Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Retrospectiva Romulus Ladea de la MNAR, prelungită
nud cu marama ii, romulus ladea, mnar, curatorial.ro

Retrospectiva Romulus Ladea de la MNAR, prelungită

Retrospectiva creației sculptorului Romulus Ladea, cu lucrări din patrimoniul a zece muzee și colecții, deschisă la Muzeul Național de Artă al României va putea fi vizitată până la 4 februarie 2024.

Reprezentanții MNAR au anunțat decizia de a prelungi o lună perioada de vizitare a expoziției, dar și lansarea unui tur virtual al acesteia.

Turul virtual include o vizualizare de 360°, optimizată și pentru telefoanele mobile, a celor 34 de obiecte prezente în expoziție, alături de etichetele lor extinse în format bilingv (română – engleză) și filmul realizat special pentru acest proiect.

Site-ul muzeului include deja un tur virtual în Sala „Constantin Brâncuși”, alături de alte resurse multimedia, disponibile accesând butonul „Explorează”.

Expoziția aflată la parterul Galeriei Naționale a MNAR, reunește opere de la MNAR și de la Muzeul de Artă Cluj-Napoca, Muzeul Național de Artă Timișoara, Muzeul Național al Banatului, Muzeul Țării Crișurilor Oradea, Complexul Muzeal Arad, Muzeul de Artă Brașov și Muzeul Național Brukenthal, dar și din colecțiile Radu Zaciu și a familiei artistului. Acestora se adaugă fotografii și documente de la Muzeul Național de Artă Contemporană și o înregistrare audio de la Institutul de Etnografie și Folclor „Constantin Brăiloiu”.

Aceste lucrări nu au mai fost prezentate la București de mai bine de jumătate de secol.

Despre Romulus Ladea

Romulus Ladea, născut la Jitin (Caraș-Severin), în anul 1901, a trăit și a lucrat la Arad, Timișoara, Cluj și – în ultimii ani – la Arcuda, lângă București, cu o perioadă de izolare la Suceag, lângă Cluj, atunci când autoritățile comuniste l-au înlăturat din învățământ. Având o personalitate puternică, fiind interesat de lărgirea orizontului său cultural și de dialog, Romulus Ladea a atras în jurul lui scriitori și artiști, constituind la Timișoara un cenaclu informal care se întrunea la cafeneaua „Spieluhr”. În perioada retragerii la Suceag, atelierul lui a devenit loc de pelerinaj vizitat de studenți, scriitori, artiști și ziariști.
A murit în anul 1970, iar în semn de prețuire liceul de arte plastice din Cluj-Napoca îi poartă numele.

Romulus Ladea s-a impus în istoria artei autohtone printr-o viziune modernistă și adoptarea unui limbaj sculptural original extras din tradiția populară locală, din lecția maeștrilor clasici și din tendințele sculpturii europene interbelice, fără a fi tributar niciunei influențe, deși a studiat la Paris cu Antoine Bourdelle și a lucrat în atelierul lui Constantin Brâncuși din Montparnasse, se arată în prezentarea expoziției.

Cu vocație de mentor, a avut o contribuție importantă la dezvoltarea învățământului superior de artă din Transilvania, fiind profesor, cu intermitențe, în învățământul superior de artă clujean încă de la înființare și până în anul 1966.