Henri Matisse și criza creativă, într-o expoziție prezentată în SUA și Franța
O expoziție provocatoare arată cum Henri Matisse a depășit perioada de criză creativă, când pictura sa a stagnat, la sfârșitul anilor 1920, și a renăscut ca artist în anii 1930.
„Matisse in the 1930s” este prima expoziție majoră care analizează evoluția pictorului în această fază a vieții sale lungi și creative.
Prezentând 143 de lucrări, expoziția este o ocazie rară de a explora procedeul lui Matisse în timp ce trecea printr-un declin productiv – deosebit de relevant astăzi, după ce mulți artiști au cunoscut izolarea și paralizia creativă în timpul pandemiei Covid-19.
Curatoriată de Matthew Affron de la Philadelphia Museum of Art, de Cécile Debray de la Musée de l’Orangerie din Paris și de Claudine Grammont de la Musée Matisse Nice, expoziția va ajunge în Franța la finalul lunii februarie.
Ea adresează mai multe întrebări: Cum poate un artist să meargă mai departe după o cădere creativă? De ce este nevoie pentru a menține un elan creativ de-a lungul vieții?
Un studiu recent al organizației Americans for the Arts a constatat că 64% dintre cei 20.000 de artiști intervievați au declarat că productivitatea lor creativă a scăzut în timpul pandemiei. Mai mult de jumătate au spus că declinul lor s-a datorat stresului, anxietății și depresiei legate de starea lumii.
Producția creativă de pictură a lui Henri Matisse (1869 – 1954) a scăzut la începutul unei crize economice de nivel mondial, a ascensiunii fascismului în Europa și odată cu percepția personală că abordarea sa față de pictura de șevalet era în criză.
„În fața pânzei, sunt în pană de idei”
În 1930, Henri Matisse, unul dintre giganții artei secolului al XX-lea, se afla într-o criză de creație descurajantă. La vârsta de 60 de ani, pictorul locuia de 13 ani la Nisa (Franța), după ce petrecuse ani buni la Paris ca „enfant terrible” al lumii artistice avangardiste a orașului.
Izolat de zumzetul scenei de pictură pariziene, Matisse s-a concentrat pe reprezentarea unor modele feminine seducătoare în decoruri de studio, folosind tipare vii și culori strălucitoare, aprinse de lumina mediteraneană. Pe măsură ce a căzut într-o repetiție stilistică, unii critici, împreună cu Matisse însuși, s-au întrebat dacă artistul, cândva radical, nu cumva își pierduse îndemânarea. „M-am așezat de mai multe ori să lucrez ceva”, i-a scris fiicei sale, Marguerite, în 1929, potrivit BBC. „Dar, în fața pânzei, sunt în pană de idei”.
„Matisse in the 1930s” este deschisă la Philadelphia Museum of Art până pe 29 ianuarie. Expoziția va fi prezentată la Musée de l’Orangerie din Paris, între 27 februarie și 29 mai, și la Musée Matisse din Nisa, între 23 iunie și 24 septembrie.