din Croația în 2019. Lucrări ale sale se regăsesc în colecții instituționale precum MUDAM Luxembourg, FRAC Le Plateau, Fondation Louis Vuitton și CNAP Paris National Collection. Gaep a prezentat două expoziții personale ale lui Očko: Pear Fate Meter (2020) și Repear After Me (2016).

Cine este Pavel Brăila

Pavel Brăila (n. 1971, trăiește și lucrează în Chișinău, Moldova) a participat în expoziții de artă și festivaluri internaționale de film de anvergură. Este unul dintre puținii artiști selectați de două ori la documenta (documenta 11, Kassel, 2002, și documenta 14, Kassel și Atena, 2017). A participat, de asemenea, la Manifesta 10 (St. Petersburg, 2014) și a creat conceptul artistic pentru primul Pavilion al Moldovei la World Expo (Milano, 2015). Filmul său Definitively Unfinished a fost premiat la Festivalul Internațional de Film de la Oberhausen, în 2009. Printre expozițiile personale se numără: New Year’s Dissections (Gaep, București, 2017), Want (Yvon Lambert Gallery, Paris, 2008) și Baron’s Hill (Neue Nationalgalerie, Berlin, 2007).

Credite imagini publicate prin amabilitatea artiștilor și a galeriei Gaep: 

Pavel Brăila, I really miss dancing, 2021, tuburi neon și plexiglas, 77 cm (diametru), ediție: 1/5 + 2 AP; foto de Alexandru Paul;

Damir Očko, Ham Boy Moo Lips, 2021, guașă și acrilic pe hârtie, hârtie buretată cu glitter, material textil, 76 x 58 cm; foto de Damir Žižić.