Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  INTERVIU – Artistul Marius Bercea, din SUA în România, despre o repetiție pentru o lume mai bună
marius bercea, truths with multiple masks, 280 x 385 cm, oil on canvas, 2011

INTERVIU – Artistul Marius Bercea, din SUA în România, despre o repetiție pentru o lume mai bună

Artistul Marius Bercea vorbește într-un interviu acordat curatorial.ro despre cel mai mare solo-show al său în România, după ani în care a lucrat în Statele Unite, despre juxtapunerea Est – Vest, despre paralelisme și discontinuități între cele două.

Titlul expoziției, „This Side of Paradise/ Dincoace de paradis”, este o referință la cartea omonimă a lui F. Scott Fitzgerald și se referă la o stare care apare în carte, pornind de la un poem al lui Rupert Brooke, o stare de deziluzie și derivă, o altă „față” a vieții și a tinereții, explică Bercea.

This Side of Paradise” este deschisă până în 17 august, la Art Encounters din Timișoara, curatoriată de Diana Marincu.

Artistul e prezentat publicului prin mai mult de 40 de picturi și desene realizate în ultimii 15 ani în Statele Unite și în România. Multe dintre lucrări sunt expuse acum în premieră românească.

marius bercea by raluca ciornea

Marius Bercea, fotografie de Raluca Ciornea

Prin ce se caracterizează lucrările realizate în SUA, dar cele create în România? Ce teme specifice ai abordat? Ce le leagă?

Marius Bercea: Juxtapunerea Est – Vest și stabilirea acestui mozaic de incertitudini m-au împins să încep un sistem de operare, sistematizare, cercetare a acestui subiect în afara dinamicii și fluctuațiilor venite din mirajul media și cel al internetului. Acesta a fost motivul pentru care am agreat sa fac un „studiu la fața locului”: California și Transilvania. Norul de inspirație și idea sunt instituții eterice, care circulă cu mare rapiditate. Practica de atelier, road trip-ul american, lecturarea panoramică și uneori de la distanță a celor două spații, călătoria fără o destinație prestabilită după o hartă fără marcaje mi-au articulat laboratorul de cercetare de aproximativ 10-15 ani.

Există o serie de paralelisme, discontinuități și popasuri abrupte între iluzie și realitate, extravaganță și fragilitate, memorie și uitare, consumerism, capitalism, migrație.

Cum ai colaborat cu Diana Marincu? Cum a fost făcută selecția de lucrări?

Marius Bercea: Am colaborat foarte bine, având în vedere că ne cunoaștem de mulți ani, iar în anii în care lucram amândoi la Fabrica de Pensule ne vedeam destul de des. Am mai expus, invitat de Diana, în expoziții precum „Double Heads Matches” de la Noua Galerie a Budapestei în 2018 și „Orașe invizibile/ Tărâmuri imaginare”, la Comenduirea Garnizoanei, cu asociația Contrasens din Timișoara.

Am participat și la prima ediție a Bienalei Art Encounters de la Timișoara și mă simt legat de acest oraș, prin câteva prietenii artistice importante. M-a onorat invitația Dianei Marincu și a lui Ovidiu Șandor să expun la Timișoara, sub umbrela misiunii Fundației Art Encounters, de a promova o serie articulată de lucrări pentru prima dată în România.

Selecția lucrărilor a decurs firesc, urmărind firele roșii ale creației mele. Ne-am dorit o expoziție care să aducă în țară lucrări care nu au mai fost expuse aici și care să puncteze cele mai importante teme și cercetări artistice.

marius bercea, trading mystery , 190 x 160 cm, oilon canvas, 2017

Marius Bercea, „Trading Mystery”, 190 x 160 cm, ulei pe pânză, 2017

Are această expoziție o piesă centrală? Spune-ne mai multe despre ea.

Marius Bercea: Expoziția conține o „piesă” nouă, „Untitled (Bertoia and Poussin, aprilie 202)”, care discută despre repertoriul vizual, ospitalitate și mit. Chestioneză vremurile pe care le trăim aproape ca într-un reality show cinic. Componenta scenografică – teatrală prezentă în această lucrare invită la o repetiție pentru o lume mai bună.

Ce te atrage cel mai mult la Statele Unite?

Marius Bercea: Primul crochiu al memoriei după prima vizită în America descrie un paradis cu visători parașutați de oriunde și pretutindeni, idealiști cinici care împărtășesc același vis, îmbătați de Champagne SuperNova, sub dealuri de ciocolată acoperită cu sirop de căpșuni, sub un apus de vată de zahăr pink, în grădini secrete, cu electricitate glaciară, piscine placide, vaze în deșert și movie stars, realități dure, sunshine noir, gold dust, parfum de cauciuc și arome de plante suculente, umbre prelungi și modern fiction.

Care este partea românească, mai degrabă identitară/ socio-culturală, care îți place cel mai mult?

Marius Bercea: Nu știu dacă neapărat caut ceva „românesc” sau „american”… pur și simplu observ, privesc, mă adâncesc în diferite subiecte și încerc să le înțeleg. România a reprezentat și continuă să reprezinte totuși un context de care nu m-am putut rupe niciodată. Dar în pictură mea nu se va regăsi niciodată un „portret” al României. Contextul, locul, apartenența sunt și niște ficțiuni care îmbină mereu „comunitățile imaginate” cu poveștile moștenite și cu ficțiunile despre viitor pe care le derulăm cu toții.

Cum ai îmbinat aceste caracteristici în lucrările tale?

Marius Bercea: Nu aș vrea să fiu foarte didactic sau pedagogic în explicarea juxtapunerii, de aceea curiozitatea de a interacționa cu audiență în cadrul expoziției „This Side of Paradise” este vitală pentru a descoperi noi supape de interpretare din partea vizitatorilor.

Ce pregătești în prezent? Continui seriile de lucrări SUA – România sau ai început un alt proiect?

Marius Bercea: Sunt mai multe lucruri care se articulează în atelier, aflate deocamdată în perioadă de germinație, cu speranța că fructul suculent va putea fi savurat în viitorul apropiat.

Fotografie principală: Marius Bercea, „Truths with Multiple Masks”, 280 x 385 cm, ulei pe pânză, 2011