Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Istoric de artă susține că expoziții MNAR includ falsuri. Muzeul respinge acuzațiile
autoportret victor brauner, mnar, curatorial

Istoric de artă susține că expoziții MNAR includ falsuri. Muzeul respinge acuzațiile

Pavel Șușară, istoric de artă și curator, acuză într-un mesaj publicat pe Facebook că expoziții de la Muzeul Național de Artă al României (MNAR) includ lucrări false. Fără a oferi detalii. El a adus în discuție expozițiile Romulus Ladea, Zoe Vida Porumb și Victor Brauner. La solicitările mass-media, conducerea muzeului a răspuns, respingând acuzațiile.

Așa cum a fost anunțat în cazul fiecărei expoziții de la MNAR, lucrările prezentate au o proveniență cunoscută – colecții private, ale artiștilor, și din diferite muzee din țară și din străinătate, în unele cazuri.

„Trei expoziții de neratat la MNAR, Romul Ladea, Zoe Vida Porumb și Victor Brauner. Din păcate, iar aici nici nu știu dacă este vorba doar despre o incompetență impardonabilă sau, la fel de grav, despre o manevră conștientă de spălare a unor lucrări și de manipulare, prin ricoșeu, a pieței de artă, adică pur și simplu de complicitate, un număr semnificativ de lucrări, peste numărul degetelor de la o mână, sunt falsuri la limita ridicolului. O asemenea alterare a unui act cultural major, comisă de o instituție publica de vârf, așa cum este MNAR-ul, nu poate fi trecută cu vederea nici de Ministerul Culturii, dar nici de instituțiile care trebuie să investigheze asemenea tipuri de infracțiuni”, a scris Șușară.

Istoricul de artă a revenit cu o postare și clarifică: „Două dintre expoziții, Zoe Vida Porumb și Romul Ladea sunt expoziții ireproșabile, fără absolut nicio problemă, falsurile și lucrările îndoielnice sunt exclusiv în expoziția Brauner”.

El a făcut și o adresă către Ministerul Culturii, prin Asociația Experților și Evaluatorilor de Artă din România, solicitând constituirea unei comisii de experți – inclusiv unul internațional, specialist în opera lui Brauner – pentru „clarificarea acestui fapt inadmisibil și pentru scoaterea publicului din confuzie”.

Răspunsul conducerii MNAR

Având în vedere solicitările mass-media cu privire la acuzațiile apărute în rețelele de socializare cu privire la existența unor falsuri în expozițiile Romulus Ladea, Zoe Vida Porumb și Victor Brauner, MNAR a comunicat:

„Expoziția Romulus Ladea a fost organizată cu lucrări din colecția Muzeului Național de Artă al României și a altor muzee din țară, precum și din colecția familiei; expoziția Zoe Vida Porumb a fost organizată cu lucrări puse la dispoziție de artistă; expoziția Victor Brauner a fost organizată cu lucrări din colecția Muzeului Național de Artă al României, a Centrului Pompidou, Muzeul de Artă Modernă Saint Etienne, Muzeul de Artă Modernă și Contemporană din Strasbourg, din colecții particulare din România și Franța.
Pentru acestea s-au avut în vedere autentificări ale unor experți recunoscuți și prezența lor în surse bibliografice care nu a fost contestată în lucrări cu caracter științific. Prin urmare, Muzeul Național de Artă al României nu a luat cunoștință până în prezent de existența unor falsuri în expozițiile pe care le-a organizat”.

Expoziția dedicată lui Victor Brauner, inaugurată la 1 decembrie 2023, cuprinde – potrivit muzeului – lucrări de pictură și grafică de la Muzeul Național de Artă al României, Musée national d’art moderne – Centre Pompidou, Musée d’Art moderne et contemporain de Saint-Etienne Métropole, Musée d’Art moderne et contemporain de Strasbourg, Muzeul de Artă Vizuală Galaţi, Muzeul Țării Crișurilor Oradea.

Acestora le-au fost adăugate lucrări din colecțiile particulare Octavian Brândeu, Gheorghe Burtea, Béatrix și Christian Derveloy, Damian Florea, Adrian Năstase, Andrei Năstase, Mihnea Năstase, Cristinel Popa, Jean-Michel Runacher, Anca Vlad, dar și cărți cu caracter ezoteric și ziare de epocă, reviste de avangardă și cărți ilustrate de artist de la Biblioteca Naţională a României, Biblioteca Metropolitană Bucureşti, Biblioteca Centrală Universitară „Lucian Blaga” Cluj-Napoca, documente inedite provenind de la Arhivele Naționale ale României, obiecte etnografice, fotografii și filme documentare din perioada interbelică provenind de la Muzeul Naţional al Satului „Dimitrie Gusti”.

Opinii în controversă

Dragoș Neamu de la Rețeaua Națională a Muzeelor și manager al evenimentului Noaptea Muzeelor a precizat online: „Muzeul Național de Artă al României a fost acuzat că a strecurat în ultimele sale 3 expoziții temporare și niște falsuri. Acuzația a fost lansată în spațiul public de către dl. Pavel Șușară. Era normal ca muzeul să reacționeze la o asemenea acuzație mai ales că în joc era onorarea și reputația instituției, dar și a specialiștilor săi. Pe mulți i-am cunoscut și am admirat la ei profesionismul dus uneori la extrem, obsesia pentru corectitudinea informației, pentru legalitate, pentru evitarea oricăror surprize neplăcute, cât de mici, pentru apărarea adevărului și pentru calitatea prezentării. Dacă se va demonstra totuși că există falsuri în aceste expoziții, nu aș arăta cu degetul MNAR pentru că nu toate lucrările le aparțin, nu poți face tu autentificare pe lucrările altora dacă nu ești solicitat în acest sens, nu poți evalua de fiecare dată, fie și preventiv și de la tine inițiativă, orice lucrare îți trece prin mână mai ales când ți-a fost împrumutată cu generozitate de alți colegi din muzee serioase, aici funcționând și principiu încrederii reciproce. Mai mult, sunt cazuri celebre când mari experți în diverse curente artistice s-au înșelat uneori cu privință la originalitatea unei creații atribuite fals sau incorect unui artist sau altuia”.

Expertul Adrian Buga a punctat într-un mesaj online: „Situația cea mai gravă, fiind gata să protestez public, este legată de problemele grave de autenticitate ale unor opere de artă care fac parte din expoziția Brauner. Sunt cunoscute ca lucrări cu mari probleme de autenticitate lucrările care fac parte din colecțiile: Adrian Năstase, Andrei Năstase, Mihnea Năstase. Recomand ca MNAR să facă urgent o contraexpertiză realizată de experți internaționali în opera lui Brauner, care să confirme sau să infirme acuzele legate de problemele de autenticitate ale operelor din colecțiile: Adrian Năstase, Andrei Năstase, Mihnea Năstase (…) Dacă nu se fac publice expertizele cerute și nu se dă voie să se facă o contraexpertiză a lucrărilor menționate, iar aceste lucrări vor fi reproduse în viitorul catalog al expoziției Brauner, voi fi nevoit să protestez public în fața muzeului și în fața sediului Ministerului Culturii”.

Imagine din expoziția „Victor Brauner” de la MNAR: Autoportrait, 1931, Pompidou Paris, curatorial.ro