
Gotic – Istorie, caracteristici și artiști
Goticul este considerat una dintre cele mai importante și influente perioade ale istoriei artei. Această perioadă este caracterizată printr-un sentiment crescut de realism și atenție la detalii în artă, ceea ce contrastează cu stilurile stricte și formale ale perioadei romanice.
Despre Gotic
Conceptul a fost popularizat de teoreticianul italian Giorgio Vasari în timpul Renașterii, când acesta a folosit termenul pentru a-și exprima disprețul față de arta medievală, pe care o considera inferioară celei antice. În scrierile sale, în special în biografiile dedicate unor artiști renascentiști precum Leonardo da Vinci, Michelangelo și Rafael, se reflectă admirația sa pentru valorile și stilul clasic. Deși perspectiva lui Vasari nu mai este împărtășită în prezent, termenul „gotic” a rămas în uz și continuă să desemneze un curent artistic distinct și influent.
Ce este stilul gotic
Arta gotică este înainte de toate o mișcare în slujba religiei creștine. Imaginile create transmit constant un mesaj eshatologic (speranța de viață la vremea aceea era de aproximativ 30 de ani) cu scopul de a educa credincioșii care nu știau nici să citească, nici să scrie. Despre gotic se poate spune că transmite un set de reguli civice și morale, servind la menținerea echilibrului social.
Perioada gotică
Perioada gotică este, în general, împărțită în trei etape principale, mai ales în ceea ce privește arhitectura, dar împărțirea poate fi aplicată și altor arte (pictură, sculptură). Iată-le:
– Goticul timpuriu – cca. 1130–1230. Goticul s-a născut în secolul al XII-lea în Franța și, mai exact, în Ile-de-France în bazilica Saint-Denis, unde a fost folosită pentru prima dată bolta cu nervuri. Stilul gotic a înlocuit treptat stilul romanic și a durat patru secole, răspândindu-se în toată Europa. Cea mai frumoasă perioadă gotică a fost în secolul al XIII-lea, sub domnia Sfântului Ludovic (1226-1270), pe vremea catedralelor;
– Goticul clasic – cca. 1230-1300. Stăpânirea tot mai avansată a tehnicilor arhitecturale, în special în ceea ce privește structura și elevațiile, a permis construirea unor catedrale din ce în ce mai înalte și mai spectaculoase. Această evoluție a stilului gotic a contribuit la răspândirea sa rapidă în afara Franței, extinzându-se către est, în orașe precum Strasbourg și în teritoriile Imperiului Romano-German;
– Goticul târziu – cca. 1300–1500+. În această perioadă a goticului, clădirile au atins proporțiile maxime, cu ferestre din ce în ce mai mari și mai luminoase – ex. Sainte-Chapelle, unde vitraliile au înlocuit cea mai mare parte a spațiului pereților. Un substil al goticului târziu, specific Franței, este goticul flamboiant, remarcabil prin rafinamentul și exuberanța decorațiilor arhitecturale. Elementele ornamentale capătă forme dinamice și elegante, adesea asemănătoare cu flăcările, inimile sau lacrimile.
Caracteristicile goticului
Despre gotic se poate spune cu lejeritate că a lăsat o influență deosebită asupra istoriei artei. Iată care sunt cele mai influente aspecte care au caracterizat stilul gotic:
- arta gotică a adus schimbări semnificative în formă – în special, în ce privește reprezentarea corpului uman mai realistă;
- arta gotică a contribuit semnificativ la dezvoltarea perspectivei în pictură – prin picturi care sugerează mai bine volumul și profunzimea și sunt mai realiste;
- arhitectura gotică s-a caracterizat prin înălțimea și delicatețea sa, cu contraforturi zburătoare și arcade ascuțite – acestea fiind trăsături caracteristice.
Goticul în arhitectură
Goticul se recunoaște după arcurile ascuțite și ferestrele înalte din sticlă colorată. Pereții exteriori ai catedralelor sunt susținuți de contraforturi zburătoare. Prin urmare, acestea nu mai trebuie să fie foarte groase și pot suporta greutatea acoperișului. Deschiderile din pereți sunt mari și permit să intre multă lumină în clădirile uneori foarte înalte.
Înălțimea impresionantă a catedralelor gotice a fost posibilă datorită utilizării bolților ogivale cu nervuri dispuse în cruce. Contraforturile zburătoare nu doar că asigură stabilitatea structurii, ci adaugă și rafinament vizual, transformând elemente funcționale în expresii de eleganță arhitecturală.
Goticul în pictură
Pictura gotică a avut ca scop primordial transmiterea mesajului bisericii către credincioși. Inițial s-a caracterizat prin culorile sale strălucitoare pe un fundal auriu. În ceea ce privește detaliile narative, acestea se limitau la simboluri religioase. De-a lungul anilor a evoluat semnificativ. Fundalul auriu a lăsat loc peisajelor și diverselor forme arhitecturale. Pe de altă parte, fețele personajelor au devenit mai realiste, mai expresive. Giotto este unul dintre pictorii care au inițiat această transformare. Pictura de șevalet a apărut, de asemenea, în acestă perioadă.
Goticul în sculptură
Spre deosebire de sculptura romanică în care figurile luau adesea ipostaze simetrice, cu puțină mișcare sau emoție, despre gotic în sculptură se poate spune că prezintă adesea ipostaze dramatice, trăsături individuale ale feței și pliuri pronunțate în îmbrăcăminte, transmițând un puternic sentiment de mișcare și vitalitate.
Artiști celebri în gotic
- Abatele Suger: este considerat inițiatorul stilului gotic datorită renovării abației Saint-Denis, unde a introdus arcadele ogivale, bolțile cu nervuri și vitraliile mari;
- Tilman Riemenschneider: sculptorul german este renumit pentru lucrările sale din lemn și piatră, foarte expresive, realizate în goticul târziu;
- Giotto di Bondone: pictor și arhitect italian este considerat puntea dintre goticul târziu și începuturile Renașterii;
- Simone Martini: a combinat tendințele bizantine cu forme gotice simple și elegante, contribuind semnificativ la dezvoltarea stilului internațional;
- Gentile da Fabrian: a fost un pictor italian important al goticului târziu, ale cărui opere sunt caracterizate de o atmosferă lirică, rafinament elegant și atenția la detalii.
Gotic în România
Deși stilul gotic a fost adus de sașii transilvăneni și de ordinul cistercienilor, nu avem exemple de artiști gotici români, deoarece lucrările nu se făceau sub nume propriu, ci de ateliere meșteșugărești. Unele fresce murale sau sculpturi anonime din biserici gotice transilvănene pot fi atribuite artiștilor locali sau străini stabiliți în zonă.
În România există exemple remarcabile de arhitectură gotică, între acestea:
- Biserica Neagră din Brașov (sec. XIV–XV)
- Biserica Evanghelică din Sibiu
- Castelul Huniazilor (Corvinilor)
Celebre lucrări gotice
Între cele mai cunoscute lucrări gotice, se regăsesc următoarele:
Frescele din Capela Scrovegni (aprox. 1305) – Giotto di Bondone
Giotto a pictat complet interiorul Capelei Scrovegni din Padova, iar frescele conțin 38 de scene dispuse în registre orizontale: Viața Fecioarei Maria, Viața lui Iisus Hristos, Scene din Patimile și Învierea lui Hristos. La intrare în capelă se află o reprezentare impresionantă a Judecății de Apoi. Capela este considerată un manifest al artei moderne timpurii.
Buna Vestire (1333) – Simone Martini
Tabloul Annunciazione a fost pictat pe lemn, cu foiță de aur, aflându-se inițial în Catedrala din Siena, iar azi, în Galeria Uffizi, Florența. Această lucrare reprezintă apogeul stilului gotic internațional, fiind o combinație de eleganță, spiritualitate și detalii decorative.
Pilonul Poligonal din Pisa (1255–1260) – Nicola Pisano
Este o capodoperă a sculpturii gotice timpurii și un moment-cheie în tranziția spre Renaștere. Pilonul poligonal susținut de coloane este decorat cu baze sculptate, capiteluri corintice și personaje alegorice. Pulpitul este decorat cu reliefuri narative din viața lui Hristos. În această lucrare, Nicola Pisano reinterpretează tradiția gotică printr-un limbaj plastic mai robust, realist și clasic.
Adorația Magilor (1423) – Gentile da Fabriano
Această pictură reprezintă scena biblică a închinării Magilor, dar într-un cadru fastuos, de poveste, cu influențe orientale și medievale. Gentile a folosit aur aplicat în relief, creând un efect vizual luxuriant. Fiecare Mag este înfățișat într-un moment diferit al întâlnirii cu Pruncul – tânăr, adult și bătrân – sugerând vârstele omului.
Crucifixul din San Domenico (1265) – Arezzo, Cimabue
În această lucrare, Hristos este reprezentat suferind, cu capul plecat și corpul vizibil afectat de durere. Lângă el se află Fecioara Maria și Sfântul Ioan, ale căror gesturi și expresii transmit dramă și compasiune. Crucifixul din Arezzo este un exemplu clar de tranziție de la convențiile bizantine la o artă mai umană și emoțională.
Concluzii
Pentru a înțelege și a aprecia arta gotică în toată profunzimea ei, este important să se studieze nu numai forma ei exterioară, tehnicile și elementele de bază, ci și contextul istoric, schimburile artistice și nuanțele ascunse în lucrările individuale.