Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
INTERVIU – Manager de proiect, despre programul Accelerator, practicile galeriilor, expoziții și arta digitală

INTERVIU – Manager de proiect, despre programul Accelerator, practicile galeriilor, expoziții și arta digitală

Andrei Breahnă, manager de proiect și președintele Asociației Culturale Eastwards Prospectus, care a implementat programul Accelerator, vorbește într-un interviu acordat Curatorial.ro despre programul de mentorat și producție care se derulează în prezent în București, despre practicile galeriilor, expoziții și arta digitală.

Accelerator este primul și cel mai complex program de mentorat extins derulat actualmente în România, care își propune să propulseze cariera artiștilor emergenți locali. El a fost lansat în urmă cu mai bine de zece luni, iar dintre cei 62 de aplicanți eligibili au fost aleși Andrei Arion, Flaviu Cacoveanu, Roberta Curcă, Lucia Ghegu, Mihaela Hudrea, Alina Ion, Maria Mandea, Delia Prodan, Stanca Soare și Ana Maria Szöllösi.

Etapa de mentorat s-a desfășurat în perioada mai-iulie 2022 și a constat în laboratoare, întâlniri de grup, lucru individual și sesiuni de feedback unu la unu.

Breahnă a fost unul dintre mentori. El a susținut workshop-ul „Piața de artă contemporană și posibilități de finanțare”. A realizat o radiografie a pieței centrată pe volume, canale de comunicare cu colecționarii și beneficii, conținutul colecției de artă sau profilul colecționarului. Ancorat în acest context de piață și pe baza studiilor de caz ale galeriei Gaep, Andrei Breahnă a explicat ce presupune colaborarea dintre artist și galerie, fluxul pornind de la inițierea parteneriatului, producția de expoziții, până la strategia de preț și vânzarea lucrărilor.

Ulterior, el a răspuns câtorva întrebări adresate de Curatorial.ro legat de program și de practicile galeriilor în relație cu artiștii.

Programul este finanțat prin Granturile SEE 2014 – 2021 în cadrul Programului RO-CULTURA și implementat de Asociația Culturală Eastwards Prospectus (ACEP). Partenerii săi sunt galeria i8 din Islanda și galeria Gaep din București.

Cum alegeți artiștii cu care lucrați? Care este principalul criteriu? 

Andrei Breahnă: Alegerea artiștilor este un proces de multe ori lent, care se înscrie în strategia de dezvoltare a galeriei și în logica de portofoliu pe care galeria o materializează în raport cu colecționarii și cu publicul în general.

Prin ce au impresionat cei zece artiști emergenți selectați în programul Accelerator?  

Andrei Breahnă: Toți membrii juriului au fost impresionați de maturitatea artiștilor și de claritatea cu care și-au expus practicile și motivația de a face parte din program.

Ulterior programului, care este primul pas pe care ar trebui să îl facă ei în carieră?

Andrei Breahnă: Trebuie să își dezvolte o strategie pe cât mai multe paliere, dincolo de practica de atelier. Structura programului și mentorii vor fi utili în a articula aspecte cât mai concrete, pe fiecare dimensiune.

În montarea unei expoziții, care este elementul primordial?

Andrei Breahnă: Eu văd o expoziție ca pe o oportunitate de a întelege noi practici artistice, așa că așteptările mele sunt ca expozițiile să fie ansambluri coerente, care să conțină uneltele necesare, astfel încât fiecare vizitator să aibă o experiență vizuală și culturală cât mai puternică.

Cum v-a afectat pandemia modul de lucru? 

Andrei Breahnă: Am identificat noi oportunități în raport cu piața locală și noi direcții pentru dezvoltarea activităților galeriei. Cel mai important a fost că ne-am dat seama că avem o comunitate de colecționari fideli.

Au apărut noi medii, forme în care este prezentată arta – cum influențează asta activitatea unei galerii, dar artiștii? 

Andrei Breahnă: Se discută mult despre arta digitală sau despre NFTs. Deși pandemia a creat motivații mult mai puternice pentru artiști, eu nu am văzut o schimbare culturală aici. Din păcate, oportunismul și comportamentul speculativ au făcut mai mult rău decât bine și, paradoxal, au contribuit la și mai multă confuzie apropo de canalele de distribuție pentru arta contemporană. Va mai dura până când vom identifica aspecte de fond, care să aibă puterea de a schimba sistemul.

Evoluția artei în zona digitală reprezintă un minus pentru felul care se face arta sau, poate, o oportunitate? 

Andrei Breahnă: Arta digitală nu este ceva nou și, în mod clar, reprezintă de câteva zeci de ani o oportunitate. Inclusiv în cazul nostru, strategia a fost încă de la început să prezentăm cât mai multă artă digitală, lucru care este vizibil în istoricul expozițiilor și în programul galeriei Gaep.

Foto: Artiștii incluși în program, la Gaep. Credit foto: Accelerator