
„Ghost” – Două secole și jumătate de artă înfricoșătoare
Fantomele au bântuit întotdeauna arta. Ca entități intermediare, sunt mediatori între lumi, între viață și moarte, groază și umor, bine și rău, vizibil și invizibil. Prin urmare, orice încercare de a le descrie, înregistra sau comunica cu ele reprezintă o provocare conceptuală.
O expoziție „înfricoșătoare”, deschisă la Kunstmuseum Basel până în 8 martie 2026, reunește 160 de lucrări realizate pe parcursul a 250 de ani, urmârind modul în care spiritele și supranaturalul au inspirat generații de artiști, de la Eugène Delacroix, Marcel Duchamp, Max Ernst și René Magritte până la creatori contemporani precum Glenn Ligon, Gillian Wearing și Rosemarie Trockel.
Astăzi, secolul al XIX-lea este considerat în mare parte ca o epocă de aur a raționalității, științei și tehnologiei, dar a fost și una propice pentru credința în fantome și apariții. În a doua jumătate a secolului, fantomele au devenit un instrument de sondare a contururilor emergente ale psihicului și au contribuit la deschiderea unor noi căi către viața interioară a oamenilor.
Epoca romantică a generat un apetit pentru minuni, iar credința în spirite a fost însoțită de inovații în tehnologie, inclusiv în tehnologiile iluziei (cum ar fi tehnica teatrală Pepper’s Ghost).
Lucrările incluse expoziției „Ghost. Visualizing the Supernatural” sunt dispuse în nouă săli, într-o scenografie specială, ultima fiind dedicată percepției. Doar iluminatul mai sugerează poziția obiectelor expuse anterior, iar un curent de aer se face simțit, o schimbare în climatul controlat al sălilor muzeului.










