Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  INTERVIU – Ovidiu Șandor, despre highlight-urile Bienalei Art Encounters și ecosistemul „în construcție” al artei contemporane românești
art encounters 2021

INTERVIU – Ovidiu Șandor, despre highlight-urile Bienalei Art Encounters și ecosistemul „în construcție” al artei contemporane românești

Ovidiu Șandor, important colecționar de artă și președintele Fundației Art Encounters, vorbește într-un interviu acordat curatorial.ro despre cele mai importante aspecte ale ediției de anul acesta a bienalei pe care o organizează, despre arta contemporană românească, un ecosistem „în construcție” ce se dezvoltă „în direcția potrivită”, despre premierele Brauner, Brâncuși și Ghenie aduse anul acesta la Timișoara.

Cea de-a cincea ediție a bienalei de artă contemporană Art Encounters va avea loc anul acesta, în perioada 19 mai – 16 iulie, la Timișoara, cu o extensie artistică la Muzeul Național de Artă Contemporană din București.

Intitulată „My Rhino is Not a Myth. art science fictions” și curatoriată de Adrian Notz împreună cu un colectiv de tineri curatori, ediția din acest an va aduce laolaltă 63 de artiști din 21 țări, dar și 11 lucrări nou-comisionate, special concepute pentru acest eveniment.

O premieră pe care o propune Bienala Art Encounters 2023 este o extensie artistică la Muzeul Național de Artă Contemporană din București, prin instalația „Black Cloud” a artistului mexican Carlos Amorales. Aceasta va face parte din noul sezon expozițional al MNAC, ce va fi deschis începând cu 25 mai și până în luna septembrie.

La Timișoara, evenimentele din cadrul bienalei vor avea loc în diverse puncte ale orașului.

Ce vom vedea la cea de-a cincea ediție Art Encounters? De ce să venim la Timișoara?

Ovidiu Șandor: Este o ediție, credem noi, foarte ofertantă pentru un public mai larg, pentru că tema aleasă de curatorul Adrian Notz este relația dintre artă și tehnologie, un subiect foarte actual. Tehnologia ne invadează toate sferele vieții, invadează și scena culturală, a artelor vizuale, astfel că el a invitat în bienală mai mult de 60 de artiști români, est-europeni și din alte țări, artiști preocupați de această relație dintre artă și știință. În fond, arta și știința văd lumea prin două lentile diferite, dar complementare și credem că acest lucru e foarte interesant mai ales prin modul în care acești artiști expun. Vor fi lucrări special create pentru această bienală, precum și o extensie la Muzeul Național de Artă Contemporană, o intervenție a artistului Carlos Amorales, care va instala o lucrare în acest spațiu vernisată o săptămână mai târziu față de deschiderea bienalei, când va fi inaugurat noul sezon expozițional al MNAC.

Care sunt punctele marcante ale bienalei?

Ovidiu Șandor: O lucrare interesantă este gravura „Rinocerul al lui Albrecht Dürer, care – din punct de vedere istoric – este una dintre primele lucrări în care artistul a desenat un rinocer fără să îl vadă, doar pe baza poveștilor persoanelor care văzuseră rinoceri. Un pic așa cum astăzi cerem unor aplicații de Inteligență Artificială să facă un desen sau o imagine plecând de la câteva cuvinte pe care le introducem. O altă prezență intersantă este a unei artiste care mie îmi place foarte mult, Alicja Kwade, care va fi prezentă cu câteva lucrări în bienală.

Bienala include artiști foarte tineri, poate mai puțin cunoscuți, dar foarte interesanți, precum și artiști internaționali care își reprezintă țările la pavilioanele din Veneția.

Cum vedeți evoluția artei românești în ultimele decenii?

Ovidiu Șandor: Cred că arta contemporană românească a explodat foarte interesant în ultimii 15 ani și s-a conectat bine, aș spune, cu scena internațională de artă, atât datorită unor galerii care sunt active internațional, cât și datorită unor instituții din țară. Vedem o efervescență atât în București, care întotdeauna a avut un număr important de artiști și studenți la arte, dar și în Cluj, care acum 15 ani a devenit brusc foarte vizibil internațional, Timișoara, care are acum o scenă foarte dinamică de artist run spaces, de fundații private care dezvoltă programe de artă contemporană, între altele. Vedem activitate în Iași și în alte orașe. Cred că, după o tranziție complicată, cum a fost în toate domeniile, acum se construiește un ecosistem al artei contemporane, cu artiști, cu tineri curatori, cu această combinație de instituții publice și independente. Sigur, este un proces care nu a ajuns la maturitate, va dura un timp, dar cred că România este din ce în ce mai prezentă și pe scena internațională, artiști internaționali care sunt prezenți în România. Deci, văd o dezvoltare în direcția potrivită, dar cred că trebuie și să avem răbdare. Nu putem crește prea repede.

Prin fundație știu că aveți mai multe evenimente anul acesta, în afară de bienală.

Ovidiu Șandor: Bienala e proiectul nostru fanion, să zic așa. Un proiect care nu e legat de Timișoara – Capitală Europeană a Culturii. Se întâmplă ca această a cincea ediție să fie în 2023, dar pentru acest an am pregătit două expoziții speciale: o expoziție Victor Brauner, care este deschisă acum la Muzeul Național de Artă Timișoara, iar în toamnă, expoziția Constantin Brâncuși – prima retrospectivă Brâncuși în ultimii 50 de ani în România. Credem că e important, chiar atunci când vorbim despre arta contemporană, să nu uităm să îi privim pe artiștii de patrimoniu, care rămân referințe. Aceste două expoziții sperăm că vor completa programul Capitală Europeană a Culturii într-un mod interesant și că vor trezi interesul unui public cât mai larg.

Ați anunțat recent și o expoziție Adrian Ghenie la Timișoara, independent de programul CEaC.

Ovidiu Șandor: Este o expoziție născută, așa, ad-hoc și din acest motiv a fost anunțată un pic ca o surpriză, pentru că nu era pregătită de mult timp. Ne bucurăm că Adrian Ghenie a acceptat invitația noastră de a expune la Timișoara începând din 20 aprilie. El e un artist foarte important al generației sale, foarte cunoscut în România și străinătate. Nu a mai avut o expoziție personală de mulți ani aici. Cea mai recentă a fost la Muzeul Național de Artă Contemporană.

Nu veți colabora cu MNAC să îl expuneți și la București?

Ovidiu Șandor: Deocamdată, planul nostru este să îl arătăm în Timișoara. Ce va face în continuare nu pot să spun. Deocamdată, nu există astfel de discuții. Ne bucurăm că putem arăta această serie de lucrări recente pe care Adrian Ghenie le-a ales pentru expoziția de la Timișoara și că el va fi prezent la deschidere. Dar, da, sigur, cred că există multă lume în România care ar vrea să îi vadă și pe viu lucrările și să îl și audă pe el vorbind despre lucrările și preocupările sale.

Foto: My Art Encounters: expoziția Peisaj în oglindă convexă / Landscape in a Convex Mirror. Credit foto: Mihai Toth