Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Iarna în viziunea pictorilor români – Galerie FOTO
case sub zapada nicolae tonitza

Iarna în viziunea pictorilor români – Galerie FOTO

Iarna la sat sau în oraș a fost subiect în operele pictorilor români, peisaje care se află în colecțiilor marilor muzee de artă ori de istorie, în colecții private.

Curatorial.ro a ales unele dintre cele mai frumoase piesaje de iarnă semnate de Nicolae Tonitza, Samuel Mützner, Gheorghe Vrăneanțu, Ion Țuculescu, Lucia Dem. Bălăcescu, Ștefan Luchian, George Catargi, Constantin Piliuță, Sorin Ilfoveanu și Viorel Mărginean.

„Case sub zăpadă”, de Nicolae Tonitza

„Case sub zăpadă”, ulei pe carton de Nicolae Tonitza, aflat la Muzeul Colecţiilor de Artă, din Colecția Elena și Dr. Iosif N. Dona, este unul dintre cele mai inefabile peisaje din pictura românească.

Tabloul, datat 1933, înfățișează o casă scundă, având în față o mică magazie și, alături, un copac înfrunzit. Toate acoperite de nea.

„Iarna la Giverny”, de Samuel Mützner

„Iarna la Giverny” a fost pictat de Samuel Mützner în 1924. Tabloul a fost adjudecat contra sumei de 14.000 de euro în Licitația de Iarnă de anul acesta a casei Artmark.

iarna la giverny samuel mutzner

Mützner a fost mereu preocupat de peisaje care surprind atmosfera şi spiritul fiecărui loc. Fidel soluţiilor impresioniste, în care lumina joacă un rol important în structurarea întregului, fiind totodată şi un mijloc de construire a planurilor, perspectivei sau impresiei de dinamism.

Marea pasiune a artistului au fost călătoriile. În perioada 1908-1910, s-a stabilit la Giverny, unde a lucrat câțiva ani în apropierea lui Claude Monet, care a exercitat o influenţă majoră asupra viziunii artistului, cultivându-i pasiunea pentru peisajul impresionist, scăldat în băi de lumină.

„Iarna la sat”, de Gheorghe Vrăneanțu

iarna la sat gheorghe vraneantu

Pictat în 1996, „Iarna la sat”, ulei pe pânză de Vrăneanțu, amintește de pictura lui Bruegel cel Bătrân. Tabloul a fost vândut pentru 3.750 de euro într-o licitație la Artmark.

„Peisaj de iarnă”, de Ion Țuculescu

peisaj de iarna ion tuculescu

Tabloul „Peisaj de iarnă” (1944), provenit din Colecția Hurmuz Aznavorian, se află la Muzeul Colecțiilor de Artă din București. Lucrarea transmite o atmosferă sumbră, cu zăpadă murdară și o căruță pe drumul noroios.

„Iarna în Cișmigiu”, de Lucia Dem. Bălăcescu

lucia dem balacescu iarna in cismigiu

Lucrarea „Iarna în Cișmigiu”, ulei pe carton de Lucia Dem. Bălăcescu, poate fi admirată la Muzeul Colecțiilor de Artă, unde, până pe 26 martie 2023, poate fi vizitată o expoziție cu mai mult de o sută de lucrări din colecția lăsată de artistă prin testament muzeului.

„Convoi la Plevna”, de Ștefan Luchian

convoi la plevna stefan luchian

Compoziţia tabloului „Convoi la Plevna”, aflat în colecția Muzeului Național de Istorie a României, prezintă un convoi militar în drum spre Plevna, format din trei care cu provizii, trase de perechi de boi. Carele sunt însoţite de militari înarmaţi ai infanteriei române. Micul convoi militar traversează un peisaj de câmpie în plină iarnă, cu un cer înnorat, dar luminat de albul zăpezii şi măturat de viscol.

Tabloul a fost realizat de artist în culori pe bază de ulei. Este redată o secvenţă din Războiul de Independenţă. Realizat, cu siguranţă, în perioada de început a creaţiei, pictura se află sub puternica influenţă artistică a lui Nicolae Grigorescu, din punct de vedere al subiectului, compoziţional şi cromatic. Este posibil ca această pictură să fi fost realizată pentru a pregăti o altă lucrare de mai mari dimensiuni, cu acelaşi titlu, ce urma să fie expusă la un salon parizian în anul 1892.

Artistul s-a aflat la începutul creaţiei pe linia realistă a reprezentării plastice, urmând pentru o vreme calea înaintaşilor săi. Astfel a fost apreciat ca fiind unul dintre cei mai străluciţi urmaşi ai lui Nicolae Grigorescu şi Ion Andreescu, „părinţii” picturii româneşti.

Culoarea fost aplicată în pastă, local destul de groasă, cu urme vizibile ale pensulaţiei tuşelor. Preparaţia de culoare albă a picturii, pe bază de clei şi praf de cretă, a fost aplicată relativ uniform, după întinderea pânzei pe şasiu. Preparaţia era vizibilă în unele cracluri deschise ale stratului pictural.

„Lumină de iarnă”, de George Catargi

Tabloul „Lumină de iarnă”, ulei pe carton de George Catargi, vândut anul acesta în Licitația de Iarnă a Artmark pentru de 2.000 de euro, este o poveste cu soarele iernii personaj principal.

lumina de iarna george catargi

„Iarna la sat”, de Constantin Piliuță

„Pasional, Piliuță, ciudat, nu-i și un senzual al culorilor, în sensul că nu le caută apogeul și nici apocalipsa, ci este, dacă vreți, zeul liric al culorilor, îndrăgostit de sublime luminișuri din lume de zăpezi, dar numai după ce zăpezile și-au potolit dansul și au acoperit frumoasele drumuri dintre satele Moldovei”, spunea Fănuș Neagu despre artist. Tabloul „Iarna la sat”, ulei pe pânză, a fost realizat în 1989.

iarna piliuta

„Sfârșit de iarnă”, de Sorin Ilfoveanu

Pictată în 1970, lucrarea în ulei pe pânză a artistului Sorin Ilfoveanu redă case și drumuri ce se dezbracă de iarnă, în griuri și nuanțe de alb și portocaliu.

sorin ilfoveanu

„Iarnă la Cenade”, de Viorel Mărginean

Pictat în 1989, uleiul pe pânză „Iarnă la Cenade” al lui Viorel Mărginean surprinde pâlcuri de case abia schițate, mărginite de copaci cu frunze verzi și ruginii, care se împrăștie într-un sat printre dealuri înzăpezite. Pictura a fost vândută anul trecut, în Licitația de Primăvară a Artmark, pentru 2.000 de euro.

iarna 1

Fotografie principală: „Case sub zăpadă”, de Nicolae Tonitza